Ser ut som han blivit skjuten i rumpan??

Sv: Ser ut som han blivit skjuten i rumpan??

Är helt otroligt ju!
Men vilka hemska människor det finns :(

Tyvärr är det inte så ovanligt som man vill tro. Att folk skjuter prick på katter alltså. Läser man igenom kattöden på t.ex katthems sidor så blir man förvånad om vad människor utsätter katter för. Bara för att det är roligt i många situationer. Misshandel osv av katter. Läste om nån som tagit och svingat katten i svansen, så svansen gått av. Alltså släppt från kroppen. Katten klarade sig tack vare folk som såg och kunde hjälpa direkt, men det är otroligt vad många elaka människor det finns även här i "trygga" Sverige.

Senast ändrad:

Vad tror veterinären?
Jag skulle tippa på en sprucken böld men man vet ju aldrig.

hon trodde det var sår. Att han varit i slagsmål med nån, han har en lite förstörd tass med :( Men denna katten har verkligen 9 liv (avverkat några dock) så det läker bra :)

Har haft två hankatter med samma fenomen och enligt den vet som jag gick till kan det vara ett bett som blivit en liten böld och som sedan spruckit. Håll det rent och om det varar gå och få ab hos vet.

Självklart inte. men stackarn är inne på sista livet nu :D :P

Låter skumt att en katt fått kulor och överlevt dock. Är det verkligen sant? om inte kulorna dödade borde den iaf förblödigt.

En av mina omplaceringskatter (fd vildkatt) hade blivit skjuten av hagelbössa och överlevt. Hon hade fortfarande hagel kvar i kroppen. Kroppen kapslade in kulorna och man kunde känna dom och se dom på röntgen. Huruvida de dör eller ens blöder mycket hänger helt och hållet på hur dom blir skjutna och var. Min skulle ha blivit avskjuten som en del av en kattkoloni i stockholm men smet iväg med haglet i kroppen, detta finns det vittnesuppgifter på.

Till TS: Det låter som en bra diagnos. Har haft samma symtom på ett marsvin en gång. Hoppas han kryar på sig fint!

Ja helt klart vanligare än kulhål.
Den enda gång jag plockat ut en kula ur en katt var det ganska tydligt redan innan jag hittade kulan, en massa hår hade följt med in.
PL

Min skulle ha blivit avskjuten som en del av en kattkoloni i stockholm men smet iväg med haglet i kroppen, detta finns det vittnesuppgifter på.

Vad är det för idioter som använder hagel för att avliva katter??
Herregud, ta en vanlig kula och skjut inte om du inte säkert vet att du träffar rätt på en gång! :mad:
Ursäkta att jag blir lite upprörd men sådant här bode anmälas...

Enligt utsago var det kommunens jägare som skulle skjuta av kattkolonin. Men jag var inte involverad i den kattens liv på den tiden så jag kan inte säga det med säkerhet.

Det är faktiskt tillåtet att avliva katter med hagel, vet man inte vad man gör går det snett vilken metod man än använder.
PL

Min mamma och morfar använder alltid hagel för att avliva vildkatter, vad är det för fel med det? Vet man bara hur man ska göra så fungerar det lika bra som något annat, en vanlig kula kan också skadeskjuta en katt om man inte vet vad man gör.

Om en katt springer ifrån och flera småkulor kommer ut, är det lättare att inte träffa katten, än med bara en kula som troligen skulle missa helt i det fallet.
Eller har jag fått det om bakfoten?

Jag hoppas ju inte att någon skjuter efter en katt för att missa... Ska man skjuta katter så ska man göra det på nära håll, inte när katten är i flykten, visst är det "lättare" att då missa med en kula, men även den kan ju göra stor skada om den träffar fel, så man ska ju veta vad man sysslar med oavsett vilken amunition man använder.

Om man följer reglerna när det gäller hagelstorlek o avstånd behövs det inte många hagel för att döda o då är hagelbössan säkrare mot ett rörligt mål.
PL

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
817
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 154
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 351
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 570
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama