Sv: Serveringstips för hö i hage?
Jag hade stora murarbaljor med vatten förut, en dag när jag går förbi hagen tycker jag på avstånd att min ena grabb står lite lustigt och vad är det för mörkt framför honom.
När jag närmade mig och började förstå fick jag lite smått panik men min grabb kommer skuttandes mot mig, med spetsade öron och lustiga jämfotahopp, OCH med en murarbalja som en konservburk runt ena frambenet.
Jag var snabb på med grimma och lyckades med lite smått skakiga händer tråckla ut honom igen.
Han hade alltså lekt med baljan vänt upp och ner på den och förmodligen sedan försökt ställa sig på den varpå han kört benet igenom den varpå den sprack som en konservburk och satt som en fällkniv runt benet.
Det var tur att det var den här coola grabben som provade, kan tänka mig vilken panik ett par av de andra hästarna i stallet hade fått när de satt fast i en stor balja.
För något år sedan lämnade jag bort ett par unghingstar ( varpå denna grabb) på lösdrift på en stor välskött anläggning men kanske inte med de bästa säkerhetsrutinerna.
De hade iallfall en stor påkostad foderhäck i aluminum med tak
http://www.kellfri.se/se/include/groups.php?catid=0&groupid=100, problemet var bara att det saknades ordentliga sprintar till galleröppningarna vilket jag påtalade.
En dag när jag kom ser jag att en av ägarens egna hingstar står uppe i foderhäcken, jag skyndade mig fram och lyckades med sambons hjälp få ner hästen med nöd och näppe men såg hela tiden till min fasa hur plåten buktade när han flyttade sig runt uppe i foderhäcken.
Väl nere tittade jag under häcken och konstaterade att plåten bara var ett par mm tjock mellan reglarna ( gjord för hövikt och inte en häst) och det var ett under att han inte trampade rakt igenom när han for omkring på den hala plåten.
Jag kan inte ens föreställa mig vilka skador det skulle ha blivit om han först trampat igenom och sen försökte dra benen upp igen med vass plåt som tryckts neråt som en konserburk, han skulle ha skalat benet på kött intill skelettet
Så Ja, hästar är påhittiga djur och det i kombination med panikreaktioner när de sitter fast gör att jag är lite försiktig av mig med vad de kan fastna i, olyckor händer ändå.