Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har en häst som gärna går och gräver i hagen när höet är slut och på så sätt får i sig massa jord som leder till kolik.. Så jag kommer köpa ett hönät med små maskor (någon länkade till ett sådan avsett för rundbalar tidigare i tråden men jag ska ha ett vanligt fyrkantigt 120x90cm)
Det hönätet ska jag ha liggandes i en låda jag bygger och fästa det i botten. Lådan kommer vara så hög att hon inte får i hoven i den.. Hoppas det funkar bara. Nackdelen är att hon får äta med huvudet lite högre, men har försökt massa olika för att förlänga ät-tiden så hon inte behöver gräva i hagen. Sedan kommer hon få hö som vanligt på marken alt. i tunnor om det är lerigt.
Ska du fodra med rundbal så ta gärna till diametern på foderringen för minskat spill.
Det är bara lunchfodring det handlar om och med en foderhög per häst.
Såna cementrör har jag sett att mitt grannstall har! Du kanske är min granne?
Jag borde kanske ha skrivit det i trådstarten.Då förstår jag om foderring känns som "overkill"...
Ja, foderring ser vettigt ut. Tack för beskrivningen av den andra lösningen, men tyvärr har vi ingen byggnad i hagen.Men oavsett så är det den lösning som har minst skaderisk som jag har träffat på.