Sett o hört på en Ft

Status
Stängd för vidare inlägg.

Gammeln

Trådstartare
Jag var o hälsade på det gammla ärorika Alnarp som ligger mig varmt om hjärtat. När jag sedan åker omkring i landskapet så uppenbarar det sig en Ft-tävling, som jag då viker in på. Väldigt trevligt ställe må jag säga och såg väl en del duktiga ryttare o fina hästar. Men jag förundras över dom som inte kommer runt banan. Det pratades på plats att denna bana är den enklaste i landskapet. Ca 30% var det som inte kom runt. Nej, det var ingen rolig syn, har man ingen träning alls bakom sig innan man ger sig ut på en Ft-tävling :confused:

Senast ändrad:
Sv: Sett o hört på en Ft

Eftersom du var i Alnarpstrakten så är det ju inte så många platser att välja på som hade tävling i helgen :)

Jag hade själv en häst som gick igår (den tog sig runt ;) ) men fick rapport från ryttaren efteråt att det var väldigt lätt bara, kanske med undantag för vattenhindret, men där fanns det alternativ väg.

Jag tycker överlag att hästar och ryttare är hyfsat väl förberedda för FT, men undantag finns såklart! "min ryttare" gav exempel på ekipage som "inte tog sig runt denna gången heller" så vissa bör nog träna mer :angel:

Vinga skrev:
"min ryttare" gav exempel på ekipage som "inte tog sig runt denna gången heller" så vissa bör nog träna mer :angel:
Dom kom alltså inte runt förra gången heller......men hur tänker dom då när dom inte kom runt och sedan anmäler man på IGEN till nästa tävling. Är inte resonemanget "vi hade bara otur" "vi provar igen" ganska vanligt egentligen :angel: Fast sanningen är ju den att dessa hästar inte är kapabla eller mogna för dessa uppgifter vilket ryttaren/ägaren inte riktigt vill erkänna för sig självt :angel:

Senast ändrad:

varför de väljer att starta gång på gång kan, såklart, inte jag svara på. De har säkert själva sina skäl, men de skälen får de själva komma med ju.
Jag säger bara att jag ser en del ekipage som inte har där att göra, men det är ju min åsikt :)

Nu såg jag ju inte denna tävlingen med egna ögon utan återger bara vad ryttaren till min uppfödning sa.

Vinga skrev:
Jag säger bara att jag ser en del ekipage som inte har där att göra, men det är ju min åsikt :)
.........vilken jag delar :)
Sen är det ju så att dessa hästars psyke blir ju en aning tilltuffsat när den då inte klarar av sin uppgift, vilket då sätter sina spår i nästkommande tävling, där den återigen får gå hem utan att ha fullbordat sin uppgift :cry:..........dessutom lär ju ryttaren/ägaren hänga rejält i käken

Du kommer alltid med sådana här påstoenden utan att ha minsta bakgrundsfakta. Jag fattar inte att du orkar.
Om det var Torns ft du tittade på så är det inte den lättaste banan. Det finns flera banor som är mkt lättare.

Om du hade tittat ordentyligt för en gångs skull så skulle du sett att det var väldigt lite fel ute på banan och att de flesta felen kom på vattnet som tom arrangören erkänner är ett svårt hinder.
Min häst var iaf felfri på alla hinder tom vattnet. det var publiken han tittade på och spänner sig otroligt mkt.
Utan publiken hoppar han ner direkt. Så det är en ren träningssak.

Så visst ska vi till andra ft. Han brukar gå i vattnet.

Narcissa__Malfoy skrev:
Du kommer alltid med sådana här påstoenden utan att ha minsta bakgrundsfakta. Jag fattar inte att du orkar.
Om det var Torns ft du tittade på så är det inte den lättaste banan. Det finns flera banor som är mkt lättare.
Det var INTE min bedömning, utan jag skrev att det var en allmänn uppfattning bland dom som var där att just denna bana var den enklaste eller lättaste vilket man nu vill föredra.

Jasså så du var där också

Du visste att jag var där eftersom den du var där med vet mitt namn och vilken häst jag red.

Vems bedömning då? Hur många fälttävlansmänniskor känner du egentligen? Inte så många tror jag.

Det är inte den svåraste banan men absolut inte den lättaste heller.

Visst finns det folk som inte är mogna uppgiften, men det finns det ju i alla sporter!
Fälttävlan är en ganska svår gren att träna under tävlingsmässiga former om man jämför med tex hoppning och dressyr och ibland blir de första tävlingarna en form av träning - tex att se hinderdomare, publik med paraplyer etc.

Sen har du naturligtvis rätt i att det finns rötägg som inte har på en terrängbana att göra men så är det ju i alla grenar. :smirk:

Du skulle ha åkt till Stångberga istället och sett en riktigt fin debuterande häst istället! :angel:

Gammeln skrev:
Nej, det var ingen rolig syn, har man ingen träning alls bakom sig innan man ger sig ut på en Ft-tävling :confused:

Vet inte riktigt vad du är ute efter...Ska vi kanske slopa allt vad tävlingar med häst heter? För det finns ju alltid hopphästar som river, travare som hoppar bort sig i löp, dressyrhästar som aldrig kommer runt på 100% :smirk:

break_a_leg skrev:
Vet inte riktigt vad du är ute efter...Ska vi kanske slopa allt vad tävlingar med häst heter? För det finns ju alltid hopphästar som river, travare som hoppar bort sig i löp, dressyrhästar som aldrig kommer runt på 100% :smirk:

Ja, det är ju ännu lurigare att det finns hästar som stoppar ut sig i hoppning. De har ju mycket lättare att träna på det som kommer på tävling!

break_a_leg skrev:
Eller så kan jag dra mitt favoritsvar till Gammeln: Om travhästen galopperar i loppet är den inte iordningställd då? :angel:

Gammeln skrev:
Jag var o hälsade på det gammla ärorika Alnarp som ligger mig varmt om hjärtat. När jag sedan åker omkring i landskapet så uppenbarar det sig en Ft-tävling, som jag då viker in på. Väldigt trevligt ställe må jag säga och såg väl en del duktiga ryttare o fina hästar. Men jag förundras över dom som inte kommer runt banan. Det pratades på plats att denna bana är den enklaste i landskapet. Ca 30% var det som inte kom runt. Nej, det var ingen rolig syn, har man ingen träning alls bakom sig innan man ger sig ut på en Ft-tävling :confused:

Fälttävlan ÄR fälttävlan OCH vissa hinder uppfattas av hästarna på OLIKA sätt. Hästen kan mkt väl ha hoppat mkt bra på träning men tävling är tävling!!!

Dessutom var det många av dessa 30% (??) som säkert debuterade

Deras vattenhinder är svårt, även för de hästar som kanske gått mera. Ingen häst hoppade speciellt bra ner i vattnet eftersom det är en kant ner och kort vatten = inbjuder till att försöka att hoppa över det kontra de som inte vågar hoppa så långt!

Dessutom var det en DEBUTANT.

Mkt dumt inlägg tycker jag OCH okunnigt!

Hur många hästar var det inte som stoppade ut sig på de lokala hoppningarna i Stävie tex :angel:

Gammeln skrev:
Det var INTE min bedömning, utan jag skrev att det var en allmänn uppfattning bland dom som var där att just denna bana var den enklaste eller lättaste vilket man nu vill föredra.

Jasså så du var där också

Och då har proffsen uttalat sig :smirk:

Narcissa__Malfoy skrev:
Du visste att jag var där eftersom den du var där med vet mitt namn och vilken häst jag red.
Dom som jag var med där kände inte dig, nej.

Narcissa__Malfoy skrev:
Vems bedömning då?
Den allmänna som jag skrev :) Du vet ju när man träffar några så är ju surret igång och så är det nån som säger: Ni kan väl hänga med på en fika vet ja, ja å så vandra klungan iväg å så träffar man på ytterligare tävlande som man då stämmer av med, även om man inte råkar känna dom så kan man ju iaf surra lite med dom :)

LenaH skrev:
Du skulle ha åkt till Stångberga istället och sett en riktigt fin debuterande häst istället! :angel:
Hoppas att resultaten var bättre där :) Jag får se min lilla utflykt som ett avbräck i de dagliga rutinerna. Jag gillar Ft, det är iaf lite fart o fläkt :D

olgaklara skrev:
Och då har proffsen uttalat sig :smirk:
Nja, inte dom som ingick i de 30% :smirk: Sen kan man ju leka med tanken att eftersom den banan anses som den lättaste så kan det ju vara så att då dras ju dessa, -som kanske inte riktigt är mogna för uppgiften-, dit. Då blir ju det sk bortfallet naturligt större :idea:

Senast ändrad:

men vad jag vet så finns det inte pay-and ride i fälttävlan?rätta mig om jag har fel....
visst att man ska träna innan på olika saker men var ska jag och pållen starta om vi inte får lov och börja på debutant nivå? Rider i och för sig hoppning men var lite sugen på fälttävlan...men tänk hemska tanke om vi inte kommer runt banan=:)

Det är inte en fråga om mognad. När ska du fatta det?
jag vill gärna veta vem som anser att Torns bana är den lättaste eftersom det inte stämmer.

Men berätta hur det gick människa!
Jag gissar på att sune gick super! Hahaha.... ;-)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Nyårstråden
  • Pluggtråden
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka