serva bromsar

H

Hilly

Jag var igår ute på årets första tur med hästen och maraton vagnen plockades fram från vinterförvaringen. Upptäcktre att bromsarna inte var i bästa skick ock att de antagligen behöver smörjas och kanske justeras lite.

Eftersom jag är totalt oteknisk så behöver jag lite tips på vad som kan behöva göras och hur jag ska bära mig åt.

Sv: serva bromsar

Då får du kolla att det inte är bromsbeläggen som är slut (håller ungefär en säsong). Låt dom inte bli för slitna då kantrar kolven som skall trycka ut dom och det blir ett jädra jobb att byta ut dom.
Har du frågor så hör av dig. Jag har ju blivit bromsexpert efter otaliga problem med bromsar som låst sig och bromsar som ej har fungerat.
Nu är jag glad ägare till crossbromsar av senaste modellen. Dessa var dyra 5700kr men är nog mera gjorda för den typen av terräng vi utsätter våra vagnar för med vatten och lera.
/M

Hur ser man om bromsbeläggen är slut? jag körde ju inte ens en hel säsong förra året,men man vet ju aldrig, värt att kolla i alla fall. Kan nog stämma att de bromsarna som brukar va på vagnarna inte gillar all lera dom blir utsatta för:D

Ska försöka få med mig nån att titta på det ikväll, annars får det vänta till juni när jag kommer hit och ska börja köra igen. Det är ju ingen panik direkt, hade varit värre om jag hade inplanerade tävlingar att köra. Efter alla dina bromsproblem så lär man ju kolla en extra gång innan man åker iväg o tävlar nästa gång.

När beläggen är slitna så går pedalen att trampa ner mer än vanligt. Kan vara svårt att känna om man inte kör så ofta el har som på troedvagnen väldigt kort verkan innan bromsen tar. Annars får du nog ta bort dom och kolla. Om du tar bort dem så passa på att stoppa i fett i kolven som ligger bakom bromsbeläggen.
Föreslår att du frågar någon som har lite koll!
Jag har svurit som:devil: över mina bromsar och lagt ner massor av tid och pengar på att få något som fungerar.
Så lycka till:bump: :bump:

Ja,bromsen gick att trampa ner mer än vanligt,tyckte att den tog dåligt också. så det kanske är beläggen det är fel på då.Provade bara ett par ggr,tyckte sen inte det var värt att prova bromsa mer ifall de skulle låsa sig eller nåt dumt, jag vet ju inte alls hur det fungerar. Jag körde ändå bara på en plan grusväg igår,så det gick bra utan bromsar, men vill ju få ordning på det här till sommarens körturer.

Sen får det väl bli dyra crossbromsar när det är dags att tävla på högre nivå nån gång i framtiden. Åtminstone svårklass ska jag ha klarat av innan jag dör:D

Nu är det bara att hoppas dina nya fina expertbromsar håller ordentligt för årets prövningar då.

Vad bra, då kan du tala om för mig se'n hur jag ska sköta bromsarna på min vagn. Jag tänkte försöka släpa med den tills maratonträningen på lördag. Måste ju träna ordentligt, du kanske gör en jätteknixig bana :D .

Ja det hoppas jag med,åker ju till Damnark för att tävla idag!
/M

Så du fick åka:) Vad kul, då hoppas jag att det går bra för dig.:banana: :banana:

Självklart kommer jag göra en jättesvår bana för er stackars debutanter.:D

Byggde maraton på en lagserietävling och det var fyra ekipage som välte:angel:

Fast det var iofs de rutinerade kuskarna med nya hästar som lyckades med det och det hade inte så mycket med min bana att göra.:p

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 905
Senast: Ajda
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 218
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är med spänning jag ser fram emot trädgårdssäsongen 2023. Jag hoppas så att mina valnötsplantor överlever vintern. Här om dagen var...
Svar
0
· Visningar
627
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka