Serveringstips för hö i hage?

Sv: Serveringstips för hö i hage?

Jag använder en sån här:
2705913168.jpg

Jag har tagit bort allt järn och skurit bort toppen så lägger jag höet i själva tanken! Superbra!
Det finns en kran i botten som man kan öppna och stänga! Öppet vid regn och stängt om det är mkt vatten i hagen.

Får plats mkt i dem med, och hästarna gillar att leka med dem oxå!

Jag har använt bara en till 3 hästar, men sen kanske man behöver 2 st.

Jag använder en sån här:
2705913168.jpg

Jag har tagit bort allt järn och skurit bort toppen så lägger jag höet i själva tanken! Superbra!
Det finns en kran i botten som man kan öppna och stänga! Öppet vid regn och stängt om det är mkt vatten i hagen.

Får plats mkt i dem med, och hästarna gillar att leka med dem oxå!

Jag har använt bara en till 3 hästar, men sen kanske man behöver 2 st.

Jag har också en sådan.men jag har tagit bort tanken och använder järnstommen att lägga hö i jag har haft 5 hästar så jag fyller den med råge fram tills det är frost då rullar jag ut 325kg balar som jag skär bort ett lock på ovansidan :banana:

Ja man kan säkert använda båda! Jag tycker dock att det är lite läskigt om hästen skulle få in en hov eller liknande. Den risken finns inte när man bara använder tanken.

Har ni skor på era hästar? Är intresserad av nån sådan lösning då jag har en matglad häst som ska få fri tillgång... Men tänker om dom sparkar eller viftar me ett ben och fastnar? :crazy:

Om man läser allt som står på sidan, så ser man vad som rekommenderas åt skodda hästar......Våra är oskodda.

Jag skulle inte heller ha det även om jag hade en oskodding.....

Nej, det är väl upp till var och en, det funkar fint för våra hästar, det kräver lite extra uppmärksamhet efter som det ska hålla spänt, men våra går på lösdrift med matplatsen nästan utanför vår ytterdörr. Eftersom båda är väldigt intresserade av mat har dom inte slösat energi på att bråka med nätet. När det blir dags för skor pga halka får vi lösa det på annat sätt....

Jag har en häst som gärna går och gräver i hagen när höet är slut och på så sätt får i sig massa jord som leder till kolik.. Så jag kommer köpa ett hönät med små maskor (någon länkade till ett sådan avsett för rundbalar tidigare i tråden men jag ska ha ett vanligt fyrkantigt 120x90cm)

Det hönätet ska jag ha liggandes i en låda jag bygger och fästa det i botten. Lådan kommer vara så hög att hon inte får i hoven i den.. Hoppas det funkar bara. Nackdelen är att hon får äta med huvudet lite högre, men har försökt massa olika för att förlänga ät-tiden så hon inte behöver gräva i hagen. Sedan kommer hon få hö som vanligt på marken alt. i tunnor om det är lerigt. :)

Tack till dig och alla andra i tråden för era tips.:) Vi kommer att testa en av de enklaste varianterna till att börja med - en murarbalja/häst med hål borrade i botten så att vattnet kan rinna ut. Hästarna kan visserligen trampa i dem eller putta omkring tomma baljor, men risken för att de kan skada sig bedömer jag som liten. Fungerar inte detta får vi byta till något av de andra alternativen. Gruskullen med betongrör eller annan fast installation vore nog det bästa egentligen, men det är inte mitt stall.

Jag hade stora murarbaljor med vatten förut, en dag när jag går förbi hagen tycker jag på avstånd att min ena grabb står lite lustigt och vad är det för mörkt framför honom.
När jag närmade mig och började förstå fick jag lite smått panik men min grabb kommer skuttandes mot mig, med spetsade öron och lustiga jämfotahopp, OCH med en murarbalja som en konservburk runt ena frambenet.

Jag var snabb på med grimma och lyckades med lite smått skakiga händer tråckla ut honom igen.

Han hade alltså lekt med baljan vänt upp och ner på den och förmodligen sedan försökt ställa sig på den varpå han kört benet igenom den varpå den sprack som en konservburk och satt som en fällkniv runt benet.

Det var tur att det var den här coola grabben som provade, kan tänka mig vilken panik ett par av de andra hästarna i stallet hade fått när de satt fast i en stor balja.

För något år sedan lämnade jag bort ett par unghingstar ( varpå denna grabb) på lösdrift på en stor välskött anläggning men kanske inte med de bästa säkerhetsrutinerna.

De hade iallfall en stor påkostad foderhäck i aluminum med tak
http://www.kellfri.se/se/include/groups.php?catid=0&groupid=100, problemet var bara att det saknades ordentliga sprintar till galleröppningarna vilket jag påtalade.

En dag när jag kom ser jag att en av ägarens egna hingstar står uppe i foderhäcken, jag skyndade mig fram och lyckades med sambons hjälp få ner hästen med nöd och näppe men såg hela tiden till min fasa hur plåten buktade när han flyttade sig runt uppe i foderhäcken.

Väl nere tittade jag under häcken och konstaterade att plåten bara var ett par mm tjock mellan reglarna ( gjord för hövikt och inte en häst) och det var ett under att han inte trampade rakt igenom när han for omkring på den hala plåten.
Jag kan inte ens föreställa mig vilka skador det skulle ha blivit om han först trampat igenom och sen försökte dra benen upp igen med vass plåt som tryckts neråt som en konserburk, han skulle ha skalat benet på kött intill skelettet :eek:

Så Ja, hästar är påhittiga djur och det i kombination med panikreaktioner när de sitter fast gör att jag är lite försiktig av mig med vad de kan fastna i, olyckor händer ändå.

Jag skruvade fast två murarbaljor med hål i botten på en lastpall, då flyttar de inte omkring dom heller utan de står där de står, någorlunda iaf.

Aj fan. Det där lät inte bra, vare sig om baljan eller häcken. Klarade sig din häst från skador av baljan?

Vi har murarbaljor till vatten i vissa av hagarna och det har gått bra hittills, men oturen kan ju vara framme när som helst tyvärr.

Senast ändrad:

Vi testade den lösningen på ett ungefär förra stallsäsongen. Lastpallarna murknade av blötan i hagen, hästarna trampade på dem och trampade sönder --> det stack ut spik här och där ibland samt lyckades flytta på dem ibland. Helst vill jag undvika allt som har med trä och spikar att göra, möjligen med undantag för tryckimpregnerat virke.

Ett par stallkompisar har i sin hage tänkt sätta baljor i lastbilsdäck. Smart lösning för att baljan ska stå still, men jag är rädd för att hästen kan köra ned foten mellan balja och däck.

Jorå han klarade sig fint, men det var nog för att han var så cool med att ha en stor balja runt foten, kan lätt föreställa mig paniken ett par av de andra hästarna hade kunnat fått, och om de då hade börjat springa omkring i panik, ... hujedamig.

Jag har mkt unghästar och de är ju på det mesta med sina fötter så man får tänka till vad de kan fastna i.

Jag funderar på Hööks foderkrubbor i gummi, som en snabblösning. de är ganska stora med låg kant.
Fast kan tänka mej att hästarna slänger runt med dem.

Såna cementrör har jag sett att mitt grannstall har! Du kanske är min granne?:D

Det verkar vara det perfekta alternativet. Vi har höhäckar i hagen där hästarna äter sin frukost och lunch, tar in vid sextiden och då äter de som vill em mat inne. Kväll vid 22 tiden.
Hade gärna stallat upp vid något liknande som du hade men tyvärr är det flera mil för mig att köra då.

Vid tidigare stall har vi provat murarhinkar med borrade hål i.Funkar dåligt då visa hästar har en tendens att välta dem. De foderhäckar vi har idag är verkligen funktionella. Skall försöka fota dem i morgon.

/B

Jag gjorde en sån här:

31757887.jpg

I botten är det smala glipor mellan brädorna, dock så det fortfarande kan rinna vatten igenom.

Storleken kan man ju anpassa själv, jag tog helt enkelt de tuggade plankorna vi bytte ut i hennes hage, samt ett par tuggade staketstolpar. Den kan nog ha tagit ett par timmar att bygga, med allt sågande.

Jag använder en foderring (består av någon form av gummiplastblandning) som ser ut så här
foderring.jpg

Jag tycker att den fungerar ypperligt, ingen skaderisk och inte mycket spill (vi ställer ut rundbal). Vi sparar plastbotten men det skulle säkert också fungera att ställa den på en pall.
Ska du fodra med rundbal så ta gärna till diametern på foderringen för minskat spill.

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 315
Senast: Efwa
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 659
Senast: super
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 021
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 933
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka