Ser ni vad jag ser - behöver låna fräscha ögon

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ser ni vad jag ser - behöver låna fräscha ögon

Problemet på filmen var att du i din lättridning var före hästen taktmässigt. Helt motsatt det du säger dig vilja åstadkomma alltså.

Nu är jag SJUKT nyfiken, vill också se denna omtalade film :p

Min dressyrtränare hälsar i alla fall och tackar för dagens garv när jag sa vad vi behövde träna på enligt er, det är inte riktigt den nivån våra träningar brukar ligga på.

Det borde det kanske vara....träna grunder.

Oavsett vad man tycker om hästen och filmen och hela faderuttan så fick jag iaf dagens skratt iom denna tråd.

:bump:

KL
Skulle kunna räkna upp ett gäng hoppryttare med dålig handställning och stolsits som gör att man hamnar på bakvalvet. Och det ser kanske inte perfekt ut men det hindrar inte att de kan ha en jäkla känsla och lyckas både utbilda hästar och tävla på hög nivå.

Jag har inte sett filmen, men man kan inte stirra sig blind på små detaljer alla gånger. Finns många som sitter snyggt och är stela som pinnar. Hellre en avslappnad ryttare som kanske rör sig lite mycket men är mjuk och har en känsla för hästen.

Jag har jobbat mkt med lättridningen på mina heta hästar genom åren, tex genom att sitta ner 2 steg, resa sig osv- det såg jag oxå att hon gjorde, men fortfarande måste jag ju rida MED hästen och inte MOT för att få harmoni i min ridning

kl.

Lägger till att bara för att man är elitryttare behöver man inte vara perfekt. Jag vet flera riktigt bra ryttare som är STENhårda i händerna och trots det får hästarNa att gå bra. Dessa underbara djur vänjer sig ju (ibland tyvärr) vid det mesta..

Detta innebär ju dock inte att stenhårda händer är något man bör eftersträva.

Och en riktigt mjuk kontakt kan man faktiskt inte få med liggande händer. Alla som har ridit RIKTIGT känsliga hästar vet det.

Om vi nu ska sluta klaga och återgå till huvud frågan: ser vi samma sak som du? Vad är det du ser? Jag har tittat jätte noga och är nyfiken på vad du reagerar på som jag missar!
Jag tycker mig se en stelhet, enstaka gång kortare steg hö bak. På ett ställe såg det ut som om vinklingen av benet eller kotan var lite konstig. Funderade på om det var ngn snedhet över över korset, men det såg jag inte från sidan.
Det jag ser mer är det korta steget fram, hur är den skodd? Min hovis gjorde underverk med min häst så att frambenen liksom hann undan fortare, över rullningen heter det nog. På så sätt kunde jag få ett ännu längre steg o undertramp bak. Nu var min långt ifrån så fin som din i dressyren ska jag tillägga.
Men, kan du inte avslöja vad du funderar på?

Jag hann se filmen men valde att inte kommentera eftersom det jag såg var samma som de flesta andra och det är onödigt att flera bankar på med samma sak som bla ginnies och Europa redan hade skrivit. Ojämnheterna såg jag som ett resultat av balansförlust pga att ryttaren såg obalanserad ut. Men det är öht svårt att se när en ryttare rider lätt, bättre vid nersittning i så fall, eller utan ryttare. Kanske kan gylle lägga in ny film för att verkligen kunna få synpunkter?

Efter att ha läst tråden så är jag jättenyfiken på att se hästen i rörelse. Jag kan förstå att du inte känner för att lägga ut fler ridfilmer efter de svar du fått tidigare men du kanske kan lägga ut en film på hästen i rörelse utan ryttare?

Mvh JV

Det är ju just det vi försökt hela tiden. Att få se hästen utan ryttare.
TS har skrivit att detta tydligen inte var möjligt av någon anledning.

.. kanske för att det ger substans till tidigare kritik :)
KL
Skämt åsido, jag är också nyfiken.. jag avskyr dessa trådar där trådskaparen bara "försvinner" när det blir lite hett om öronen.
Om jag var TS och ansåg att kritiken som getts här är orättfärdig, så skulle jag vara väldigt angelägen om att visa det.
Ska man spekulera så kanske TS insåg att kritiken var välriktad och något som faktiskt påverkade hästens rörelsemönster, fast denne inte vill erkänna det här i tråden :)
Hur som, jag hoppas att det inte är något allvarligt fel på TS häst och önskar lycka till!

Och som vanligt är ni ute och snurrar så det sjunger om det, jag har skrivet att saken är utagerade jag har fått hjälp med vad jag tyckte jag såg av folk som är kunniga.

Säg en enda anledning att jag skulle lägga ut någon film när det inte finns något jag vill ha hjälp med, nej du ni har försuttit alla chanser i världen att få se en enda millisekund av någon film.

Det är så löjligt så att hälften hade räckt med de kommentarer som vissa gjort tom utan att ens ha sett någon film, vissa verkar också ha tittat väldigt noga iom att de inte ens ser att hästen skyggar och slänger sig i sidled vid porten utan påstår att den går fram skratt retande när det syns klart och tydligt om man over huvudtaget tittar på filmen. Eller varför inte den som kommenterar om glappande tygel när hästen travas på helt lång hängande tygel öhhhhh ja då brukar tyglarna faktiskt glappa få hästar har så lång hals att de håller en helt utsläppt tygel sträckt.

Vissa i tråden borde kanske i stället lära sig ett och annat man vrider ju sig av garv när man ser filmer eller bilder på när de rider kanske är de totalt ute och snurrar och tror att de är på rätt spår i sin ridning. Resulaten brukar tala för sig själv........

Någon som knappt kan ta sig runt en 90 klubbhoppning eller någon som tävlat svår klass på egenutbildade hästar. Någon som aldrig utbildat hästar mer än möjligen någon skugsmulle jämfört med någon som plockat fram tävlingshästar på löpande band i 20 år med framgångar tom svår klass hoppning, msv dressyr, unghästfinaler, ett stort antal diplomhästar, gångartsvinnare osv majoriteten av dessa dessutom från billiga från början mediokra hästar ja vem tror ni vet vad den sysslar med och vem tror ni är ute och snurrar utan att ha koll på någonting. Tror ni på fullaste allvar att ni har rätt........

Oj, din attityd är verkligen inte speciellt trevlig. :(

Ett hett tips är att inte lägga upp trådar och be om åsikter om du inte vill ha dom.

/Speedis, som är en inkompetent idiot som knappt kan ta sig runt en 90 cm bana.

Ooops, förlåt mig om jag trampade på en öm tå ;)

Men varför la du ut en videolänk och efterfrågade fräscha ögon om nu buke bara består av ett gäng noviser som inte har en aning om hur "riktig" ridning ska gå till?
Eller startade du tråden för att få äran att höja dig själv till skyarna och trycka ner alla skogsmulleryttare? Känner du ens någon IRL som har svarat i denna tråd och kan uttala dig om deras kunskapsnivåer?
Var det att hästen skyggar och slänger sig vid porten som du snöat in på? Ja, hästar är flyktdjur.. ett vanligt beteende hos dem mao :)

Men du, var det här inlägget riktigt genomtänkt? Nu kommer nog tråden att blomma upp igen istället för att bara glömmas bort och försvinna. Vilket jag tolkar det som att du tycker vore en god idé?

Jag tror säkert du är duktig, jag vet inte vem du är och jag har inte heller sett filmen. Det är dock en risk man tar när man lägger ut film på ett sånt här forum (jag vågar knappt ens lägga ut en ridbild), och visst vet man inte vem som är vem så här anonymt.

Men vad jag lärt mig genom åren här är ju att några av de som kommenterat här iaf är väldigt duktiga.
Brukar ju ofta vara så att de som är allra duktigast inte behöver skryta med sina kunskaper och meriter, de bara finns där ändå. :)

Jag menar inte alls att vara otrevlig, men har du fått svar på frågan från annat håll, så bara släpp det här och glöm den här tråden. :)

Angelwings/ totalt inkompetent ryttare sen 30 år tillbaka. Inte en enda tävlingsmerit :p

Tror ni på fullaste allvar att ni har rätt........

Dags att hoppa ner från dina höga hästar kanske...

Jag tvivlar inte på att du har kunskaper och erfarenhet, dock anser jag att du placerar dig lägre än många andra med en sådan attityd. Självklart kan man känna sig provocerad osv av kommentarer, men om du känner att de har fel osv, så behöver du väl ändå inte skriva med en sådan otrevlig attityd. Fördelen med ett internetforum är faktiskt möjligheten att man kan "tänka innan man talar", inget kommer upp innan man har tryckt på enter.

// Ytterligare en inkompetent idiot som knappt kan ta sig runt en 90 cm bana.

/Speedis, som är en inkompetent idiot som knappt kan ta sig runt en 90 cm bana.

I mina ögon är du ju värsta hopp proffset ;)
/Highcat som vid vuxen ålder numera anser att 30 cm höjd på bommar inte alls är markarbete utan hoppning :D

Haha, jag skyller på att hästen inte är frisk och av den anledning faktiskt inte får hoppa. :D

/Speedis, som köpte nuvarande häst för att ha som läromästare i hoppning. :eek:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 305
Senast: Magiana
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 273
Hästvård Nu skulle jag behöva lite råd. Jag har då en -98 född islandshäst, sto. Förra hösten segade hon till sej, var inte lika fartfylld som...
Svar
11
· Visningar
1 675
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 709
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V