Sensationslystnad, eller??

Jag tror att andra människor fungerar likadant, men är det verkligen så?

Hur känner ni?
Saker jag inte kan påverka lägger jag ingen tid på att grotta ner mig i, det blir mest ett "jaha" när jag ser rubriken och så går jag bara vidare. Varför lägga energi på det man inte kan göra nåt åt? Gör man det så är det sensationslystnad och inte friskt, jag får höra massor av saker som har hänt typ "han landade 50 meter längre fram på vägen och hjärnan låg i diket bredvid", inget jag kan göra nåt åt så varför lägga energi på att grotta ner sig i sånt? Det som har hänt har hänt och är sorgligt men inget jag kunnat förhindra så, "case closed", typ, och jag är inte ett dugg intresserad av varför, vem eller hur.

För min del handlar det om att det kom så nära på mig och min bekantskapskrets och med en person som jag aldrig trodde var kapabel till något liknande. Jag vill försöka förstå, men tror inte att det kommer att göra det, det finns hel enkelt inga svar....
Ja, kanske är det motbjudande, men jag känner att det är ett sätt att bearbeta det hela, även om jag själv inte är personligt berörd. Bara för att det inte var en nära vän betyder det inte att man blir djupt tagen, jag hoppas att de närstående kan förstå att det inte handlar om annat än att själv försöka få ihop sammanhanget
Ja, men i ditt fall handlar det ju då om jag förstår det rtt att den här människan som utförde detta är en för dig "verklig" människa i din krets. Det kommer ju nära då på ett stt som detta fall inte gör till mig i annat sätt än att jag kan relatera till det i form av att vara en mamma, och att saker som allmänt sker som man läser om att andra erfar, är bara tur att en annan inte har erfarit liknande, insikten om att "det hade kunnat drabba vem som helst"

Detta fall tycker jag har en ny och mycket skrämmande ingrediens i det hela bortsett från det reella hemska som hände - att den här mannen utnyttjar sociala medier i sin gärning. DET är en förhållandevis ny grej i vår tid. Det gör att så många fler blir "inblandade" i brott som begås, nu får folk se pågående brott, eller brottsoffer eller brottsutövare mitt i händelsens centrum innan ens händelser blivit rapporterade till polis. Våldtäkter som filmas och streamas, självmord streamat, grningsmän som denna eller inför en mass-skjutning som går ut på sociala medier för att säga sitt mitt i det tragiska som pågår. Här känner jag att min redan stora aversion mot sociala medier bekräftas.

Ja, att filma och gotta sig i tragedier har jag väldigt svårt att förstå... Varför liksom??
Det skulle jag faktiskt också vilja veta, jag har varit VÄLDIGT nära att stampa ner en mobil i asfalten vid en olycka där ett miffo sprang runt och filmade, han fick mobilen beslagtagen medan olyckan reddes ut och fick tillbaks den med ett totalt raderat minne. :devil:

Ja, men i ditt fall handlar det ju då om jag förstår det rtt att den här människan som utförde detta är en för dig "verklig" människa i din krets. Det kommer ju nära då på ett stt som detta fall inte gör till mig i annat sätt än att jag kan relatera till det i form av att vara en mamma, och att saker som allmänt sker som man läser om att andra erfar, är bara tur att en annan inte har erfarit liknande, insikten om att "det hade kunnat drabba vem som helst"

Detta fall tycker jag har en ny och mycket skrämmande ingrediens i det hela bortsett från det reella hemska som hände - att den här mannen utnyttjar sociala medier i sin gärning. DET är en förhållandevis ny grej i vår tid. Det gör att så många fler blir "inblandade" i brott som begås, nu får folk se pågående brott, eller brottsoffer eller brottsutövare mitt i händelsens centrum innan ens händelser blivit rapporterade till polis. Våldtäkter som filmas och streamas, självmord streamat, grningsmän som denna eller inför en mass-skjutning som går ut på sociala medier för att säga sitt mitt i det tragiska som pågår. Här känner jag att min redan stora aversion mot sociala medier bekräftas.
För att inte tala om masspsykosen som uppstår när nån psykiskt instabil människa funderar på att begå brott eller självmord och sen går över gränsen ivrigt påhejad av hyenorna som bara vädrar blod.

Kan konstatera att vi är olika och undrar hur ni som INTE läser och söker svar ser på oss som gör det? Ses det som sensationslystet att göra det?

Jag tycker det är skillnad om man berörs av det personligen.
Själv har jag läst mycket om de senaste tågolyckorna just eftersom det är något som i hög grad berör mig. Dock har jag indvikit att läsa om offren.

Att bara grotta ner sig i hemskheter och sen spekulera hej vilt tycker jag är osmakligt.

Började läsa i den här tråden. Hann med första posten, sedan försvann jag i flashback och sökande några h.. För min del är det inte sensationslystnad. Känner varken positivt eller förfärat kring sånt här.

Det är ett sätt att försöka förstå. Som en dator tar man in information, all info man kan hitta. Så gör jag med allting. Researchar det in i förbannelse. Får med så många små detaljer jag kan. Sedan får det bearbetas i bakgrunden någonstans. Jag gjorde exakt samma med kevinfallet. Läste ALLT som gick att hitta, hela fup varenda liten smågrej på hela nätet.

Började läsa i den här tråden. Hann med första posten, sedan försvann jag i flashback och sökande några h.. För min del är det inte sensationslystnad. Känner varken positivt eller förfärat kring sånt här.

Det är ett sätt att försöka förstå. Som en dator tar man in information, all info man kan hitta. Så gör jag med allting. Researchar det in i förbannelse. Får med så många små detaljer jag kan. Sedan får det bearbetas i bakgrunden någonstans. Jag gjorde exakt samma med kevinfallet. Läste ALLT som gick att hitta, hela fup varenda liten smågrej på hela nätet.
Och du vill dela med dig av detta för?

Jag googlade inte då jag förstod vad som menades. Dessutom vet jag inte hur man skriver tyskt y :D
J, alltså, jag förstod ju uppenbarligen också vad som menades. Men det är trots allt två olika diagnoser och det är ju inte säkert att alla om läser vet det. Det var alltså skillnaden mellan M syndrom och M by proxy jag ville få fram, inte specifikt Vallis stavning.

Har funderat ett tag, men det blev mer påtagligt efter den tragiska händelsen i Sala, känns mer aktuellt då personen är bekant...

Själv läser jag väldigt mycket när fruktansvärda saker inträffat. Anser dock inte att det beror på sensationsbiten i sig, utan att jag helt enkelt behöver försöka förstå. Hitta en förklaring till varför saker inträffar.
Jag tror att andra människor fungerar likadant, men är det verkligen så?

Hur känner ni?

När det kommer till just Sala-fallet så hr jag precis spenderat x mycket tid och bläddrat genom hela tråden på flashback för att få någon förståelse i det hela.
För mig beror det enbart på att jag inte har nåt bättre för mig. Jag är ledig, det är måndag, det ösregnar ute :grin:

Vad är det som lockar med att läsa och grotta in sig över tragiska händelser?

1. Jag har ett genuint intresse för kriminalfall, utredningar av mord / svenska mord mm.
Jag tittar p krim-dokumentärer på youtube varje dag nästan osv...

2. Kanske mitt intresse kommer från att det är sååå långt ifrån min egen värld och uppväxt

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 102
Senast: Sassy
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 544
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 382
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 113
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar