köpa travare

Sv: köpa travare

tack för alla svaren!
ja va som sagt o provred idag och fick lite mer info om hästen. den tidigare infon har gått via min nogåt veliga morfar. mer info:
# hästen var knapt inriden. den va bara nåra typ 5-åringar:eek: som hade suttit på han. så det blir mkt jobb.:cool:
# han kommer inte gå till slakt:banana:
# han höll på mkt me munnen o tungan på betten( kan vara att inte bettet passade han el ingen nosgrimma på tränset) bra eller dåligt?:confused:
# ej tittig
# har ej gått med andra hästar i hagen

ja har tänkt så här att ja provrider ett par gånger till och om ja vill han så tar ja han på prov nån månad o ser om går bra med min andra häst

Senast ändrad av en moderator:

tog inte upp hurvida hästen har pass elr inte, pga jag tog/tar för givet att en häst som tävlat i trav har ett pass. Även om man köper en annan häst (en annan ras, t.ex.) måste man själv bekosta passet om det är så att hästen inte har det redan. ;)

(ingen kritik på något sätt)

Alla fd travhästar har inte pass - jag vet en del som inte har/hade det. :)

De som blivit födda sedan pass-lagen kom har det väl kan jag tänka mig men långt ifrån alla dem som sålts till annat ändamål än trav och som är lite äldre.

Ja självklart får man själv bekosta det vilken ras det än gäller.

tack för alla svaren!
ja va som sagt o provred idag och fick lite mer info om hästen. den tidigare infon har gått via min nogåt veliga morfar. mer info:
# hästen var knapt inriden. den va bara nåra typ 5-åringar:eek: som hade suttit på han. så det blir mkt jobb.:cool:
# han höll på mkt me munnen o tungan på betten( kan vara att inte bettet passade han el ingen nosgrimma på tränset) bra eller dåligt?:confused:
# ej tittig

ja har tänkt så här att ja provrider ett par gånger till och om ja vill han så tar ja han på prov nån månad o ser om går bra med min andra häst

Att hästen knappt är inriden behöver inte vara något negativt. Då är den inte förstörd med felaktiga hjälper iallafall utan du kan om du har kunskap forma den själv.

Att han grejar med bettet kan bero på mycket. Jag skulle kolla tänderna och köpa ett passande bett. Det kan ha varit för långt, suttit för högt eller så sitter problemet i tänderna.

Alla hästar går inte med kompis i hagen så det behöver inte vara en nackdel.

Att ta hästen på prov är dumt. Om den skadar sig, tänkte du lämna tillbaka den då? Provrid flera gånger istället och köp hästen innan du tar hem den så kommer du slippa många problem!

tack för alla svaren!
# ej tittig

Kan tycka.. Det viktigaste av allt. Gillade du hästen och är beredd på att lägga ned tid på honom? :)

*hugger en knapp*

Nu har jag stött på åtminstone en travare där varken köpare eller säljare kunde förstå vitsen med varför hästen skulle ha ett pass. Denna häst kom alltså från travet men stått hemma hos ägaren och inte hos tränare sista tiden pga skador.
Köparen fick reda på allt om passet via sin hovslagare.

Inte heller något ägarbyte gjordes (är antagligen gjort nu) hos STC och detta är VIKTIGT att man gör.

Bekanta till mig sålde sin travhäst (som ridhäst) och köparen lovade att skicka in ägarbytet till STC.
Nu skadade sig hästen i en olycka ganska omgående hemma hos köparna och det där pappret hann nog aldrig iväg till STC eftersom de plötsligt stod med en sjuk häst hemma.
Gissa vem veterinärräkningen kom till? Jo de som var registrerade ägare hos STC. Jag kan säga att mina bekanta inte alls var särskilt glada, även om det löste sig i slutändan.

Två saker tagna ur verkligheten, men pappskallar finns det överallt, i alla sporter.

tack för alla svaren!
# ej tittig

vad heter han?

Min fråga till dig är har du kunskapen att utbilda en travhäst, det kräver nämligen sin ryttare.

Om jag säger såhär så är det många proffs som går riktigt bet på dem eftersom de inte tar sig rätt tid med dessa underbara individer..

*hugger en knapp*

Nu har jag stött på åtminstone en travare där varken köpare eller säljare kunde förstå vitsen med varför hästen skulle ha ett pass. Denna häst kom alltså från travet men stått hemma hos ägaren och inte hos tränare sista tiden pga skador.
Köparen fick reda på allt om passet via sin hovslagare.

Inte heller något ägarbyte gjordes (är antagligen gjort nu) hos STC och detta är VIKTIGT att man gör.

Bekanta till mig sålde sin travhäst (som ridhäst) och köparen lovade att skicka in ägarbytet till STC.
Nu skadade sig hästen i en olycka ganska omgående hemma hos köparna och det där pappret hann nog aldrig iväg till STC eftersom de plötsligt stod med en sjuk häst hemma.
Gissa vem veterinärräkningen kom till? Jo de som var registrerade ägare hos STC. Jag kan säga att mina bekanta inte alls var särskilt glada, även om det löste sig i slutändan.

Två saker tagna ur verkligheten, men pappskallar finns det överallt, i alla sporter.

En annan aspekt på det där med ägarbytet:

Låt oss säga att ägarbyte inte skett och så får personen som står som registrerad ägare problem med Kronofogden eller nåt och utmätning skall ske. Eller om personen avlider och hans/hennes egendom ska ärvas av någon. Då är det ju inte så värst bra om t ex min häst ägs av den personen. :eek:

tack för alla svaren!
# ej tittig

hästen var knapt inriden. den va bara nåra typ 5-åringar:eek: som hade suttit på han. så det blir mkt jobb.:cool: : Både negativt och positivt. Ingen har hunnit "göra fel", men det blir en del jobb som du säger.

han höll på mkt me munnen o tungan på betten( kan vara att inte bettet passade han el ingen nosgrimma på tränset) bra eller dåligt?:confused:: Det gjorde min med under en period i början. Kan ha med avsaknaden av tungband att göra kanske(bara en tanke). min har i alla fall slutat av sig själv. Jag bara ignorerade beteendet och varit noga med mjuk hand och inte stöka för mycket med tyglarna. Nu kan man kräva lite mer.

har ej gått med andra hästar i hagen: Kanske ska ta det lugnt och släppa in en häst i taget så han får vänja sig långsamt då...

Men huvudsaken är naturligtvis att du trivs med hästen. Då faller det mesta på plats till slut. Och att du inte är rädd att rida för tränare (och kanske skämmas för att du har en travare som ridhäst)och tar varje chans till inlärning du kan.

Köpte en 6årig travare när jag va 15. Han hade stått nästan ett år så hade ju ingen tävlingskondis då, han va inriden i skritt o trav, men inte mkt mer.

4 år senare gick han LC dressyr på klubbtävlingar och hade startat 5mils distansritt. Han är kanske undantaget som bekräftar regeln, för lugnare, stabilare häst får man leta efter, visst fick man fart på honom i skogen - det kunde gå undan rätt bra ;) men man fick alltid stopp på honom precis när man ville...

De erfarenheter jag har av travare resp. halvblod (har ungefär lika mkt erfarenhet av båda) har gjort att jag, den dag jag ska skaffa häst igen, kommer köpa mig en travare trots att jag då gott o väl kommer ha pengar att köpa ett halvblod...

tack för alla svaren!
# ej tittig

Att han inte är inriden, behöver inte vara negativt om det är så att du har kunskap nog att rida in honom. Kan du det, slipper du ju rätta till ev. fel som tidigare gjort. Tycker du om hästen, har kunskaperna och tror att h*n är rätt för dig - ja då tycker jag att det är värt det!

Tror inte att hans "grejande" med munnen beror på avsaknaden av nosgrimma, men kan säkert kopplas till något från travet (???) eller så. Eller, så kanske han inte trivs med bett?
Mitt sto kunde inte ridas på bett när jag köpte henne (man fick inte ens röra munnen - då reste hon halvvägs för att komma bort från det), inriden på hackamore. Idag håller vi på och tränar med bettet, går fint hittills.

Tar du hem honom på prov, tror att du kan klara honom, trivs med honom & han funkar i hagen med din andra häst, så ser jag ingen anledning till att inte köpa.. :D :angel: :bump:

Kanske kan ta han på foder ett tag innan köp så du vet att ni passar ihop?
Själv har jag en travare på 10 år som gick på travet till 2006. Han är den lugnaste, tryggaste och världens kelgris. Han blir riden av min sambo (som egentligen inte kan rida) och av min 15-åring som bara ridit på ridskola 4 månader för 3 år sen.
Vi rider ut i skogen och han är en klippa i allt. Däremot våra utbildade ponnysar kan vara mer besvärliga att hantera :D

Jag har en fd travare. Det jag tycker att du behöver vara införstådd med är att att det tar tid att skola om en travare och ändra muskelaturen. Det är mycket jobb, det är inte alls samma sak som att rida in en häst som är avlad för ridning. Är du införstådd med det och har det tålamodet och tiden det kräver så tycker jag absolut du ska sattsa på h*n, du kommer få en kompis för livet! :)

Att den ska till slakt om du inte köper den är ett dåligt argument till varför du ska köpa den. Den lider knappast ifall den går till slakt, det är nästan bättre att den går till slakt än att någon annan köper den som varken har kunskap, tid eller pengar att ta hand om hästen ordentligt.

Varför funka han inte på travet?
Ett tips är att du kollar på atg om han är startad mkt eller om han haft långa uppehåll. En häst som haft långa uppehåll kan ha skador bakom sig. Men det behöver ju förstås inte vara så.

Att rida in en travhäst tar tid, kräver kunskaper och troligen också en hel del pengar. Många travare är snea o skeva. Ta ut en kiropraktor eller liknande så fort du får hem hästen, innan du börjar jobba med dem.

Travhästar är ofta lärda saker och ting som är tvärt emot hur man gör i ridningen och det kan skapa en hel del missförstånd och är ngt man måste vara medveten om. Att travare upplevs heta och framåt är ju för att man vill ha dem så inom travet. En travhäst ska ha ett eget driv, de ska vara självgående och ha lätt för att öka. Dessutom är ju travhästar som kommer direkt från banan i full tävlingskondition och med en foderstat som heter duga så de har ju energi så det räcker och blir över. Det du ska ta tag i som nr 2 äe foderstaten.

När jag fick mitt vbl skulle jag fylla 15 år. Jag hade ingen koll alls, men med hjälp av duktiga människor i min omgivning som engagerade sig, samt att jag var så öppen och lyhörd, så fick jag en fantastisk dressyrhäst efter några år av arbete. De är otroligt vänliga, ofta väluppfostrade och lätta att ha o göra med tkr jag, men inget man ska skaffa sig om man inte verkligen ser fram emot ett enormt projekt och vet att man har männsikor runt ikring som kan detta med travhästar. För det är inte detsamma att rida in en travhäst som att rida in ett hbl.

Som promenadhäst kan nog vem som helst ha en travare om man är nogrann med dem, sköter dem väl och vet hur man får en häst att varva ner efter år av en stressig karriär på banan. Och alla individer är olika.

Jag skulle inte rekomendera en travhäst till ngn som vill satsa på ridningen på högre nivå (förstås) och inte heller till oerfarna ryttare eller ryttare som inte söker en stor utmaning och vill lägga år på grundarbete. Visst kan det gå fortare men räkna inte med det.

En annan aspekt på det där med ägarbytet:

Låt oss säga att ägarbyte inte skett och så får personen som står som registrerad ägare problem med Kronofogden eller nåt och utmätning skall ske. Eller om personen avlider och hans/hennes egendom ska ärvas av någon. Då är det ju inte så värst bra om t ex min häst ägs av den personen. :eek:

Jag är osäker på om ägarregistreringen är juridiskt hållbar. TROR att köpekontraktet väger tyngre. Vet att det var en tvist med en tävlingshäst (hoppning) och då läste jag att det inte alls var bevis att man ägde hästen bara för att man stod registrerad som ägare. Någon som vet säkert?

Liknande trådar

Hästmänniskan hej. jag är ny här och vi får se om ja gjort allt rätt nu. jag behöver lite hjälp av kunniga människor ang denna fråga. det finns en man...
2
Svar
36
· Visningar
3 437
Senast: Inte_Ung
·
Träning Hej! ;D Har för ett tag sedan tagit en nordsvensk/ardenner - korsnings valack på foder. Var inte direkt planerat, utan hade snarare...
2
Svar
23
· Visningar
6 934
Senast: Askur
·
Ekonomi & Juridik Hej Jag är ny här inne, så om tråden ligger fel så får ni ursäkta eller om nån admin kan flytta den rätt? :) Jag håller på och...
Svar
17
· Visningar
1 767
Senast: Billy
·
Ridning Jag har en varmblods valack som tagits av travet för ca 8 år sedan och har sen dess varit ridhäst. Han har varit oridbar hela vintern...
Svar
5
· Visningar
1 124
Senast: Merwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka