Ser ni vad jag ser - behöver låna fräscha ögon

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ser ni vad jag ser - behöver låna fräscha ögon

Jag har sett många ryttare skapa rörelsestörningar hos hästen. Så jo, det går att framkalla det mest besynnerliga genom ridning.

Det finns också många hästar med rörelsestörningar så om man inte vet exakt hur hästen rör sig i vanliga fall, är det mission inpossible att se minsta lilla nick, vrick, svansviftning eller av det nu kan vara.

men om det nu är något som oroar dig...Vad ser DU?

Nu när du ändå har tagit bort filmklippet och därmed inte kan få några fler råd från lånade fräscha ögon. Kan du inte berätta nu vad du snöat in på i hästens rörelsemönster? Med tanke på att de som hann se filmen anser att det troligtvis är ryttaren som inverkar negativt på hästen.. Jag hann tyvärr inte se filmen innan du tog bort den.

Du tror själv seriöst att hoppryttare ändrar händerna beroende på om de markarbetar eller hoppar ? Jag kan intyga att hur du än tycker det ser ut så är kontakten med hästens mun jämn och mkt mjuk något annat accepterar inte hästen utan då hade du sett det kan jag lova dig inget man missar. Inte heller är det en häst som hade accepterat en enda duns i ryggen....... Det är en känslig dam med väldigt mkt nerv som mkt tydligt visar sin åsikt där några grova hjälper, dunsar eller liknande inte hade gått obemärkta förbi och hon hade definitivt inte jobbat avslappnat som hon gör om så var fallet.

För att jag inte har någon film utan ryttare filmad de sista året eller så och det är inget i hennes vanliga rörelsemönster jag undrade om utan just om någon såg det jag såg i rörelsemönstret på just denna filmen eller om det var jag som inbillade mig det jag såg. Jag har naturligtvis kollat hästen mkt noga efter jag såg detta och ser det nämligen inte igen när jag linade henne för att kolla och började därför undra om jag såg i syne eller inte för det jag tycker mig se borde inte försvinna (och nej det påverkas inte av ryttare). Därav att jag var intresserad av om någon annan såg det eller inte för att bli klok på om det var jag som inbillade mig så att jag kunde släppa det eller om någon annan också såg det att kolla upp det noggrannare med provosering för att se om det trots allt finns där.

Du bevisade just att det är ryttaren som påverkar hästens rörelsemönster... Om hästen inte visar något på lina, men däremot under ryttare så är det tydligt att det är p.g.a påverkan från det som är på ryggen. Jag har tyvärr själv inte sett filmen eftersom den är borttagen, men från de svar du fått så är det inte svårt att förstå att det är ryttaren som stör hästen såpass mycket att den inte kan röra sig på ett korrekt sätt.

Apropå det med framåtbjudning så är det så (som några andra redan påpekat) att rusa på framåt och att verkligen BJUDA framåt är två helt vitt skilda saker. När du har en äkta framåtbjudning på hästen så behöver det inte gå fort (allt beroende på grad av samling och vilken rörelse hästen befinner sig i), men du har ett aktiv påskjut bakifrån som fångas upp mjukt mellan hand och skänkel med en häst som nöjt söker stöd på bettet utan att vara orolig (för att förenkla det) och utan en glappande tygel. I det här läget ska man kunna ändra tempot utan att hästen förlorar takten och blir springig.
Nu kan jag inte uttala mig om just den här ryttarens hand, då jag återigen inte har sett filmen.

Du har fått dina svar du efterfrågade i första inlägget, med tillägget att det snarare är ryttarbaserad ojämnhet snarare än en hälta.

Senast ändrad:

Håller helt med vad du skriver (har inte sett filmen och kan inte uttala mig om ryttaren stör eller inte); om man lägger ner handen blir man iofs starkare men man förlorar samtidigt "gummibandet"! Jätteenkelt att testa själv utan att rida ens, när handen välter typ spänner sig armen och slutar att gunga med i kroppens rörelser. Visst kan man gunga med armen, men det blir stelt och "okänsligt".

TS: om du, som vet hur hästen brukar gå, ser något på filmen som du inte ser hos hästen annars (dvs utan ryttare) så är det säkert något som är annorlunda. Att andra inte "ser" det beror förmodligen på att hästen ändå är fin och rör sig trevligt (attans att vi inte får kolla på filmsnuttar på jobbets dator!). Vill du att andra ska ha en chans att se samma sak så får du nog lägga ut en film utan ryttare eller med en annan ryttare eller helt enkelt nöja dig med att det iaf inte är något uppenbart galet...

Sedan kan jag inte förstå varför du helt avfärdar teorin att det är ryttaren som "stör" hästen? Om det finns på filmen under ryttare men inte irl utan ryttare så är det väl mest sannolikt ryttaren som orsakar förändringen - det behöver ju inte vara annat än att ryttaren pressar hästen att ta i liite mer och den då kanske känner av något som den annars inte störs av? Eller något annat som stör just då.

Du tror själv seriöst att hoppryttare ändrar händerna beroende på om de markarbetar eller hoppar ? Jag kan intyga att hur du än tycker det ser ut så är kontakten med hästens mun jämn och mkt mjuk något annat accepterar inte hästen utan då hade du sett det kan jag lova dig inget man missar. Inte heller är det en häst som hade accepterat en enda duns i ryggen....... Det är en känslig dam med väldigt mkt nerv som mkt tydligt visar sin åsikt där några grova hjälper, dunsar eller liknande inte hade gått obemärkta förbi och hon hade definitivt inte jobbat avslappnat som hon gör om så var fallet.

Nej, men du verkar seriöst tro att alla som håller händerna som Rodrigo får samma ridning automatiskt.

Och ingen av de som såg filmen har vad jag förstått sett en mjuk hand-bara du???

Du har rätt att Rodrigo P också har handen omkullagd men om du kollar tex i den här länken rider han lätt på ett helt annat sätt- tycker jag iallafall....
http://www.youtube.com/watch?v=ddnMztQ4LbQ

Det kommer några travsekvenser, vad man också ser är att han har en levande hand i galoppen. Och är med hästen i hästens rörelse i både trav, galopp, hopp och bocktendens...

Däremot tycker jag din kompis häst verkar vara mycket trevligare än Baloubet- hur det nu stavas.

Nej, men du verkar seriöst tro att alla som håller händerna som Rodrigo får samma ridning automatiskt.

Och ingen av de som såg filmen har vad jag förstått sett en mjuk hand-bara du???

Ge upp var sjutton har jag sagt något om Rodrigos ridning ? Du skrev att jag gick emot all ridlära iom liggande händer och jag skrev att det faktiskt är så att man övergått mer och mer till liggande händer hos hoppryttare för att det fungerar bättre med en lättare sits idag har faktiskt majoriteten av hoppryttare på lite nivå liggande händer och de skickliga tränarna förespråkar det. Det är inte så svårt att inse själv om du rider i lättare sits att det inte funkar så bra att ha fjädringen i armbågarna i alla lägen utan att du behöver använda handlederna på ett helt annat sätt i hoppningen jämfört med dressyren och man vänjer sig vid att vara lite lealös i handlederna och ja det blir en vana så det blir ju inte automatiskt så att man vrider tillbaka handen för att man jobbar dressyr och det är inte alls svårt att vara mjuk i handen eller fjädra med liggande hand det är lätt att hitta den känslan när man rider så alltid det är dock tvärtemot vad du säger svårt att vara stark med liggande hand och faktiskt är den gång jag vrider upp händerna just när jag har någon häst som är för stark och är på väg att sticka iväg då blir man mkt starkare om man vrider upp handen.

Hur något ser ut på en film och hur något faktiskt är i verkligheten är ibland inte samma sak det är ju inte första gången det inträffar, och då kan man ju fråga sig vem tror du vet bäst den som närvarar i verkligheten och känner hästen innan och utan och vet precis hur känslig den är eller de som sett en snutt på några minuter på film ?

Du bevisade just att det är ryttaren som påverkar hästens rörelsemönster... Om hästen inte visar något på lina, men däremot under ryttare så är det tydligt att det är p.g.a påverkan från det som är på ryggen. Jag har tyvärr själv inte sett filmen eftersom den är borttagen, men från de svar du fått så är det inte svårt att förstå att det är ryttaren som stör hästen såpass mycket att den inte kan röra sig på ett korrekt sätt.

Apropå det med framåtbjudning så är det så (som några andra redan påpekat) att rusa på framåt och att verkligen BJUDA framåt är två helt vitt skilda saker. När du har en äkta framåtbjudning på hästen så behöver det inte gå fort (allt beroende på grad av samling och vilken rörelse hästen befinner sig i), men du har ett aktiv påskjut bakifrån som fångas upp mjukt mellan hand och skänkel med en häst som nöjt söker stöd på bettet utan att vara orolig (för att förenkla det) och utan en glappande tygel. I det här läget ska man kunna ändra tempot utan att hästen förlorar takten och blir springig.
Nu kan jag inte uttala mig om just den här ryttarens hand, då jag återigen inte har sett filmen.

Du har fått dina svar du efterfrågade i första inlägget, med tillägget att det snarare är ryttarbaserad ojämnhet snarare än en hälta.

SUCK vilken del i att det var något som inte ryttaren kan påverka ens om den stod på händer och hjulade på ryggen på hästen är det som är så svårt att förstå. För nej det är något som är fullkomligt omöjligt för en ryttare att påverka.
Du kan inte tänka ett steg längre att anledningen till att det inte syns dagen efter i lina är för att det egentligen inte finns där. Ingen som har tittat på filmen här har uppenbarligen sett det heller ingen har i alla fall kommenterat ett ord om just detta så troligen så är det en ren hangup från min sida att jag tycker mig se något när jag tittade på filmen.

Ge upp var sjutton har jag sagt något om Rodrigos ridning ? Du skrev att jag gick emot all ridlära iom liggande händer och jag skrev att det faktiskt är så att man övergått mer och mer till liggande händer hos hoppryttare för att det fungerar bättre med en lättare sits idag har faktiskt majoriteten av hoppryttare på lite nivå liggande händer och de skickliga tränarna förespråkar det. Det är inte så svårt att inse själv om du rider i lättare sits att det inte funkar så bra att ha fjädringen i armbågarna i alla lägen utan att du behöver använda handlederna på ett helt annat sätt i hoppningen jämfört med dressyren och man vänjer sig vid att vara lite lealös i handlederna och ja det blir en vana så det blir ju inte automatiskt så att man vrider tillbaka handen för att man jobbar dressyr och det är inte alls svårt att vara mjuk i handen eller fjädra med liggande hand det är lätt att hitta den känslan när man rider så alltid det är dock tvärtemot vad du säger svårt att vara stark med liggande hand och faktiskt är den gång jag vrider upp händerna just när jag har någon häst som är för stark och är på väg att sticka iväg då blir man mkt starkare om man vrider upp handen.

Hur något ser ut på en film och hur något faktiskt är i verkligheten är ibland inte samma sak det är ju inte första gången det inträffar, och då kan man ju fråga sig vem tror du vet bäst den som närvarar i verkligheten och känner hästen innan och utan och vet precis hur känslig den är eller de som sett en snutt på några minuter på film ?

Ibland kan det faktiskt vara den personen som inte känner vare sig häst eller ryttare sedan innan som ser om något ser misstänkt ut eftersom att den personen inte har några förutfattade meningar om hur hästen rör sig, eller för den delen ryttaren rider.
Filmen visar faktiskt precis vad som händer vid just det tillfället filmen spelas in. En helt annan sak vad som händer innan och efter den inspelade sekvensen men i den här tråden kan bara det som syns på filmen diskuteras.

Jag har sett många ryttare skapa rörelsestörningar hos hästen. Så jo, det går att framkalla det mest besynnerliga genom ridning.

Det finns också många hästar med rörelsestörningar så om man inte vet exakt hur hästen rör sig i vanliga fall, är det mission inpossible att se minsta lilla nick, vrick, svansviftning eller av det nu kan vara.

men om det nu är något som oroar dig...Vad ser DU?

Jag insåg att det inte var lönt att försöka få någon vettig hjälp här så jag fick helt enkelt dels en veterinär och dels min dressyrtränare (svårklassdressyrryttare A eller B tränare vet faktiskt inte vilket) att kolla filmen istället för att få en vettig kommentar.

Min dressyrtränare hälsar i alla fall och tackar för dagens garv när jag sa vad vi behövde träna på enligt er, det är inte riktigt den nivån våra träningar brukar ligga på. Hon anade dock vad det var orutinerade ögon kunde hänga upp sig på i lättridningen och det blir som hon sa väldigt synligt i en hoppsadel dock är det ju det vanligaste sättet att dämpa en het häst på så så ovanligt borde det inte vara utan att de flesta borde väl veta att man rider lätt långsamt för att få hästen att vänta istället för att springa iväg och på det sättet få den att få mer häng i bakbenen det gör ju naturligtvis att om hästen inte lyssnar fullt ut så ser man sen ut i lättridningen men det är alltså en helt planerad sak för det är ryttaren som betämmer takten inte hästen. Nu vet jag inte om det är det ni snurrat in på jag tänker inte ens på det utan det är något som är fullt naturligt på heta hästar. Men det är klart vet man inte hur man påverkar en het häst på bästa sätt så ser det kanske ovant ut.

Orutinerade ögon?

Undrar vem det är som bjuder på dagens garv här?

Det är riktigt att man kan påverka hästen genom lättridning.Detta under förutsättning att HJÄLPA hästen till förbättrad, rörelse, takt osv. Inte motverka det.

haha gylle, vad jag sett av dig genom åren på buke har du aldrig ngnsin varit mottaglig för vare sig avvikande åsikter och än mindre ngn som helst form av kritik, du vet ALLTID, i ALLA lägen bäst. så jag undrar vad det var som ens för en sekund fick dig att tänka att det skulle funka för din del att lägga ut en film, när inte alla tyckte att ryttaren red särskilt bra. Måste du alltid komma med kommentarer om din egen kapacitet och andras icke - kunnande, det blir jäkligt tröttsamt i längden med såna här trådar som dessutom påkallats av dig själv som valt att starta tråden.

SUCK.

haha gylle, vad jag sett av dig genom åren på buke har du aldrig ngnsin varit mottaglig för vare sig avvikande åsikter och än mindre ngn som helst form av kritik, du vet ALLTID, i ALLA lägen bäst. så jag undrar vad det var som ens för en sekund fick dig att tänka att det skulle funka för din del att lägga ut en film, när inte alla tyckte att ryttaren red särskilt bra. Måste du alltid komma med kommentarer om din egen kapacitet och andras icke - kunnande, det blir jäkligt tröttsamt i längden med såna här trådar som dessutom påkallats av dig själv som valt att starta tråden.

SUCK.

Ja jag borde förstått att på buke kan man inte få några svar på det man FAKTISKT FRÅGADE om, det är jättekonstigt att man blir irriterad över när man inte får i stort sett ett enda svar på det man ville veta bara på en massa annat helt ovidkommande hade jag varit intresserad av de åsikterna så hade jag nog frågat om det eller hur.
Och som du säkert sett genom åren så har jag ALDRIG ställt någon sådan fråga här eller bett om några sådana kommentarer i någon tråd någonsin och jag kommenterar också alltid direkt om någon ändå börjar komma med några sådana kommentarer att jag inte är intresserad av dessa kommentarer lik förbaskat skall vissa fortsätta rapa och rapa vilket blir minst sagt tröttsamt och man blir otrevlig om man inte kan svara på det som efterfrågas så kan man ju hålla sig väck ur tråden istället ger ju inget annat än irritation annars.

Det är väl ungefär 20 år sedan jag utbildade min första häst från grunden till svår klass och de har blivit ett antal sedan dess så jo jag vet nog vad jag sysslar med och känner inte riktigt att jag vill ha några råd om hur jag skall rida vill jag det så vänder jag mig till någon av mina tränare som konstigt nog har en helt annan uppfattning om min ridning och kunskap något som också bevisas gång på gång genom de hästar jag utbildar.

förrutom ngn som varit ute och cyklat i tråden ang. att hästen inte bjuder, så har du fått svar där folk säger sig se ngn marginell rörelsestörning, men att pga att ryttaren inverkar så har folk poängterat att det är omöjligt att säga om rörelsestörningen verkligen är verklig, eller om den är pga ryttarinverkan.

jag ser inga som helst konstigheter runt detta, sen att du blir sur för att du inte får en diagnos du tänkt dig på det du tror dig se, pja - vad ska man säga? det är rätt uppenbart i min värld att ett internet forum knappast är forumet för såna diagnoser.

istället går du igång med din egen kompetens och förträfflighet och andras okompetens, och det blir jäkligt tröttsamt i längden, för det är precis det du brukar göra och precis det du klämmer till med nu också som svar på min kommentar. så ja - suck.

...några råd om hur jag skall rida vill jag det så vänder jag mig till någon av mina tränare som konstigt nog har en helt annan uppfattning om min ridning och kunskap något som också bevisas gång på gång genom de hästar jag utbildar.

Hihi, kommer osökt att tänka på alla dessa auditions till "so you think you can dance/sing" där är det alltid några som gått i åååratal och tränat dans/sång för en tränare(och betalat dyra pengar antagligen) och så är de verkligen sämst på att just sjunga/dansa... Klart de haft tränare som berömt, det får de ju betalt för... :grin:

Jag blir alltid skeptisk när folk slår sig för bröstet och deklarerar sig BÄST som du gör för det mesta... varför ens fråga på buke om du nu tycker att vi andra är okunniga?

Kul att du först antyder att det är någon helt "annan" som rider, och sedan visar det sig att det är du själv :p förstår att du vart sur över kommentarerna...

Hursom, jag är ju VANSINNIGT nyfiken på vad för rörelsestörning det kan VARA som du tyckte att du såg... den som ryttaren ALDRIG skulle kunna orsaka... Vad kan det vara för rörelse som inte ryttaren kan ha inverkat på? Jag kan faktiskt inte komma på en enda...

Fast jag har inte påstått att jag vet allt eller bäst, men du la ut en film på en häst och ställde en fråga om hästens rörelsemönster?, jag svarade typ att svårt att säga när ryttarens hand är hackig o stör o sätet slår i bakvalvet mer eller mindre varje steg.

Att du inte ser det alla andra ser tyckte jag var märkligt, nu när jag vet mer förstår jag varför.

Hej Gyllne.

Om jag har förstått din fråga rätt så ville du veta vad vi såg utifrån den film du lagt upp. Frågan var vitt ställd: "Vill inte på något sätt leda er mot vad det är jag ser i detta läget mer än att det har med rörelsen på hästen naturligtvis att göra. Så ser ni något anmärkningsvärt på videon?"

Jag tolkade det som att du ville få hjälp med vad vi andra bukefalister faktiskt såg på videon. Själv ställer jag mig i skaran som ser en häst med lite stört rörelsemönster pga en störande ryttare. Detta bedömt på filmen, vilket var den enda grund för bedömning som ges! Att sedan anklaga dem som bidragit med sina iakttagelser för att inte svara på frågan blir bara konstigt:

"Ja jag borde förstått att på buke kan man inte få några svar på det man FAKTISKT FRÅGADE om, det är jättekonstigt att man blir irriterad över när man inte får i stort sett ett enda svar på det man ville veta bara på en massa annat helt ovidkommande hade jag varit intresserad av de åsikterna så hade jag nog frågat om det eller hur."

För min del tycker jag att du fått svar på just den fråga du ställde: vad vi andra ser. Om du sedan inte håller med om vad den ena eller den andra ser är en annan sak. Jag vill också påpeka att vi som sett på filmen håller nog inte alls med varandra, men varför inte respektera vilka iakttagelser vi försöker bidra med? Eller är detta en sån där "skämt-tråd"?

Jag är inte specialist som jag skrev, men jag har ridit och jobbat för många landslagsryttare (även OSryttare) om vi nu ska ha tävling i det :grin:

Jag vet att man rider sakta för att hästen ska vara längre i momentet men det innebär inte att man (som jag tycker) bör sitta på bakvalvet och ibland skumpa till det och hålla balansen i tyglarna. Det fanns en sekvens i filmen som var väldigt tydlig (slutet av filmen?) där man såg hästen svarade på mer framåt-hjälp och då drog ryttaren direkt i tygeln och "skumpade" till. Ingen ryttare är perfekt och det är inget fel.

Men lite ödmjuk kanske du ska vara, det vinner du på, det är tråkigt att du behandlar människor på det sättet du gör, du har ju mycket kunskap men ingen lyssnar när man är oförskämd.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 305
Senast: Magiana
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 273
Hästvård Nu skulle jag behöva lite råd. Jag har då en -98 född islandshäst, sto. Förra hösten segade hon till sej, var inte lika fartfylld som...
Svar
11
· Visningar
1 675
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 709
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V