JohannaK

Trådstartare
Hej!

Skulle vilja ha alla tankar och erfarenheter ni har av skador på ytliga böjsenan. Mitt sto, 6 år, har fått en akut skada, i senan finns även ärrvävnad från tidigare skada/överbelastning. Oklart hur den akuta skadan uppkommit. Jag upptäckte en lätt hälta i trav när jag tömkörde henne dagen efter vila, två dagar tidigare hade hon gått sin första pay and jump på låga höjder utan problem. Ingen svullnad eller värme och hältan har inte ökat. På UL syns dock en relativt stor skada på senan. Jag har haft henne i ca 6 månader, innan dess är hon oriden och har gått i stora kuperade hagar. Ingen känd synlig skada tidigare.

Jag har tidigare varit förskonad från senskador och saknar därför erfarenhet om hur prognosen ser ut. Hur har era hästar behandlats? Vad är resultatet? Hur lång tid har det tagit? Har hästarna kunnat komma tillbaka till tävling? Har skadan återkommit? Hur mycket ökar risken för nya skador i och med ärrvävnaden?

Jag är tacksam för alla erfarenheter då jag behöver ta ställning till om jag ska ge henne rehabiliteringen och hoppas få tillbaka henne till tävling eller istället sälja tillbaka henne till uppfödaren och låta henne gå in i avelsboxen.

Min häst fick liten skada på djupa böjsenan dock aldrig halt av den. Han skulle gå i vanlig hage, promeneras 1 timma per dag på hårt underlag och han var lindad med BoT mer eller mindre dygnet runt. 6 månader tog det innan den var helt hel och jag fick börja trava lite smått, sen tog det ett par till månader tills han var helt tillbaka i träning. Höll utan problem i många år efter det.

Det är goda prognoser på senskador sålänge man kan acceptera att dom tar otroligt lång tid på sig att bli fräscha och inte lockas av att sätta igång hästen bara för att man inte ser någon skada utanpå längre eller att hästen slutar visa några symptom.

Min förra häst som var 23 skadade sig i somras under en hoppträning på både djupa och ytliga böjsenan. Kände inte att jag ville starta en så omfattande rehabilitering på henne så jag valde att ta bort henne.
Det man ska ha i åtanke är att det tar lång tid men att med rätt hjälp går det att göra hästen hel igen. 12-18 månader fick jag som rekommendation att det skulle ta att läka.

Tack för svar. Mottar gärna fler erfarenheter. Gruvar mig och funderar fram och tillbaka på hur jag ska göra, enligt veterinären är prognosen avvaktande - medelgod till dålig - för full återgång till träning.

En stallkamrats häst fick en skada på djupa böjsenan. Det var en äldre, överviktig häst men prognosen var fortfarande rätt god. Hur som, de behandlade med stötvågsbehandling och hästen blev helt återställd. Det tog dock lång tid, runt 8 månader har jag för mig.

Veterinären har inte nämnt hur stor skadan är procentuellt, bara "omfattande". Sitter i grenen på senan.

De flesta ridhästar som får senskador blir helt bra under förutsättning att de rehabiliteras rätt och får tid. Vi brukar räkna med 1 år tills hästen är tillbaka där den var när den skadades. Får den inte tiden att läka (och skrittas i mil) så får man ofta bakslag och det är de som aldrig blir bra. Jag vet flera fälttävlanshästar som tävlar svår klass igen efter skador som din. Vad har du fått för rekommendationer av veterinären? Är hästen fortfarande halt?
Det kan vara ide att kontrollera kotleden, vet ett par som varit halta någon månad efter senskada där det visat sig att själva hältan då sitter i kotleden och i så fall behöver även den behandling även om huvudproblemet sitter i senan. I vissa fall väljer man att behandla senan och även oral antiinflammatorisk medicin ibland.

Finns en del forskning på stamcellsbehandling men det senaste jag läste var att läkningstiden är den samma men man kan till viss del få en bättre struktur i senan. Chockwave ökar genomblödningen i området och kan vara till hjälp. Vissa lasrar och kör B o T och tycker det är toppen men att få bort svullnaden betyder ju inte att senan läkt och blivit hållbar.

Om stoet har bra stam och är frisk och sund i övrigt så hade jag betäckt henne! Skadan kommer vara då att vara ordentligt utläkt lagom till fölungen ska avvänjas!

Om stoet har bra stam och är frisk och sund i övrigt så hade jag betäckt henne! Skadan kommer vara då att vara ordentligt utläkt lagom till fölungen ska avvänjas!
Tja, och om hon race-ar i hagen och drar sönder sin sena ännu mer kan det bli tufft att vara högdräktig. Medicineringsmöjligheterna av ett dräktigt sto är väldigt begränsade.

om hon betäcks under våren så är det ju lång tid tills hon är hägdräktig. Jag fick detta råd av vet med mitt ena sto när hon fick en senskada. Jag följde det och stoet läkte ihop helt! Som jag ser det är det ett vettigt sätt att använda ett bra sto och ge skadan gott om tid att läka.

Tack för alla svar. Hon kommer att flytta hem till sin uppfödare och behandlas under våren, sedan kommer avvägningen göras om hon ska betäckas eller ej.

Liknande trådar

Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 294
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 483
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 922
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
2 212
Senast: ll.96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama