servitut och djur

U

urhunden

Jag har en gård med enskild tillfartsväg på en grannes mark. Vägen går också vidare till ytterligare en granne och via en grind till andras mark. Vi har servitut på vägen. För att inte ställa till problem har jag och grannen som bor längre fram skött vägen. Markägaren och nu även annan markägare längre fram på andra sidan grinden, använder vägen med traktorer, bilar och andra maskiner. Vårt problem nu är att grannen som äger marken har kor och tjurar på sina marker som vägen korsar. Djuren går fritt och inget staket finns utefter vägen. Detta innebär att djuren ofta är på vägen och även går fram till mina grindar, som dom gärna öppnar. jag har varit tvungen att låsa grindarna för att djuren inte skall komma in på tomten. Jag använder ju också vägen att gå på för att bl a komma till andra grannar och brevlådor, men nu känns det olustigt med koskit och tjurar i vägen. Vad göra?
 
Sv: servitut och djur

Vad jag vet så finns det inget formellt krav på att vägar ska vara avgränsade i hagar. Så jag tror inte att markägaren gör något fel även om ni upplever det som problematiskt. Om det inte står något specifikt i servitutet.
Däremot vet jag flera ställen där vägarna fungerar just så som du beskriver och att man får öppna och stänga grindar när man passerar igenom. Ja det kan ju som på Revinge finns färister också då slipper man ju grinden men har fortfarande djuren på vägen.
Likaså kan om det är privata vägar sätta upp vägbommar och liknade utan problem.
 
Sv: servitut och djur

Du har rätt att använda vägen men det hindrar förmodligen inte markägaren från att ha djur på marken där vägen går igenom.

Problemet är ju rätt uppenbart om han väljer att ha ungtjurar där. Då kan du knappast gå igenom hagen, än mindre tillsammans med hund eller häst.

Men det bör finnas spec på servitutet om markägaren gått med på sådanan begränsningar då serv. skrevs..
 
Sv: servitut och djur

kanske lite lustig fraga, men har du pratat med boskapsagande grannen? Skulle det ga att alla kanske gar ihop och ev. bygger lite staket sa vagen blir "boskapsfri"? Vet inte hur det ser ut dar, sa vet inte om det skulle kunna vara en losning.
 
Sv: servitut och djur

Markägaren och nu även annan markägare längre fram på andra sidan grinden, använder vägen med traktorer, bilar och andra maskiner. Vårt problem nu är att grannen som äger marken har kor och tjurar på sina marker som vägen korsar. Djuren går fritt och inget staket finns utefter vägen. Detta innebär att djuren ofta är på vägen och även går fram till mina grindar, som dom gärna öppnar. jag har varit tvungen att låsa grindarna för att djuren inte skall komma in på tomten.

Vi har det så, eller rättaresagt-vi kan ha det så.

Och det står inskrivit i servitutet att grannen ska hålla själv med grindar och vi behöver inte stängsla om vägen. Nu har vi gjort det ändå och betalat själva men egentligen ska grannen stå för den kostnaden då det är de som vill ha det så.

Om ni vill ha staket- det är ni själva som får betala. Vad gäller vägunderhållet så ska alla fastigheter som nyttjat vägen vara med på den biten egentligen.
 
Sv: servitut och djur

Finns inget ska när det gäller underhållet av vägen utan det hänger på vad som står i servitutet. Vi har själv två vägar som går till och från vår fastighet och dessa har helt olika förutsättningar.
På den ena står det i servitutet att den som bor först på vägen sköter och ansvarar för de första femhundra meterna. Vi som bor längst bort på vägen ansvarar för resten som är ca en kilometer. De två övriga fastigheterna som ligger mellan oss ska inte göra något alls med vägen.
På den andra vägen så finns en vägförening och där är det uträknat exakt hur mycket av vägen som ligger på varje fastighet så alla kostnader för vägen delas enligt det. Plus att de som använder mer har större del av underhållet än de som bara utnyttjar den ibland. Som vi som egentligen inte alls behöver den utan kanske kör på den högst tio gånger på ett år. När de som bor där då ju får betala lite mer.
 
Sv: servitut och djur

Finns inget ska när det gäller underhållet av vägen utan det hänger på vad som står i servitutet.

Om det blir tvist och Lantmäteriet dras in så kommer alla som har fastighet/mark o nyttjar vägen för att komma dit få vara med att betala sin av Lantmäteriet uträknade del- sedan kan man självklart göra egne avtal som man skriver in i egenskrivna servitut o rgistrerar, men om en enda är missnöjd o vill klaga så kan detta servitut brytas av Lantmäteriet om den finner fog för klagan.

Dyrt är det och alla får vara med på den fakturan.
 
Sv: servitut och djur

Finns inget ska när det gäller underhållet av vägen utan det hänger på vad som står i servitutet. Vi har själv två vägar som går till och från vår fastighet och dessa har helt olika förutsättningar.
På den ena står det i servitutet att den som bor först på vägen sköter och ansvarar för de första femhundra meterna. Vi som bor längst bort på vägen ansvarar för resten som är ca en kilometer. De två övriga fastigheterna som ligger mellan oss ska inte göra något alls med vägen.
På den andra vägen så finns en vägförening och där är det uträknat exakt hur mycket av vägen som ligger på varje fastighet så alla kostnader för vägen delas enligt det. Plus att de som använder mer har större del av underhållet än de som bara utnyttjar den ibland. Som vi som egentligen inte alls behöver den utan kanske kör på den högst tio gånger på ett år. När de som bor där då ju får betala lite mer.

jag fick med ett servitut när jag köpte till mar härom året.
Den sommarstugan hade servitut på en liten bit skogsväg + en annan ännu mindre bit upp till vägen.
Vägen gick genom hagen ner till sjön vilket flitigt gjordes bruk av med deras SUV.

Medicinen var lika enkel som radikal.
Fullt lass på timmervagnen och så köra ett par runder efter tjällossningen.
Det är nu bara en traktorväg igen....Naturligtvis körde jag inte på deras anslutning till landsvägen, lite hänsyn måste man ju ta.
 
Sv: servitut och djur

jag fick med ett servitut när jag köpte till mar härom året.
Den sommarstugan hade servitut på en liten bit skogsväg + en annan ännu mindre bit upp till vägen.
Vägen gick genom hagen ner till sjön vilket flitigt gjordes bruk av med deras SUV.

Medicinen var lika enkel som radikal.
Fullt lass på timmervagnen och så köra ett par runder efter tjällossningen.
Det är nu bara en traktorväg igen....Naturligtvis körde jag inte på deras anslutning till landsvägen, lite hänsyn måste man ju ta.

Ja det låter ju som en lysande lösning och dessutom slipper man säkert oväntade fikabesök och trevliga grannar och vänner ....Eller nåt !!!
:cool:
 
Sv: servitut och djur

Varför denna "enkla men radikala" lösning?

Svaret på den frågan får man om man läser vad Landsbygsdbos skriver i andra trådar. Han verkar besatt av att inte nån överhuvudtaget ska vistas på mark som han äger. Eller på något annat vis kunna dra nån nytta av den. ( Även om det gäller nytta som inte är ekonomisk- tex fin utsikt eller fåglar som sjunger vackert). Kunde han skulle han bygga en 4 meter hög mur runt allt också.
 
Sv: servitut och djur

Ett typ-exempel på att man är missunnsam. Otroligt att vissa är så korkade att de hellre kör sönder en väg totalt, än att låta grannen åka bil på vägen.
 
Sv: servitut och djur

Jo, jag har förstått att det är något sådant men jag förstår bara inte varför. Det var väl ändå en väg som det fanns servitut på? Och hur stort problem kan det vara att en sommarstugegäst åker med sin SUV där under sommaren? Det är ju uppenbarligen inte på grund av rädsla för att vägen ska bli skadad.
 
Sv: servitut och djur

Vissa människor är såna. Kan de jävlas, så gör de det, även om de inte vinner nåt på det.
 
Sv: servitut och djur

Jo, jag har förstått att det är något sådant men jag förstår bara inte varför. Det var väl ändå en väg som det fanns servitut på? Och hur stort problem kan det vara att en sommarstugegäst åker med sin SUV där under sommaren? Det är ju uppenbarligen inte på grund av rädsla för att vägen ska bli skadad.



Vi hade det så när vi köpte föräldragården. De var gamla och blev helt överkörda av grannarna-ingen ide att hjälpa heller- de fick ju bara tillbaka det när vi försvann.

En fastighet körde helt gratis året runt på den väg som sedan blev vår, ingen grusbetalning, ingen betalning för snö mm.
Tråkigt för dem så köpte vi fastigheten.:devil:

Jag kollade nämligen upp det hela o det fanns inget servitut.:bump:

Det blev till att betala för att få ett servitut öht, samt i fortsättningen betala föromkostnader.

Vad jag menar är att LBB kanske inte fått betalt?
 
Sv: servitut och djur

Varför denna "enkla men radikala" lösning?

Därför att jag och vi andra som nyttjar badet INTE vill ha biltrafik nere vid badet.

Eftersom fastigheten varifrån biltrafiken kom har servitut på vägen kunde/fick jag inte stänga av den. Menjag är inte skyldig att underhålla vägen, de har bara brukningsrätt. Så efter att ha talat med mina grannar så spårade jag vägen med ett tungt traktorlass direkt efter tjälossningen. Resultatet är att nu är körspåren ca 30 cm djupa och i mitten går en fin stig för dem som vill gå ner till badet. Därefter, när jag skrapade de andra vägarna svängde jag förbi och skapade bort vägrenaen så att de inte längre kan gransla körspåren.
Toppenfint. Ungarna kan leka nere vid badet utan en massa bilar i närheten.
 
Sv: servitut och djur

Jo, jag har förstått att det är något sådant men jag förstår bara inte varför. Det var väl ändå en väg som det fanns servitut på? Och hur stort problem kan det vara att en sommarstugegäst åker med sin SUV där under sommaren? Det är ju uppenbarligen inte på grund av rädsla för att vägen ska bli skadad.

Nej det var för att vi inte ville ha biltrafik nere vid badet där byns barn leker o badar.
Med cykel eller apaostlahästar kommer du enkelt dit och gräsmattan blir inte längre sönderkörd av "stollens" SUV:D
 
Sv: servitut och djur

Vi hade det så när vi köpte föräldragården. De var gamla och blev helt överkörda av grannarna-ingen ide att hjälpa heller- de fick ju bara tillbaka det när vi försvann.

En fastighet körde helt gratis året runt på den väg som sedan blev vår, ingen grusbetalning, ingen betalning för snö mm.
Tråkigt för dem så köpte vi fastigheten.:devil:

Jag kollade nämligen upp det hela o det fanns inget servitut.:bump:

Det blev till att betala för att få ett servitut öht, samt i fortsättningen betala föromkostnader.

Vad jag menar är att LBB kanske inte fått betalt?

Nej orsaken var att trots att vi bad dem körde de ner med sina bilar. Resultatet blev att den fina gräsmattan vid badet blev sönerkörd.
Normalt sett så solar man där, spelar spel och har roligt...barfota men det satte herrskapet stopp för.

Alltså tog den snikne missunsamme landsbygdsbon och omöjligjorde biltrafik ner. Kunde ha lagt dit ett par stenar men eftersom de har rätt :devil:att köra där, vilket de har nu med men....
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 574
Senast: Mia_R
·
Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 207
Senast: Ise
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 989
Senast: Migo
·
Hemmet Vägen har servitut. Annars skulle de inte kunna ta sig till och från sitt hus. Jag vet inte om det skulle ställa till problem för mig...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 135
Senast: Marty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp