Serveringstips för hö i hage?

Sv: Serveringstips för hö i hage?

Jag har en häst som gärna går och gräver i hagen när höet är slut och på så sätt får i sig massa jord som leder till kolik.. Så jag kommer köpa ett hönät med små maskor (någon länkade till ett sådan avsett för rundbalar tidigare i tråden men jag ska ha ett vanligt fyrkantigt 120x90cm)

Det hönätet ska jag ha liggandes i en låda jag bygger och fästa det i botten. Lådan kommer vara så hög att hon inte får i hoven i den.. Hoppas det funkar bara. Nackdelen är att hon får äta med huvudet lite högre, men har försökt massa olika för att förlänga ät-tiden så hon inte behöver gräva i hagen. Sedan kommer hon få hö som vanligt på marken alt. i tunnor om det är lerigt. :)

Vi har tänkt precis samma lösning till våra hästar :)

Tack till dig och alla andra för era tips!:)

Ska du fodra med rundbal så ta gärna till diametern på foderringen för minskat spill.

Det är bara lunchfodring det handlar om och med en foderhög per häst.

Det är bara lunchfodring det handlar om och med en foderhög per häst.

Då förstår jag om foderring känns som "overkill"...;)

Men oavsett så är det den lösning som har minst skaderisk som jag har träffat på.
Har hittat en annan lösning jag också gillade och som fungerar för mindre givor men den kräver att du har någon form av byggnad (vindskydd el. dyl).
Jag har tyvärr ingen bild men får försöka beskriva.

Där satt en kedja fastsatt från tak till golv vid öppningen och den gick igenom två st blå plasttunnor (av regntunnemodell), som stod på varandra med locken borttagna. Någon sorts tyngd var fastsatt inne i översta tunnan längst upp.
Det var utskuret ett hål på sidan långt ner på nedersta tunnan och ett lite högre upp.
Man "laddade" den genom att skilja på tunnorna och då fanns möjlighet att fylla båda tunnorna. Sedan åt hästarna genom hålen.

Inget spill, skyddat från vädret, antagligen längre ättid. Höet trycktes ned med hjälp av tyngden och man kan ju välja att bara ha ett hål längst ned för bästa ätställning.

Hoppas du förstod någonting av förklaringen, jag önskar att jag tagit en bild. Men har ni ingen byggnad i hagen så hjälper inte tipset dig ändå, hoppas att du hittar en bra lösning!

Såna cementrör har jag sett att mitt grannstall har! Du kanske är min granne?:D

Haha, nej vi bor varken i södermanland eller har några grannar så det måste vara någon annan som har tänkt till, eller sett vår lösning ;)

Då förstår jag om foderring känns som "overkill"...;)
Jag borde kanske ha skrivit det i trådstarten.:o

Men oavsett så är det den lösning som har minst skaderisk som jag har träffat på.
Ja, foderring ser vettigt ut. Tack för beskrivningen av den andra lösningen, men tyvärr har vi ingen byggnad i hagen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 315
Senast: Efwa
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 659
Senast: super
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 021
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 933
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka