Service avgift

J

j_m_b

Hej alla glada travamatörer.
Idag kom en räkning på service avgift från Sundbyholms travet, trots att jag aldrig utnyttjar anläggningen!!:eek:
Nu undrar jag hur det är på andra banor? Behöver ni betala service avgift om ni har Licens, och inte utnyttjar banan för träning?
Sundbyholm tar 1000kr + moms =1250kr av ALLA som har B-licens!! :mad: För :devil: -ligt tycker jag.
Skriv gärna hur ni har det!?! Mvh//Micke.B.

Sv: Service avgift

det ahr bodentravet också börjat med.

jag tycker det är bra det gäller alla a och b tränare här. spelar ingen roll om du utnyttjar banan eller inte. jag tycker det är ett bra sätt för banan att underhålla stallar osv. visst att dom som håller till på vitsand (en mindre bana i pite) säkert får söka dispans (nilema får ni det?)

Här på Romme betalar vi ingen serviceavgift.
Provloppen som banan arrangerar är gratis, hästägarföreningens kostar 30 för medlemmar och 50 för övriga.
Jag är lite osäker på vad det kostar att hyra gästbox/månad.

Örebro införde det också för några år sen.
Om jag minns rätt så kunde man välja att inte betala serviceavgiften, men då fick man vare sig travprogram eller fritt inträde till stallbacken.
Jag som uppfödare hade inte ambitionen att få fram några starthästar, men hade fram tills dess ändå haft tränarlicens för att det kändes bra att ha det ang försäkring osv när jag körde in och tränade unghästar innan försäljning.
Dock utnyttjade jag aldrig travbanan. Så jag valde att inte längre ens lösa tränarlicens.

Jag förstår att banorna behöver ta ut serviceavgift, men då ska det kosta efter hur många hästar man har, och hur mycket man använder banan. Lite skillnad på om man har en häst man åker in med 1 gång i månaden, mot om man har ett tiotal hästar som inte tränas någon annanstans än på banan.

Jag tycker det är dyrt nog att betala licensen :crazy: .
Varför ska vi amatörer mjölkas på mer?:(

Det som jag vet kommer ändras här inför detta år är boxarna. Förut har det stått alla fritt att hyra box på banan, men nu har detta tagits bort och alla med licens ska betala en avgift för att då nyttja boxarna vid snabbjobb etc.
Hur mkt avgiften blir på är jag inte säker på, tror det pratades om 800, den verkar dock ska debiteras i Mars/April enligt vad jag hört.

Bodentravet har börjat med anläggningsavgift sedan årsskiftet, Räkningen har gått ut till alla som har licens på bodentravet, info gick ut att innan ett visst datun skulle man söka dispens om man inte nyttjade banan alls annat än vid tävlingsdagar.

På Vitsand (9 mil från boden), en mindre ideell träningsbana, som har Boden som "moderbana" har vi haft det i flera år. Dom som använder sig av banan betalar in en nyttjandeavgift som går till underhåll av bana och byggnader.

Vi kör provlopp varje lördag och dom som erlaggt nyttjande kör för 20:-/gång mot 120:- för dom som ej erlagt.

Avgiften har vi baserat på intervallen 1-10 hästar & över 10 hästar. Detta pga vi är mest b-tränare men har två a-tränare som använder sig av banan frekvent. Detta har funkat mkt bra tycker alla som är här.

Själv blev jag en aning förvånad när jag flyttade till Vaggeryd. Serviceavgiften är lika hög som på t ex Axevalla eller Halmstad (på ett ungefär) men rundbanan är stängd (!) halva året i år. Man är hänvisad till att åka till Halmstad och träna. Då hade jag väntat mig en reducering av serviceavgiften, men det fick man inte. Men den verkar inte vara obligatorisk, utan utgår bara om man använder den rakbana som finns att köra på. Då kan jag lika gärna köra hemma i skogen gratis, känner jag...

-knapplån-
surfat runt på olika banors hemsidor och kollat ang anl.avgiften och endast Vaggeryd har information om den vad jag kan hitta (under provlopp), tj Bo hade det under sitt nyhetsarkiv men då ska man veta att leta där......
Ska inte sån information framgå på en hemsida? eller har ALLA banor infört detta och det framgått av avräkningen från STC?

På Mp har det "alltid" funnits serviceavgift och jag hade varit beredd att betala mer om till exempel rakbanan utrustades med belysning och stallarna hölls efter bättre.

Önskemålet om belysning tror jag blir svårt att få gehör för eftersom det är kommunal mark. :crazy:

På Umåker har man från och med i år infört en serviceavgift, 1200 + moms per år. Det som ingår i avgiften är fritt nyttjande av skogsslingor, rakbana och träningsbacke, nyttjande av banan under de öppettider som gäller samt snabbkörningsbox. Både A- pch B-tränarna har debiterats men det finns möjlighet att söka dispans om man sällan använder sig av banan och det som hör till. Jag tycker det är helt OK med avgiften förutsatt att det verkligen sker ett ordentligt underhåll av körvägar etc nu när "vi" betalar för det, tidigare har det varit lite si och så med underhållet...

Det jag tycker är negativt är dock att de boxar som finns tillgänliga vid snabbkörning är på tok för få (om jag fattat rätt vilka boxar det gäller) så risken för trängsel på gången osv är stor. Själv håller jag till ett par minuters skrittväg från banan så jag selar alltid hemma i stallet och berörs inte av "boxtrasslet". :)

På Solvalla förekommer ingen serviceavgift. Däremot kostar det 100:-/box för att komma in och köra när banan och gäststallet är öppet. Jag skulle uppskatta en serviceavgift som inkluderade box och tillgång till banan då jag skulle tjäna in den på tre månader. :bow:

Hej alla glada travamatörer.
Idag kom en räkning på service avgift från Sundbyholms travet, trots att jag aldrig utnyttjar anläggningen!!:eek:
Nu undrar jag hur det är på andra banor? Behöver ni betala service avgift om ni har Licens, och inte utnyttjar banan för träning?
Sundbyholm tar 1000kr + moms =1250kr av ALLA som har B-licens!! :mad: För :devil: -ligt tycker jag.
Skriv gärna hur ni har det!?! Mvh//Micke.B.

Förlåt en trådkapning :D
Har ni kommit tillrätta i nya stallet??? För visst flyttade du oxå med dit?

alla aktiva som vill köra eller rida (på banan el ridbanorna) måste hos oss lösa ut ett stallbacks kort. kostar 70e, + medlemsavg på 20e.

jag tycker det är ett jätte bra system!!! då får du träna hur många hästar du vill, rida el köra.

förut måste vi betala per häst!!!!:eek: 200e/år/häst :eek: det var lite väl saftigt liksom... inte kul då man hade 3 st...

nu betalar alla när det är mindre summa, förut fuskades det med det när ingen hade råd!

Hej!
Tingsryf har inte det (????) får jag hoppas o jag hoppas att dom inte inför de heller. KOmmer inte ha nån starthäst på nånna år skulle ja gissa.....
men licensen tänker ja har kvar!

Liknande trådar

P
Hästvård hej! ska kolla på en travare, troligtvis vbl, imån. han är 7 år, gått på travet, snäll i alla lägen, valack, inkörd och...
2
Svar
37
· Visningar
2 904
Senast: Equi
·
C
Trav jag har jobbat med galopp tidigare och har nu flyttat hem till Borlänge o ja har ett intresse för hästar som brinner starkt, ja skulle...
2
Svar
38
· Visningar
2 920
Senast: Kaktus
·
Trav har fått förfrågan att börja monté träna en häst som tävlat "vanligt" trav förut och som tydligen var ganska bra. har förutom...
Svar
13
· Visningar
1 552
Senast: lie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg