servitut och djur

Sv: servitut och djur

Vissa människor är såna. Kan de jävlas, så gör de det, även om de inte vinner nåt på det.

Ja vi valde mellan att byns ungar skulle få ha en fin gräsmatta eller att herrskapsfolket från stan skulle få parkera bilen.
Vi/jag valde ungarna. För djävligt eller hur?
 
Sv: servitut och djur

Ja, då kan jag ha viss förståelse för att du gjorde som du gjorde. Det framgick tyvärr inte i ditt första inlägg därför undrade jag. Jag kan hålla med om att man inte vill ha biltrafik vid badplatsen där barn springer och leker. Så lyssnar folk inte på vädjan, tillsägelser eller uppmaningar måste man ju göra något åt det.
 
Sv: servitut och djur

Ja, då kan jag ha viss förståelse för att du gjorde som du gjorde. Det framgick tyvärr inte i ditt första inlägg därför undrade jag. Jag kan hålla med om att man inte vill ha biltrafik vid badplatsen där barn springer och leker. Så lyssnar folk inte på vädjan, tillsägelser eller uppmaningar måste man ju göra något åt det.

Ja och eftersom de hade servitut på vägstumpen så kunde jag inte "bomma" vägen. Och i nuvarande skick kan jag om jag behöver gå ner med traktor.
Som sker minst 2 ggr per år. Bryggbyggning o rivning.
 
Sv: servitut och djur

Ändå konstigt med ett vägservitut som går på annans mark förbi boendet, och slutar?

Nåväl, om de skulle vilja så kan de ju själva åtgärda vägen till kördugligt skick- att sätta bom en bit före en badplats-servitut eller ej- brukar vara brukligt just för att få bort biltrafik.
 
Sv: servitut och djur

Ja vi valde mellan att byns ungar skulle få ha en fin gräsmatta eller att herrskapsfolket från stan skulle få parkera bilen.
Vi/jag valde ungarna. För djävligt eller hur?

Om man från början skriver vad man menar, är det lättare för folk att förstå.
Vi som läste ditt inlägg förstod det som att du retade dig på att "herrskapsfolket" åkte bil till sjön, vilket du löste genom att köra sönder hela vägen.
Vilket är helt galet. Den dagen en ambulans behöver ner och rädda nån som druknar så får du nog dig en funderare.
 
Sv: servitut och djur

Ändå konstigt med ett vägservitut som går på annans mark förbi boendet, och slutar?

Nåväl, om de skulle vilja så kan de ju själva åtgärda vägen till kördugligt skick- att sätta bom en bit före en badplats-servitut eller ej- brukar vara brukligt just för att få bort biltrafik.

Servitutet härrör från den tid då man dels hämtade vatten till djuren dels tvättade nere vid "Bykebryggan" När jag var liten fanns fortfarande restena av den låda käringarna stod i vid tvätt. De var först tvugna att ösa ut lådan som var ca 1 meter djup, för att kunna stå rakryggade då de skäljde tvätten i det kalla sjövattnet. När torpet köptes in så såldes stugan för att finansiera köpet och då följde dels vägservitut upp till landsvägen med och dels den ner till sjön..allt detta var före min tid.

Visst kan de renovera vägen, men jag har ju skogsekipaget kvar så.....och det vet de om så det lär nog inte hända ngt där!

Och bom får de inte sätta eftersom vi är fler som har rätt att använda vägen...
 
Senast ändrad:
Sv: servitut och djur

Om man från början skriver vad man menar, är det lättare för folk att förstå.
Vi som läste ditt inlägg förstod det som att du retade dig på att "herrskapsfolket" åkte bil till sjön, vilket du löste genom att köra sönder hela vägen.
Vilket är helt galet. Den dagen en ambulans behöver ner och rädda nån som druknar så får du nog dig en funderare.

Så länge jag bott här har ingen drunknat men det var ett par incidenter med barn - bil därnere så vi som dels har vägrätt ner och jag som äger marken beslöt att sätta p.

SUV ägaren vägrade och hävdade sin vägrätt, och han hade ju rätt. Varför vi valde ett annat alternativ. Vägen är farbar med traktor och de lär knappast köra ner med suven för att tvätta byk eller hämta vatten till djuren.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 574
Senast: Mia_R
·
Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 207
Senast: Ise
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 989
Senast: Migo
·
Hemmet Vägen har servitut. Annars skulle de inte kunna ta sig till och från sitt hus. Jag vet inte om det skulle ställa till problem för mig...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 135
Senast: Marty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp