Ser ni vad jag ser - behöver låna fräscha ögon

Status
Stängd för vidare inlägg.

gylle

Trådstartare
Håller på och bli knäpp och har snöat in på att jag ser något som jag sen inte hittar något belägg på hos hästen lik förbaskat så fastnar mina ögon på det gång på gång när jag tittar på videon (och det har blivit mååånga gånger nu) och jag börjar undra om jag inbillar mig och har snöat in på att se det jag tycker mig se. Så behöver lite fräscha ögon som inte vet vad det är jag fastnar på för att se om det bara är jag som blivit hypokondrisk. Vill inte på något sätt leda er mot vad det är jag ser i detta läget mer än att det har med rörelsen på hästen naturligtvis att göra. Så ser ni något anmärkningsvärt på videon ? (I slutet när hon travar efter galopperna så går hon på fri tygel vilket syns dåligt eftersom damen ser ut att träna rollkur eller liknande hon gör ofta så när man travar av henne och lägger ner henne)

Filmen
http://youtu.be/WuaVZEVEPx4

Sv: Ser ni vad jag ser - behöver låna fräscha ögon

Min spontana reaktion är att hon ser inte helt jämn ut bak i rörelse mönstret. Om det är för att hon är stelare i ena bakbenet eller tar lite kortare steg med ena bak är svårt att säga. Kanske är helt fel och bara en synvilla också.

Sorry om det inte var så mycket till hjälp.

JAg ser en rörelsestörning bak men jag tror det beror på att ryttaren sitter och rycker hästen i munnen i varenda steg, upp och ner med handen och hit och dit inte enkelt att få en jämn bjudning till bettet då och hästen jobbar ju inte genom kroppen utan släpper här och var.

Nu ska nybörjaren tala :p jag ser inte alls sånt så det är bra om jag får öva. Det enda jag tycker är att den inte riktigt tar för sig men det kan vara ryttaren, det ser ut som hon är ganska hård och håller balansen i tyglarna.

jag tycker hästen ser oren ut bak. möjligtvis höger bak? men oren ser den ut...

Har du någon film med hästen lös eller vid hand?

Ryttaren stör hästen ett flertal gånger genom obalans, hästen har ingen ärlig bjudning vad det ser ut som samt att ryttaren trampar lite mer i höger stigbygel. detta kan påverka rörelsemönstret.

Hästen är ganska kort i sin modell och personligen skulle jag velat öka överrullningen i fram med hjälp av hovslagare. Så frambenen inte hindrar bakbenen att gripa för sig om du förstår vad jag menar?

Asch jag hade gjort det enkelt för mig, tagit av sadel och ryttare och filmat hästen ensam istället, då ser man liksom om det är hästen eller ryttaren

Jag tycker det är svårt att bedöma från den videon. Visst är hästen ojämn bak och visst snubblar den och slår upp huvudet (jag antar att det är snubblandet du reagerar på?). Men alltihop kan lika gärna bero på ryttaren som tyvärr i varje steg stör både mun och rygg. Hästen är inte på bettet och kan inte släppa upp ryggen pga lättridningen som är både dåligt tajmad och dunsande.

Lägg gärna ut en video på hästen utan ryttare.

Tvärtom blir hästen aldrig någonsin ryckt i munne den är överkänslig i munnen och man måste rida hela tiden med en hand som fjädrar med i rörelsen följer inte handen hela tiden den naturliga rörelsen i rörelsen så blir hon orolig i handen och kör huvudet i vädret precis som du ser vid ett par tillfällen. Hon rids med mikroskopisk kontakt i traven och hon är jämt framme på bettet hela tiden och man kan rida med lillfingrarna så där finns inga problem. Tittar du på parerskänkeln på bettet så ser du att du har helt fel i din slutsats.

Vilket också är svar till den som trodde att ryttaren balanserade sig i bettet. Vilket alltså är väldigt långt ifrån verkligheten.

Du skriver ju själv att hästen inte tar fram näsan när du lägger ner - då är den inte framme på bettet.

Som fler var inne på, i det här läget skulle jag träna på att fjädra med min armbågsled så att handen är stilla fastän jag reser mig upp i lättridning. Man kan träna det först med att rida lätt i skritt så att man får in känslan och sedan tar man med det i trav...

Inte underligt att hästen går i rollkür om det är så den travas av,( jag tyckte dock inte den gick så fasligt bakom lod.) Den ser jättetrevlig ut och obalansen som kommer kan ju lika gärna bero på ryttaren...

Jättefin häst som verkar vara otroligt sympatisk!

Har du någon film med hästen lös eller vid hand?

Ryttaren stör hästen ett flertal gånger genom obalans, hästen har ingen ärlig bjudning vad det ser ut som samt att ryttaren trampar lite mer i höger stigbygel. detta kan påverka rörelsemönstret.

Hästen är ganska kort i sin modell och personligen skulle jag velat öka överrullningen i fram med hjälp av hovslagare. Så frambenen inte hindrar bakbenen att gripa för sig om du förstår vad jag menar?

Dagens roligaste inlägg där ser man hur tokigt folk tydligen kan se på en film.

1. Hästen är väldigt lång klart längsta hästen i stallet (har 165 täcke ;) ) om man skulle önska något på henne så var det just att hon hade lite kortare rygg.

2. Ryttaren har för tillfället väldigt ont i höger ben och har svårt att tvinga sig att ta ordentlig vikt på det och har iom det vissa problem att trampa jämt utan får med jämna mellanrum trampa tillbaka sadeln från vänster sida då hon inte trampar ner ordentligt med höger ben utan lägger mer belastning på vänster. Någon obalans finns det inga problem med.
Hästen rör sig mkt bättre under ryttare än utan så uppenbart är den inte störd av någon ryttare.

3. Hästen är ett ånglok framåt som det ryker ur öronen kan lugnt säga att det inte fattas någon ärlig bjudning den jobbar på konstant och släpper aldrig stödet och trycket framåt inte särskilt svårt att se att den jobbar bakifrån genom ryggen hela tiden på de invinklade bakbenen just de som du säger inte får plats vilket beror just på att den jobbar bakifrån hela tiden, hästen har gott om plats under magen när den inte jobbar för sina bakben.

Jag tycker också att det finns en mkt mkt svag rörelsestörning bak, som är tydligast när nästen travas av. Det som stör mig genom hela filmen är dock inte främst detta, utan att ryttaren sitter ovanpå hästen utan följsamhet och att den har händerna doppandes nedåt istället för att ha hästen i armbågen. Jag tycker inte häst och ryttare är synkade, en mkt trevlig häst dock, som rör sig väldigt lätt och mjukt trots att ryttaren stör så pass.

sen kan jag nyfiket inte låta bli att undra vad du vill med din tråd, när du oavsett vad folk skriver som svar på din fråga, argumenterar att folk är ute och cyklar. Varför postar du en tråd när du sen bara ska tala om att alla har fel?

Du skriver ju själv att hästen inte tar fram näsan när du lägger ner - då är den inte framme på bettet.

Nog sträcker hon näsan och tänjer ut sin rygglinje att hon gör det neråt är ett val ofta hästar med så lång hals gör precis som du ser att när de springer i hagen så springer de aldrig med rak hals utan de välver sin hals även i frihet för det är där de har sin balans.

Tvärtom blir hästen aldrig någonsin ryckt i munne den är överkänslig i munnen och man måste rida hela tiden med en hand som fjädrar med i rörelsen följer inte handen hela tiden den naturliga rörelsen i rörelsen så blir hon orolig i handen och kör huvudet i vädret precis som du ser vid ett par tillfällen.

Jag håller med Europa i var stavelse.

Denna ryttare har noll fjädrande hand, det räcker med att titta på handställningen o armbågarna (kan alltså vara en stillbild) för att förstå detta.

Handställningen är helt fel, handen ska vara buren, ihop och med sviktande handleder-är den inte det så blir det stumt.

Dessutom rider hon lätt helt fel och stör hästens rygg, ryttaren tar sats i bakvalvet på sadeln och stöter sig upp.

För min del omöjligt se om det är en störning av skada när ryttaren sannolikt orsakar taktstörningar med både säte o hand.

Såg att ännu fler har svarat liknande och läste nu svaret från TS, nej, jag ser under givna förutsättningar inget speciellt med hästen alls.

Den ser hur trevlig ut som helst och verkar vara väldigt snäll :)

Säger inget om ryttaren och mitt råd var bara om det var jag som red så eller någon annan som red min häst på det sättet då skulle vi börja med att hitta armbågsfjädring i skritt, även bål och vinkla om bäckenet något sedan skulle ryttaren få göra samma i trav. Eventuellt stå upp i lätt sits mycket mer så att känslan för trav skulle finna sig, jag skulle tycka att för min häst skulle ryttaren sitta ngt för mycket i bakvikt, lättridningen är ngt försenad hela tiden. Men min häst är inte lika hygglig och är inte lika fin som hästen i tråden :)

Såg nu att ryttaren har ont, nå då har du ju förklaringen där....Visa upp hästen utan ryttare om den nu rör sig sämre utan är det ju lättare för alla på forumet att se tydligare om det är ngt avvikande.

Senast ändrad:

Hon gör det inte på filmen i alla fall. Alldeles i slutet av filmen så går hon med uppkortad överlinje tygeln glappar bitvis. Hon sträcker sig varken framåt eller neråt. Med andra ord så söker hon inte bettet ordentligt.

Men det är nog lättridningen som stör mest.

Är ledsen att säga det men jag ser samma sak som de andra, nämligen en ryttare som är statisk i både hand och armbåge och som framför allt har en oerhört flaxig och obalanserad lättridning, studsar/dunsar hästen i ryggen. Hästen har noll framåtbjudning. Det är väldigt stor skillnad mellan att springa fort/ångloka sig fram och att ha framåtbjudning. Nu går den ju nästan baklänges i huvudet. Det ser ut som att hästen under en mer balanserad, följsam ryttare skulle vilja och kunna ta ut steget mycket bättre.

Du får nog lägga in en annan video, förslagsvis utan ryttare. Oavsett om alla här inne ser fel och missförstår eller om ryttaren har svårt att ta till sig kritiken så kan man uppenbarligen inte bedöma huruvida hästen är oren eller inte utifrån videon som är upplagd = det behövs en annan video.

Fin häst för övrigt!

att säga att hästen inte bjuder framåt är att vara ute och cykla anser jag. Det är tvärtom en mkt trevlig häst trots att ryttaren hamnar ovanpå snarare än "i" hästen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 305
Senast: Magiana
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 273
Hästvård Nu skulle jag behöva lite råd. Jag har då en -98 född islandshäst, sto. Förra hösten segade hon till sej, var inte lika fartfylld som...
Svar
11
· Visningar
1 675
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 709
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V