Ser ni vad jag ser - behöver låna fräscha ögon

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ser ni vad jag ser - behöver låna fräscha ögon

Ehhh ja jag var dum och trodde att förhoppningsvis ryttare på alla nivåer kunde se ett avikande rörelsemönster (eller rider dem på sina hästar halta för de har ingen aning om hur en häst rör sig) Jag skrev klart och tydligt att det var något i HÄSTENS rörelsemönster jag undrade om någon såg en normalt funtad människa tittar då på hästens rörelsemönster på filmen och kommenterar om man ser något avvikande tex hur den sätter ner ett speciellt ben, om den tar ett kortare steg med något ben, om den kotar igenom mer på något ben, sätter ner tån först eller något liknande. Hade jag varit ute efter några som helst kommentarer om ryttaren så hade jag A. frågat efter det B. lagt filmen i en ridtråd. Jättekonstigt att man blir irriterad......... En gång i tiden fanns det vettiga människor på detta forum och man kunde få bra svar tyvärr glömmer jag att den tiden är förbi tyvärr det var ett trevligt forum förr, ett misstag av mig det skall inte upprepas.

Ja du som du ser har jag inte brytt mig om att svara tidigare trots att det kliat i fingrarna för jag vet hur vissa skall rapa om och om igen och jag försökte låta tråden dö bort och den var på väg bakåt i trådlistan men naturligtvis var det någon som bara kom på att de bara måste svara i den trots att de inte hade ett spår att tillföra och trots att jag svarat på just det redan i tråden och då tog kliet i fingrarna överhand.

En gång i tiden fanns det vettiga människor på detta forum och man kunde få bra svar tyvärr glömmer jag att den tiden är förbi tyvärr det var ett trevligt forum förr,

Jag håller inte med dig alls, det här är fortfarande ett trevligt forum och man kan få mkt bra svar här.
Huruvida man bemöts kan ofta spegla sitt eget sätt, viss återhållsamhet och en skopa ödmjukhet kan betala sig bra..

Återigen...
Hästens rörelsemönster bör kontrolleras utan ryttare. Vilket varit summan av inläggen hela tiden.

Det här kändes mest som att 'visst har jag rätt' och när folk stör sig på att ryttaren är i vägen för att göra den bedömningen om det är något hos hästen, som du var ute efter, då blir surt istället?

Hej Gylle!
Du har en fruktansvärt tragisk inställning till andra.
Vad som är ännu mer tragiskt är att du trots din ålder (jag gissar att du som är så förträffligt duktig utbildade din första svårklass-häst i runt 20-års åldern och eftersom det var 20 år sen, borde du minst vara runt 40 nu) inte har fått lära dig vad ödmjukhet är.

Jag gratulerar till framgångarna på hästryggen (antar att det är något sånt du är ute efter allt skryt om hur duktig du är) men hoppas att du snart vill satsa på något som är mycket viktigare än att göra karriär, nämligen att vara en bra människa. Och man kan göra båda samtidigt, jag lovar!

Hälsningar Sammetsflickan

Jag fattar ingenting...

Du frågade om hästens rörelse mönster- och fick svaret att ja, det ser konstigt ut.

Nästa fråga blir ju då, vad kan det bero på.
Och då fick du svaret-ryttaren.

Om jag var du skulle jag vara lättad att det var ryttaren och inte hästen som verkar vara orsaken.

Det spelar ingen roll hur duktig eller bra man är med hästar eller som ryttare.
Man kan alltid bli bättre.
Varför tror du annars att toppryttarna rider för instruktör?

Och handen på hjärtat, det är väl lite det som är charmen men ridsporten.
Man kan aldrig bli fulllärd :)

Ehhh ja jag var dum och trodde att förhoppningsvis ryttare på alla nivåer kunde se ett avikande rörelsemönster (eller rider dem på sina hästar halta för de har ingen aning om hur en häst rör sig) Jag skrev klart och tydligt att det var något i HÄSTENS rörelsemönster jag undrade om någon såg en normalt funtad människa tittar då på hästens rörelsemönster på filmen och kommenterar om man ser något avvikande tex hur den sätter ner ett speciellt ben, om den tar ett kortare steg med något ben, om den kotar igenom mer på något ben, sätter ner tån först eller något liknande. Hade jag varit ute efter några som helst kommentarer om ryttaren så hade jag A. frågat efter det B. lagt filmen i en ridtråd. Jättekonstigt att man blir irriterad......... En gång i tiden fanns det vettiga människor på detta forum och man kunde få bra svar tyvärr glömmer jag att den tiden är förbi tyvärr det var ett trevligt forum förr, ett misstag av mig det skall inte upprepas.

.. och en normalt funtad människa kan kanske även utifrån ett filmklipp se eventuell orsak till hästens störda rörelsemönster, dvs att det orsakas av ryttaren. Jag kan tänka mig att de flesta ryttare oavsett nivå faktiskt VET hur det SKA se ut när det är rätt, men kanske inte alltid lyckas utföra det från hästryggen.
Om det var så att du endast var ute efter positivt gensvar så kanske du skulle ha påpekat det redan i trådstarten..
Jag tycker att det verkar finnas väldigt många vettiga människor här på buke, dock anar jag en trend att det oftast är trådskaparen själv som bidrar med dålig stämning i trådarna så snart någon andas lite kritik.. eller är det kanske bara jag som märkt det ;)

Har jag någonstans bett om någon analys om vad som orsakar något stört rörelsemönster ??? Nej exakt jag har inte det. Eftersom inte ens någon har lyckats se det jag var fundersam på så finns det logiskt inte en enda som kunnat ens gissa sig till orsaken heller, man får liksom börja i rätt ände om man skall gå vidare till att diskutera vad som orsakar vilket jag inte frågat om överhuvudtaget. Jag håller inte min hästhållning på den nivån att jag bryr mig ett spår om vad någon som inte sett och undersökt hästen irl tror skulle kunna vara orsaken OM någon hade sett det jag tyckte mig se. Jag var som sagt osäker på om jag verkligen såg det jag tyckte eller om det var jag själv som hängde upp mig på att jag tyckt mig se något och som jag påpekat gång på gång redan från början något som inte alls på något sätt kan påverkas av ryttaren vilket gör det fullkomligt utanför diskussionen att överhuvudtaget gå in på den biten.
Om någon hade sett samma sak som jag nu verkar dock ingen ha tittat på hästen så hade jag naturligtvis direkt låtit folk med kunskap kontrollera det vidare och inte försökt utreda det på ett internetforum där nivån tyvärr numera är påtagligt låg dessutom inte mkt kunnigt folk kvar alls men jag förstår varför.....

Och du förstår inte alls varför den som skapar trådar blir jäkligt trött på det när det verkar vara standarden nu för tiden att svara för guds skull inte på det som efterfrågas hitta något helt annat att tjaffsa om, och bry dig inte om att trådskaparen gång på gång försöker påpeka att det var inte det den undrade om och det vore trevligt om någon svarade på det trådskaparen undrade om istället. Jättekonstigt att trådskaparen till slut får nog och blir trött och det blir dålig stämning. Kanske dags att fundera på att börja svara på vad som verkligen efterfrågas i trådstarten istället för något annat du kan vara helt säker att om det var det andra ts undrade över så hade denna nog frågat om detta. Är just det som skapar så trist stämning på detta forum nu för tiden att vissa skall hålla hov i trådarna trots att det är helt orelevant till vad som efterfrågades. Man skapar en tråd för att få ett svar på det man undrar över inte helt andra saker. Börja svara på det som efterfrågas och inte en massa annat dravel som inte efterfrågats så skall du nog se att du inte kommer se så många ts som skapar dålig stämning i trådarna annars kommer det snart bara vara ett tomt forum kvar det är redan på god väg om man jämför antal trådar som startades för något år sedan och nu, undrar varför ....................

Men sluta bete dig som ett tjurigt och trotsigt litet barn och inse istället att du visst fått svar på vad du frågade efter. Folk har kommenterat rörelsestörningar hos hästen och även spånat vidare på varför, är det en konstig utveckling? Nej, inte alls. Att du sen inte kan acceptera det, i princip, alla här såg på filmen är en helt annan sak. Tydligen såg ingen annan det du tyckte dig se som var så omöjligt för ryttaren att påverka så låt det vara där då.

Du behöver inte gå till angrepp på ett helt forum bara för att du själv inte kan ta kritik. Det är fruktansvärt tråkigt att du ska sätta dig över alla andra i någon försvarsställning. Ta åt dig istället och vill du nu inte ha en diskussion eller åsikter om någonting du redan är så säker på så posta inte en video här.

Har jag någonstans bett om någon analys om vad som orsakar något stört rörelsemönster ??? Nej exakt jag har inte det. Eftersom inte ens någon har lyckats se det jag var fundersam på så finns det logiskt inte en enda som kunnat ens gissa sig till orsaken heller, man får liksom börja i rätt ände om man skall gå vidare till att diskutera vad som orsakar vilket jag inte frågat om överhuvudtaget. Jag håller inte min hästhållning på den nivån att jag bryr mig ett spår om vad någon som inte sett och undersökt hästen irl tror skulle kunna vara orsaken OM någon hade sett det jag tyckte mig se. Jag var som sagt osäker på om jag verkligen såg det jag tyckte eller om det var jag själv som hängde upp mig på att jag tyckt mig se något och som jag påpekat gång på gång redan från början något som inte alls på något sätt kan påverkas av ryttaren vilket gör det fullkomligt utanför diskussionen att överhuvudtaget gå in på den biten.
Om någon hade sett samma sak som jag nu verkar dock ingen ha tittat på hästen så hade jag naturligtvis direkt låtit folk med kunskap kontrollera det vidare och inte försökt utreda det på ett internetforum där nivån tyvärr numera är påtagligt låg dessutom inte mkt kunnigt folk kvar alls men jag förstår varför.....

Och du förstår inte alls varför den som skapar trådar blir jäkligt trött på det när det verkar vara standarden nu för tiden att svara för guds skull inte på det som efterfrågas hitta något helt annat att tjaffsa om, och bry dig inte om att trådskaparen gång på gång försöker påpeka att det var inte det den undrade om och det vore trevligt om någon svarade på det trådskaparen undrade om istället. Jättekonstigt att trådskaparen till slut får nog och blir trött och det blir dålig stämning. Kanske dags att fundera på att börja svara på vad som verkligen efterfrågas i trådstarten istället för något annat du kan vara helt säker att om det var det andra ts undrade över så hade denna nog frågat om detta. Är just det som skapar så trist stämning på detta forum nu för tiden att vissa skall hålla hov i trådarna trots att det är helt orelevant till vad som efterfrågades. Man skapar en tråd för att få ett svar på det man undrar över inte helt andra saker. Börja svara på det som efterfrågas och inte en massa annat dravel som inte efterfrågats så skall du nog se att du inte kommer se så många ts som skapar dålig stämning i trådarna annars kommer det snart bara vara ett tomt forum kvar det är redan på god väg om man jämför antal trådar som startades för något år sedan och nu, undrar varför ....................

Jag har faktiskt gjort ett försök att svara på vad du efterfrågat, men du var nog redan uppe i högvarv då och filmklippet raderat, så du missade väl mitt inlägg..?
Jag frågade vad det var du såg på klippet som du inte sett därefter..
Eftersom du inte bryr dig om vad andra tycker om din ridning, så kan du väl bara bortse ifrån de kommentarerna, särskilt med tanke på att det du såg inte går att härröra till ryttaren.
Jag kan å andra sidan tycka att det hör till ren hövlighet att faktiskt påtala även sådant som kanske inte alltid efterfrågats. Hur skulle du bete dig om någon frågade dig om råd angående en hästs rörelsestörning, om du blev ombedd att titta och då kanske såg att ryttaren gjorde något (medvetet eller omedvetet) som påverkade hästen negativt? Skulle du bara konstatera störningen men inte påtala en trolig orsak till störning??

Men sluta bete dig som ett tjurigt och trotsigt litet barn och inse istället att du visst fått svar på vad du frågade efter. Folk har kommenterat rörelsestörningar hos hästen och även spånat vidare på varför, är det en konstig utveckling? Nej, inte alls. Att du sen inte kan acceptera det, i princip, alla här såg på filmen är en helt annan sak. Tydligen såg ingen annan det du tyckte dig se som var så omöjligt för ryttaren att påverka så låt det vara där då.

Du behöver inte gå till angrepp på ett helt forum bara för att du själv inte kan ta kritik. Det är fruktansvärt tråkigt att du ska sätta dig över alla andra i någon försvarsställning. Ta åt dig istället och vill du nu inte ha en diskussion eller åsikter om någonting du redan är så säker på så posta inte en video här.

Jag undrar vem det är som beteer sig som tjuriga barn..........

Jadu gå tillbaka och läs och se hur många som kommenterade någonting om hästens rörelsemönster från början.
Sen gå tillbaka och läs startinlägget har jag bett om några som helst spekulationer om orsak ?

Om jag hade velat ha några spekulationer så hade jag nog informerat er om att ja hästen har en rörelsestörning i ett bakben den är redan känd och under nogrann kontroll och inte härrör den från någon ryttare utan från en avdragen sträcksena :cool: men eftersom jag bara ville se om någon såg det andra jag tyckte mig se (som i så fall även det skulle bero på samma sak - osis inte ryttaren där heller :angel: ) och iom inte hade några som helst undringar på vad det kom av och därför aldrig ens funderat på en sådan diskussion så fann jag ingen anledning alls att påpeka det för att inte leda någon i någon att sitta och stirra på samma ben som jag själv gör som vet var skadan sitter utan väntade för att se om någon uppmärksammade samma som jag.

En sak har jag lärt mig efter 25 år med hästar och därmed också hästfolk och det är att de som verkligen vet vad de sysslar med behöver inte gapa om sin egen förträfflighet varken IRL eller på ett internetforum. Resultat talar. Och vägen dit brukar medföra en viss ödmjukhet.

Din attityd är överlägsen och otrevlig och ödmjuk kan man knappast anklaga dig för att vara. DET är vad folk hänger upp sig på. Och det är inte bara i den här tråden, så fort du får lite mothugg så lackar du ur totalt.

Om du har all den erfarenheten och kunskapen du säger dig ha så borde du använda den på ett mer konstruktivt sätt, se det som att du har nåt att lära ut istället för att trycka ner och vara överlägset hånfull.

Nu får du faktiskt ge dig innan jag blir riktigt förbannad. Du tror att jag skulle tacka och ta emot skit från användare som jag sett mkt av genom åren och vet deras låga kompetens. Du menar alltså på fullaste allvar att de skulle veta bättre efter att ha sett på ett par minuter film än vad jag gör som vet hela sanningen.

Om du med ta emot skit menar att inkompetenta användare ansåg ryttaren inte vara mjuk o följsam utan störa hästen, tja, du visste ju uppenbarligen innan att buke vimlar av sådana som du nu hånfullt klassar som lågkompetenta (inkluderar mig själv) vad gäller ridning, men deras(och mina) ögon är säkert lika fräscha som de få du kunde tänka dig svar från, om det nu finns några öht.

Din attityd är verkligen helt otrolig! :(

Eftersom du inte vet vad ödmjukhet är ska jag förklara en viktig detalj om ödmjukhet: Det handlar inte ett dugg om vem som verkligen kan mest.

Du verkar tycka att du är duktig och vill bli tagen seriöst. Hur ska någon kunna ta dig seriöst när du har en sådan attityd?

Det är det som skiljer amatör/wannabe-proffs från riktiga proffs. Riktiga proffs vet att de måste bete sig väl (alltså bete sig väl mot alla ÄVEN eventuella "nybörjare på ridskolor")
- det är bara de själva som förlorar på något annat.

Lycka till med att jobba på dig själv!

Du är ju för rolig! Mer såna här trådar för oss som missade början (Och därmed inte hann se bevis på hur inkompetenta bukefalisterna är).
Först frågar du en sak och får svar, plus lite extra goda råd i all välmening. Då svaren inte var vad du tänkt dig börjar du babbla om hur bra du är och hur dåliga alla andra är, här börjar jag fråga mig varför du frågade buke om du nu är bäst i världen eller i alla fall i Sverige på hästar och ridning vilket man får intrycket av utifrån dina inlägg. När andra försöker bemöta detta på ett sakligt sätt börjar du istället förolämpa de andra, och slutligen hela forumet, jag känner mig nästan förolämpad själv ;) I slutändan vägrar du ändå att tala om vad det var du trodde dig se hos hästen så att ingen ändå kan bemöta dina argument...

Nu har jag förstått att du inte tar till dig välmenta råd men några klassiska fel som du gjort i den här tråden kan jag för mitt eget höga nöje peka ut:
Du påstår att folk inte har svarat på frågan du ställde (så som den var formulerad) vilket faktiskt inte stämmer, det är precis vad de gjorde, även om du kan mer än jag om hästar så tror jag nog att jag är kompetent nog att avgöra det.
Du blir förbannad över att folk skrivit annat än exakta svar på din fråga. Detta är ett fel som inte är ovanligt hos bukenybisar, att de tror att man kan bestämma exakt vad som ska skrivas i ens egen tråd, det kan man lika lite som man kan bestämma vad som ska sägas när man startat upp en konversation irl.
Du skryter nåt förfärligt över din kompetens, vilket får mig att tvivla, de riktigt duktiga brukar vara väldigt blygsamma med sina meriter. Allvarligt talat blev jag förvånad när någon räknade ut din ungefärliga ålder, för innan dess tänkte jag lite förlåtande att du nog var en omogen 18-åring.
Du agerar väldigt motsägelsefullt när du först frågar om råd, uppenbarligen för att få råd av andra duktiga människor, för att sedan påstå att du minsann vet att alla här är så inkompetenta :confused:
Dessutom tar du bort filmen när du börjar få för mycket mothugg, vilket följer mönstret så precis att det är pinsamt.

Slutligen kan jag bara tillägga :rofl::rofl::rofl: och samtidigt hoppas att det ordnar sig med hästen

Det skulle vara kul att se filmen. Jag är också en inkompitent som inte kan ta mig runt en 90cm bana ens på klubbnivå och inlånad häst.. MEN kan endel veterinärt.. Men det kanske inte är värt nåt.. Annars kör jag ju bara, ägnar mig åt lite avel och har haft ett hästintresse under 31år. Jag har ägt de två högst rankade 4årsston som gjort körbarhetsintyg (har bara en av dessa kvar) som jag kört in själv.. Så jag kan nog säkert inget av värde, men det hade varit intressant.

*KL*

Har nu rensat lite i tråden, främst på inlägg som INTE hade med ämnet att göra. föreslår nu att vi återgår till ursprunget, om jag ser att det inte går att tillföra tråden mer än vad som tidigare skrivits så kommer jag att låsa den.

Boj/moderator.

Om jag hade velat ha några spekulationer så hade jag nog informerat er om att ja hästen har en rörelsestörning i ett bakben den är redan känd och under nogrann kontroll och inte härrör den från någon ryttare utan från en avdragen sträcksena :cool: men eftersom jag bara ville se om någon såg det andra jag tyckte mig se (som i så fall även det skulle bero på samma sak - osis inte ryttaren där heller :angel: ) och iom inte hade några som helst undringar på vad det kom av och därför aldrig ens funderat på en sådan diskussion så fann jag ingen anledning alls att påpeka det för att inte leda någon i någon att sitta och stirra på samma ben som jag själv gör som vet var skadan sitter utan väntade för att se om någon uppmärksammade samma som jag.[/QUOTE]

Då jag INTE har så mkt erfarenhet som många andra här, så vill jag ju lära mig mer. Såg du mitt inlägg tidigare om höger bak? Vinklingen, var det det?
Däremot missade jag kastet vid utgången?

*KL*

Ja det ser väl inte ut som att det går att tillföra tråden något mer konstruktivt än direkta personangrepp så därför låser jag tråden.

Boj/moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 305
Senast: Magiana
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 273
Hästvård Nu skulle jag behöva lite råd. Jag har då en -98 född islandshäst, sto. Förra hösten segade hon till sej, var inte lika fartfylld som...
Svar
11
· Visningar
1 675
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 709
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V