T

Thinkle

Hej Jag vet en häst som fick en senskada i början av mars nu har de börjat skritta han och allt går bra :)

Hur lång tid tror ni det tar innan han blir helt återställd?
:confused:
och brukar hästar som haft senskada bli helt tillbaka ställda kommer då ga att hoppa han igen?

hoppas det är nån som varit med om liknande...
 
Sv: senskada?

Allt beror på vad det är för grad på skadan och vad hästen har för kondition, ålder mm.

När min gamla märr blev senskadad var det som att titta på myrornaskrig när man fick se ultraljudet. Hon hade senrupturer på gaffelbandet, djupa och ytligaböjsenan. Hon var i tävlingskondition men var 18 år så de hade inga större förhoppningar om henne inne på kliniken. Hon fick boxvila med yllebandage dygnetrunt utom den kvarten hon skulle skrittas. Det var inte kul att ha henne inne i 2 månader innan nästa återbesök. Då fick vi ytterligare 2 månader!

Det uppstog lite problem under den 3 månaden så vi blev tvugna att åka in till Skara med henne. Där säger de att hon är helt bra och kan börja skritta OCH trava lite lätt på banan med henne.

Så det beror ju oxå mycket på vad man har för veterinär.

Hästen blev helt återställd och hade absolut inga problem att hoppa efter det.
 
Sv: senskada?

ok tack :bow:

han är var nog i bra konditoion han är 10 år I juli och står på en ridskola men blir inte riden av snåbarn för han är ganska het (det är han som är på bilden) de var på återbesök efter ca en månad och då började de skritta han. Vetrinären sa också att det kanske skulle gått lite fortare att läka om han inte var så tjock :smirk: är lite överviktig och har en fett knöl där man ska spänna sadelgjorden

jag hoppas bara att han är så gott som återstäld när jag kommer på ridläger i sommar skulle vilja ha han igen då men det blir vell som det blir jag kan ju inte styra hur det går.

Men då vat jag att han antagligen kommer bli helt återstalld iaf om det går som det ska ;)
 
Sv: senskada?

6-12 månader är inget ovanligt men det beror på hur stor skadan är och i vilken sena den sitter. Senskador tar lång tid!
 
Sv: senskada?

Min häst gick inte att "bota" från sina senskador så hon vandrar på Trapalanda sen 3 år tillbaka... :(

Inte alltid det går bra dessvärre.
 
Sv: senskada?

Nej tyvärr blir inte alla bra för det beror helt på skadan. Tyvärr tror jag inte du kommer kunna rida hästen på ridläger i sommar. Även om den är bra så är den säkert inte så bra att den kan gå i lägerverksamhet.
 
Sv: senskada?

Min häst fick en senskada för ca 5 år sedan. han stod i ca 3 månader och sedan hade vi en väldigt försiktig gångsättning. Skritt minst en månad och sedan kortare travsträckor under ytterligare en månad. Första året var jag väldigt rädd att han inte skulle hålla, men nu kan jag säga att den är helt läkt. Vi tävlar i Distans och har ridit massar av 8 mils tävlingar med både vinster och placeringar sedan dess, så med rätt gångsättning och låta det ta den tid det tar, så finns det säkert chans att den ska bli bra.

Senskador kan ta väldigt lång tid att läka, och det är viktigt att man tar det långsamt och när du sedan börjar rida så bör du undvika att rida på mjukt underlag ett bra tag.
 
Sv: senskada?

mm jag tror inte heller han kommer hinna bli bra tills dess :( men jag får kanske skritta han ändå
 
Sv: senskada?

ok vad bra att han/ hon blev bra iaf det är vell bara att ha tåla mod och vänta..
 
Sv: senskada?

Mitrolle skrev:
Min häst gick inte att "bota" från sina senskador så hon vandrar på Trapalanda sen 3 år tillbaka... :(

Inte alltid det går bra dessvärre.


stackars dig :cry: men han tror jag kommer att bli bra iaf
 
Sv: senskada?

Min pojke fick en senskada (lindrig) i somras, han stod 1 mån och sen skrittade jag igång honom, dock återkom den och han fick stå 6 veckor med medicin 10 dagar. Sen skrittade jag honom vääääldigt länge och körde igång sakta med han. Tog även ut en equintarepeut, då hans senskada kunde bero lite på att han kagt mera vikt på det benet. Nu har han "peppar peppar" vart helt bra sen i vintras/höstas och är igång som vanligt. Eller ja, han har fått vilat pga av annan sjukdom i vinter lite, men senan är helt bra. Men ta det lugnt.

Lycka till!
 
Sv: senskada?

ok mm men han hinner nog inte bli frisk :( men det spelar inte så stor roll jag kommer få se han och huvudsaken är ju att han blir frisk
 
Sv: senskada?

om jag har tur så kanske jag kan få han på lägret iaf de har börjat trava han nu så får se fall de hinner få upp konditionen nackdelen är bara att han är väldigt pigg normalt och nu är han ju ännu piggare :smirk:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, har en häst som har rehabiliterats ett antal månader (7) efter senskada i ytliga böjsenan. Trodde vi skulle få börja återgå till...
Svar
14
· Visningar
1 514
Senast: CarroT
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
325
· Visningar
31 566
Senast: Emuliiaa
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
796
Senast: Nevermind
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
717
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp