Separationsångest!

Sv: Separationsångest!

Imorgon tror jag jag ringer runt till litet privatpraktiserande veterinärer som kanske kan ge en TID när dom kommer.

Jag är så trött på att ibland få sitta och vänta på distriktarna i flera dagar innan de behagar komma.

Snart tar jag fram den där kastreringsställningen och fixar galtarna själv! Får väl hälla i dom lite SPRIT istället för bedövning!

( GAH & GAH!)

/KT

Jag tar alltid med mina TILL veterinären (distriktare) dels för att min vet är så duktig på gris och inte tillhör mitt område och dels för att slippa gå hemma och vänta.

Jag tar alltid med mina TILL veterinären (distriktare) dels för att min vet är så duktig på gris och inte tillhör mitt område och dels för att slippa gå hemma och vänta.

Problemet är att jag tänkte ta och rödsjukevaccinera hela gänget samtidigt. ( alltså de stora med). SAMT söva Acke och Trissa så att jag kan klippa deras klövar. De är helt omöjliga att klippa nämligen annars.

Och det är hög tid att fixa deras klövar.

/KT

Problemet är att jag tänkte ta och rödsjukevaccinera hela gänget samtidigt. ( alltså de stora med). SAMT söva Acke och Trissa så att jag kan klippa deras klövar. De är helt omöjliga att klippa nämligen annars.

Och det är hög tid att fixa deras klövar.

/KT

Ja, är de så mycket som ska göras så är det lite lättare om veterinären kan komma ut.
Det blir nog lite trångt i bilen annars. :rofl:

Ja, är de så mycket som ska göras så är det lite lättare om veterinären kan komma ut.
Det blir nog lite trångt i bilen annars. :rofl:

Nu pratade jag med veterinärerna igen. Att dom inte kommit var pga avatt de måste bestäla he vaccinet först och det tar nån dag. De bad om ursäkt för att de varit otydliga.

Nu har vi spikat fredag.

Får väl se vad det blir och hoppas att de inte har många akutfall den dagen.

/KT

Jag trodde faktiskt att man kunde sälja sådana små änglar rätt lätt?
Har du annonserat på sighter där folk kikar mycket?

Jag har funderat lite på en minigris. Jag har ju utrymmet, men jag funderar på om jag har tiden.. :(
Sambon och jag funderar på att köpa två slaktsvin och äta upp till hösten, kan en minigris gå ihop med sådana?
Då har de ju varandra menar jag.. Och när de som skall ätas upp försvinner, kanske man kan köpa en ny liten slakt kulting?
Har grisar lätt för sig att ta an nya medlemmar i sin flock?

(Värsta är väl att jag kommer sätta röda band runt halsen på slaktsvinen med och vägra slakta dem :angel:)

Jag fick inget svar.. :(

Tulle, lill grisen är ju bara så :love::love:

Jag fick inget svar.. :(

Tulle, lill grisen är ju bara så :love::love:

Det kan bli lite problem med att ha en minigris tillsammans med slaktgrisar, men det är inte omöjligt.

Det största problemet blir vid utfodringen.
Du måste se till att kunna hålla dom separerade så att lillminigrisen inte kan sätta i sig hur mycket som helst. :p
De ska dessutom växa långsamt och behöver en annan sammansättning på fodret.

Det andra problemet kan vara storleksskillnaden vid samma ålder.
3-4 kg minigriskulting kan ha svårt att värja sig (och i värsta fall bli ihjälklämd :eek:) av 20-30 kg slaktsvin.
Det har jag själv upplevt. :cry:

Däremot om minigrisarna är vuxna, så är det lättare att ha de tillsammans med stora grisar, men fortfarande är det utfodringen som man måste lösa.

Jag tror att det dessutom kan vara lite dumt att "byta" kompis varje år. Grisar knyter starka band till varandra och att förlora sin kompis varje år tycker jag är lite hårt. Vem ska då värma den lille på vintern? :crazy:

Hade jag varit du så hade jag haft två hagar.
En med 2 "matgrisar" till din sambo,
och en med 2 "gullegrisar" till dig själv. :love:

Hade jag varit du så hade jag haft två hagar.
En med 2 "matgrisar" till din sambo,
och en med 2 "gullegrisar" till dig själv. :love:

Tror du det går att övertala honom till det?:angel:
Mini grisar är ju underbara.!!
Jag hade en för några år sedan, men han fick efter omständigheter flytta till mina föräldrar.. Nu är han tyvärr i grisa himmeln.

Om det är sådana risker med att ha dem med stora grisar, kommer jag öht inte ens att testa, jag vill ju inte att min, eh, något tunnhåriga pälskling (:love:)kommer i kläm...:crazy:

Det hade ju varit jätte roligt att ut och gå med ett gäng hundar och två grisar på släptåg. :D
Vi har jätte fina promenad vägar, där hundarna roar sig med om att tävla vem som kan bli mest skitig, kan ju vara skönt att komma hem med någon som inte geggat ner sig totalt.. *hihi*
Man kan väl ta in dem när man är hemma? och ta ut dem i hagen när man inte är hemma? Vi har en dum trappa med fem steg, som lätt kan byggas om till ramp. :angel:
Rumsrena vet jag ju att dom kan bli lätt, men är det farligt för dem ex på vintern att komma in några timmar för att njuta lite av värmen?
Jag vill ju inte att de ska behöva vara i hagen hela tiden utan få vara med..

Fressten, om man skaffar två samtidigt, blir det inte lite svårt att prägla dem på mig? (så att dom lyder mig haha )
För den ena torde ju bli ledsen om jag tar den ena och tränar en stund?
Grisar är ju smarta, så trix och kommandon har dom ju inte svårt att lära sig, men det blir ju klart bökigare (:rofl:) att träna två samtidigt.

Hur är era med hundar? Och katter?
Är det kanske väldigt individuellt?

Mini grisar är ju underbara.!!

Fressten, om man skaffar två samtidigt, blir det inte lite svårt att prägla dem på mig? (så att dom lyder mig haha )För den ena torde ju bli ledsen om jag tar den ena och tränar en stund?
Grisar är ju smarta, så trix och kommandon har dom ju inte svårt att lära sig, men det blir ju klart bökigare (:rofl:) att träna två samtidigt.

även om man har två grisar kommer dom se dig som en medlem i deras familjegrupp. Dvs är du familjeöverhuvud "storsugga" :rofl: så kommer dom lyda dig bra.

Det är bökigare helt klart att träna flera på en gång men man kan ju ha speciella korta träningspass med dom enskilt.

Bus-Victory i min kull tex har redan lärt sig att stegra sig på kommando och alla i kullen börjar så smått komma när man ropar på dem.

( De är inte dummare att de fattar att om man kommer fort när jag ropar GISS GISS! Så får man en godisbit och kommer man före de andra är chansen större att man kanske tom hinner få en två tre bitar innan syskonen hinner fram..)

/kt

Förlåt, men jag är bara tvungen :p

Sight - sikte, synhåll
Site - webbsidor (bland annat)

:D

Förstår inte hur man kan hålla på att vela med såna små snuttingar :love:.

haha okej. :D

Jag ska ta en redig funderare på hur jag ska göra.
Hade faktiskt varit jätte skojj med små grisar. :love:
Men måste övertala sambon, bygga gris hus, hagar osv innan jag vågar kikar runt efter att köpa en, annars kanske jag gör något dumt. :angel:

Vadå bättre, vad är bättre än att få sitta och slösurfa på buke en vacker eftermiddag och bara ta det lugnt med en godisskål brevid sig? :love:

Btw, jisses stavas med j och inte g. :o :D
Det här blev väääldigt OT. :p

Men hallå, sånt är ju i framtiden :angel: det är ju nu de är söta :angel: :rofl:

Liknande trådar

W
Träning Har precis kommit ifrån stallet o är jättetrött o känner mig smådeppig...:( Var ute o red lite på min kille som såg så glad ut när...
2
Svar
23
· Visningar
2 114
Senast: Tjalfe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar