Sv: Ser ni vad jag ser - behöver låna fräscha ögon
Jag kan inte se videon
Jag kan inte se videon
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För att jag inte har någon film utan ryttare filmad de sista året eller så och det är inget i hennes vanliga rörelsemönster jag undrade om utan just om någon såg det jag såg i rörelsemönstret på just denna filmen eller om det var jag som inbillade mig det jag såg. Jag har naturligtvis kollat hästen mkt noga efter jag såg detta och ser det nämligen inte igen när jag linade henne för att kolla och började därför undra om jag såg i syne eller inte för det jag tycker mig se borde inte försvinna (och nej det påverkas inte av ryttare). Därav att jag var intresserad av om någon annan såg det eller inte för att bli klok på om det var jag som inbillade mig så att jag kunde släppa det eller om någon annan också såg det att kolla upp det noggrannare med provosering för att se om det trots allt finns där.
Du tror själv seriöst att hoppryttare ändrar händerna beroende på om de markarbetar eller hoppar ? Jag kan intyga att hur du än tycker det ser ut så är kontakten med hästens mun jämn och mkt mjuk något annat accepterar inte hästen utan då hade du sett det kan jag lova dig inget man missar. Inte heller är det en häst som hade accepterat en enda duns i ryggen....... Det är en känslig dam med väldigt mkt nerv som mkt tydligt visar sin åsikt där några grova hjälper, dunsar eller liknande inte hade gått obemärkta förbi och hon hade definitivt inte jobbat avslappnat som hon gör om så var fallet.
Nej, men du verkar seriöst tro att alla som håller händerna som Rodrigo får samma ridning automatiskt.
Och ingen av de som såg filmen har vad jag förstått sett en mjuk hand-bara du???
Du bevisade just att det är ryttaren som påverkar hästens rörelsemönster... Om hästen inte visar något på lina, men däremot under ryttare så är det tydligt att det är p.g.a påverkan från det som är på ryggen. Jag har tyvärr själv inte sett filmen eftersom den är borttagen, men från de svar du fått så är det inte svårt att förstå att det är ryttaren som stör hästen såpass mycket att den inte kan röra sig på ett korrekt sätt.
Apropå det med framåtbjudning så är det så (som några andra redan påpekat) att rusa på framåt och att verkligen BJUDA framåt är två helt vitt skilda saker. När du har en äkta framåtbjudning på hästen så behöver det inte gå fort (allt beroende på grad av samling och vilken rörelse hästen befinner sig i), men du har ett aktiv påskjut bakifrån som fångas upp mjukt mellan hand och skänkel med en häst som nöjt söker stöd på bettet utan att vara orolig (för att förenkla det) och utan en glappande tygel. I det här läget ska man kunna ändra tempot utan att hästen förlorar takten och blir springig.
Nu kan jag inte uttala mig om just den här ryttarens hand, då jag återigen inte har sett filmen.
Du har fått dina svar du efterfrågade i första inlägget, med tillägget att det snarare är ryttarbaserad ojämnhet snarare än en hälta.
Ge upp var sjutton har jag sagt något om Rodrigos ridning ? Du skrev att jag gick emot all ridlära iom liggande händer och jag skrev att det faktiskt är så att man övergått mer och mer till liggande händer hos hoppryttare för att det fungerar bättre med en lättare sits idag har faktiskt majoriteten av hoppryttare på lite nivå liggande händer och de skickliga tränarna förespråkar det. Det är inte så svårt att inse själv om du rider i lättare sits att det inte funkar så bra att ha fjädringen i armbågarna i alla lägen utan att du behöver använda handlederna på ett helt annat sätt i hoppningen jämfört med dressyren och man vänjer sig vid att vara lite lealös i handlederna och ja det blir en vana så det blir ju inte automatiskt så att man vrider tillbaka handen för att man jobbar dressyr och det är inte alls svårt att vara mjuk i handen eller fjädra med liggande hand det är lätt att hitta den känslan när man rider så alltid det är dock tvärtemot vad du säger svårt att vara stark med liggande hand och faktiskt är den gång jag vrider upp händerna just när jag har någon häst som är för stark och är på väg att sticka iväg då blir man mkt starkare om man vrider upp handen.
Hur något ser ut på en film och hur något faktiskt är i verkligheten är ibland inte samma sak det är ju inte första gången det inträffar, och då kan man ju fråga sig vem tror du vet bäst den som närvarar i verkligheten och känner hästen innan och utan och vet precis hur känslig den är eller de som sett en snutt på några minuter på film ?
Jag har sett många ryttare skapa rörelsestörningar hos hästen. Så jo, det går att framkalla det mest besynnerliga genom ridning.
Det finns också många hästar med rörelsestörningar så om man inte vet exakt hur hästen rör sig i vanliga fall, är det mission inpossible att se minsta lilla nick, vrick, svansviftning eller av det nu kan vara.
men om det nu är något som oroar dig...Vad ser DU?
haha gylle, vad jag sett av dig genom åren på buke har du aldrig ngnsin varit mottaglig för vare sig avvikande åsikter och än mindre ngn som helst form av kritik, du vet ALLTID, i ALLA lägen bäst. så jag undrar vad det var som ens för en sekund fick dig att tänka att det skulle funka för din del att lägga ut en film, när inte alla tyckte att ryttaren red särskilt bra. Måste du alltid komma med kommentarer om din egen kapacitet och andras icke - kunnande, det blir jäkligt tröttsamt i längden med såna här trådar som dessutom påkallats av dig själv som valt att starta tråden.
SUCK.
...några råd om hur jag skall rida vill jag det så vänder jag mig till någon av mina tränare som konstigt nog har en helt annan uppfattning om min ridning och kunskap något som också bevisas gång på gång genom de hästar jag utbildar.
Hur något ser ut på en film och hur något faktiskt är i verkligheten är ibland inte samma sak det är ju inte första gången det inträffar, och då kan man ju fråga sig vem tror du vet bäst den som närvarar i verkligheten och känner hästen innan och utan och vet precis hur känslig den är eller de som sett en snutt på några minuter på film ?