Ser ni vad jag ser - behöver låna fräscha ögon

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ser ni vad jag ser - behöver låna fräscha ögon

jahapp, här skulle man kika på filmen och se om man såg nåt, då är den borttagen. Vilket helt osökt får mig att tro att det aldrig är rök utan eld.
Hoppas det inte är något fel på hästen utan att det är ryttaren som behöver finslipa sig lite, det är,även hur surt det kan vara för ryttaren, alltid ett bättre alternativ än en skadad häst :)

Det är en jättefin häst som verkligen försöker samarbeta, men jag upplever att den inte vågar bjuda framåt. Den har ju ingen energi fram över huvud taget. Ge den en balanserad ryttare så tror jag att framåtbjudningen kommer att komma som ett brev på posten, jag ser en häst som skulle kunna ha ett riktigt tjusigt steg om man bara red fram den.

Men vad vill du med filmen, och dina inlägg?
Alla säger/ser samma sak, vilket du efterfrågar i ditt första inlägg.
Men dessa åsikter får mothugg då du anser att ryttaren inte alls rider så som den ser ut att göra på filmen, dvs. ytterst oharmoniskt och obalanserat, balansen verkar ligga i händerna och tyglarna.
Det känns som att hästen inte vågar ta för sig fast man ser att hon gör sitt bästa.

Om ryttaren har ont förklarar det ju en del, men samtidigt - varför använda detta som ett exempel då?
Det är ju ganska uppenbart att det är ryttaren som stör hästen, det är "säkert" (helt säker kan man ju aldrig vara) inget fel på den.

Förklara gärna vad du är ute efter, nu när du ändå fått såpass många givande svar :)

Senast ändrad:

och jag tycker du snackar goja att hästen inte bjuder framåt. ;)

Om vi struntar i uppkomsten av:
Jag ser en rörelsestörning höger bak, spontant skulle jag vilja säga hög.
Om det är så högt upp som länd vet jag dock inte.

Är det bara på bild du ser det eller känner du också?

Ser en ryttare som ej är med i hästens rörelse mönster o har för hög hand. Ser oxå att hästen inte får fram frambenen fort nog, prata med hovis om att få hjälp med över rullningen, det gjorde susen på min. Ser ett ngt stelare kortare steg höger bak.

Du kan precis lika gärna fjädra i handlederna som i armbågarna effekten blir precis den samma även om det dressyrmässigt ser snyggare ut att göra det i armbågarna men det är fasiken så mkt enklare att få det mjukt när man gör det i handlederna även om det inte ser lika snyggt ut. Innan du skrattar skall du nog prova du kommer att bli förvånad hur lätt det är att få en mjuk fjädring i handlederna dock måste du rida med liggande hand för att det skall funka inte stående då kan du inte fjädra. Jag vet vad jag sysslar med det kan jag lova dig.

Sorry men nä

Och jag kan lova dig att ryttaren är inte obalanserad för fem öre eller dunsar en enda gång.

Sorry men jo konstant

Givande svar ? Nej du jag frågade något specifikt om hästens rörelse i första posten, inget annat så särskilt många givande svar tycker jag inte jag fick....... Jag är nog den som vet bäst om ryttaren stör hästen eller inte eller hur. Säger jag då att det är inte det det handlar om så lägger normala människor ner den biten och svarar möjligen på det som efterfrågades och håller inte på att tragga vidare på oväsentligheter, det är möjligt att det ser så ut på videon men det gör inte det i verkligheten och det var inte det jag frågade om eller är intresserad av åsikter om. Jag ställde en rak fråga som jag inte fått särskilt många svar på så jag lägger ner projektet att få ett kort koncist svar på det jag verkligen frågade om och inget annat hade jag velat ha åsikter om något annat så hade jag frågat om det........

varför visar du då int en film med hästen utan ryttare?
jag och många andra har ju efterfrågat det för att korrekt kunna bedömma.

Även om nu ryttaren som du påstår inte stör hästen så är det betydligt lättare att se hästens rörelse när man kan utesluta ev störning.

Det är en jättefin häst som verkligen försöker samarbeta, men jag upplever att den inte vågar bjuda framåt. Den har ju ingen energi fram över huvud taget. Ge den en balanserad ryttare så tror jag att framåtbjudningen kommer att komma som ett brev på posten, jag ser en häst som skulle kunna ha ett riktigt tjusigt steg om man bara red fram den.

Du är verkligen ute och snurrar kan jag säga. Tror du att en häst som inte bjuder framåt vinklar in sina bakben och har den bakbensaktiviteten det är det första som avslöjar om en häst bjuder framåt eller inte. Hästen är som sagt väldigt lång men pga att hon jobbar så kraftigt bakifrån och blir så inåtgripande och drivande så ser hon tom kort ut som vissa uppfattade det. När jag säger ånglok så menar jag naturligtvis inte att hon springer iväg det är inte att jobba. Utan att hon jobbar på ett snäpp för mkt största jobbet på henne har varit att få henne att bli kvar mellan hand och skänkel och inte bli för stark framåt så inser du kanske hur fel du har.

Jag tror du får visa en annan film om du vill ha andra svar än de du fått, förslagsvis en utan störande ryttare på ryggen som andra sagt.

Med kort så menades inte täckesstorlek utan kort mellan bak och framben. frambenen kommer inte upp och fram snabbt nog.

Men som sagt du är verkar ju inte ens villig att läsa vad som skrivs?

Du kan precis lika gärna fjädra i handlederna som i armbågarna effekten blir precis den samma även om det dressyrmässigt ser snyggare ut att göra det i armbågarna men det är fasiken så mkt enklare att få det mjukt när man gör det i handlederna även om det inte ser lika snyggt ut. Innan du skrattar skall du nog prova du kommer att bli förvånad hur lätt det är att få en mjuk fjädring i handlederna dock måste du rida med liggande hand för att det skall funka inte stående då kan du inte fjädra. Jag vet vad jag sysslar med det kan jag lova dig.

Du går emot ridläran?:confused:

Rids det med liggande hand(som på filmen) så blir hjälperna grova(som på filmen), du kan inte hålla en liggande hand still och däri fjädra- då måste du röra hela armen, en stående hand däremot med buktande handled o korrekt vinkel i armbågen -där kan man fjädra med en stilla/mer stilla hand.

varför visar du då int en film med hästen utan ryttare?
jag och många andra har ju efterfrågat det för att korrekt kunna bedömma.

Även om nu ryttaren som du påstår inte stör hästen så är det betydligt lättare att se hästens rörelse när man kan utesluta ev störning.

För att jag inte har någon film utan ryttare filmad de sista året eller så och det är inget i hennes vanliga rörelsemönster jag undrade om utan just om någon såg det jag såg i rörelsemönstret på just denna filmen eller om det var jag som inbillade mig det jag såg. Jag har naturligtvis kollat hästen mkt noga efter jag såg detta och ser det nämligen inte igen när jag linade henne för att kolla och började därför undra om jag såg i syne eller inte för det jag tycker mig se borde inte försvinna (och nej det påverkas inte av ryttare). Därav att jag var intresserad av om någon annan såg det eller inte för att bli klok på om det var jag som inbillade mig så att jag kunde släppa det eller om någon annan också såg det att kolla upp det noggrannare med provosering för att se om det trots allt finns där.

Men vänta lite nu...
Du visar en film där det tycks som ryttaren stör hästen
Du ser inget när hästen går utan ryttare?

Vi vet dessutom inte hur hästens vanliga rörelsemönster ser ut.

Mission inpossible:confused:

Du går emot ridläran?:confused:

Rids det med liggande hand(som på filmen) så blir hjälperna grova(som på filmen), du kan inte hålla en liggande hand still och däri fjädra- då måste du röra hela armen, en stående hand däremot med buktande handled o korrekt vinkel i armbågen -där kan man fjädra med en stilla/mer stilla hand.

Där har du faktiskt fel, det fungerar faktiskt bättre med hjälperna med liggande hand i hoppningen vilket också många har gått över till man blir för stum med stående hand när man inte sitter upp i dressyrsits i lättare sits funkar liggande hand mkt bättre för mjuka hjälper, majoriteten av hoppryttare rider nu för tiden med liggande hand i stället, för att nämna ett exempel tex rodrigo pessoa som väl knappast kan anses som okunnig eller obalaserad eller..........

Där har du faktiskt fel, det fungerar faktiskt bättre med hjälperna med liggande hand i hoppningen vilket också många har gått över till man blir för stum med stående hand när man inte sitter upp i dressyrsits i lättare sits funkar liggande hand mkt bättre för mjuka hjälper, majoriteten av hoppryttare rider nu för tiden med liggande hand i stället, för att nämna ett exempel tex rodrigo pessoa som väl knappast kan anses som okunnig eller obalaserad eller..........

Ja, nu var det ju inte Rodrigo på filmen utan en ryttare med en hand som inte var bra(hur du nu kan undgå se det), dessutom dunsar/trycker till/ hon i bakvalvet varje gång hon tar tag o rider lätt.
Dessutom visste ju inte jag att hon skulle hoppa, men inte blir det mjukare för det.

Men vänta lite nu...
Du visar en film där det tycks som ryttaren stör hästen
Du ser inget när hästen går utan ryttare?

Vi vet dessutom inte hur hästens vanliga rörelsemönster ser ut.

Mission inpossible:confused:

Eftersom det är en omöjlighet för ryttaren att framkalla det jag såg så kan jag säga med säkerhet att det inte beror på ryttaren. Mkt enkelt eftersom det inte är något som är påverkbart på det sättet. Hade du sett det jag tyckte mig se så hade du direkt förstått att det inte tillhörde hästens vanliga rörelsemönster.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 305
Senast: Magiana
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 273
Hästvård Nu skulle jag behöva lite råd. Jag har då en -98 född islandshäst, sto. Förra hösten segade hon till sej, var inte lika fartfylld som...
Svar
11
· Visningar
1 675
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 709
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V