Serpentiner!

Sparrisen123

Trådstartare
Jag var med på en liten klubbdressyr i helgen med min hopphäst. Fick några lätt intressanta kommentarer gällande mina serpentinbågar :o
"Jätteslarviga vägar, kolla upp hur du ska rida!"
Jag har alltså inte en aning om hur man rider serpentinbågar :o Börjar de inte mitt på kortsidan, med tre stora halvbågar från vägg till vägg och så tar de slut på andra kortsidan?

Sv: Serpentiner!

Bågarna börjar och slutar vid A resp. C. Du ska inte rida ut i hörnen som ingår i bågarna. Bågarna ska vara jämnstora. Innan du passerar medellinjen ska du ha hästen rak och en bit efter göra en omställning åt nya innersidan. Lycka till!

Nu kan jag bara tala för mig själv, men det svåraste är att verkligen rida bågar. :D

Mina serpentiner brukar innehålla både (variant på) hörnpassering samt "kapade toppar", eftersom jag gärna lyckas glida längs väggen en bit på varje båge. Har också svårt att hinna med att räta ut och tydligt byta böjning på medellinjen, det är ju så kort sträcka man har på sig...
Ibland sneddar jag över medellinjen och skyndar bort till nästa båge. :angel:

Känns något av detta igen? Jag kan tänka mig att bara ett av felen räcker för att få kommentaren du fick. ;)

Tack båda två för era svar :bow:
Jag tyckte att jag red som ekedal beskrev... Men det kan jag ju inte ha gjort då :o
Antagligen själva bågarna som ställde till det. Nu ska jag träna serpentiner tills det går djupa spår i ridhuset :angel:

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 421
Senast: hhere
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 487
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 165
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar