Sensationslystnad, eller??

Jag vill även lägga till att i de flesta fall när det gäller självmord så tror den "sjuke"/offret att de efterlämnade klarar sig bättre utan dem, till skillnad från dessa unika fall. Jag är säker på att de flesta här är medvetna om det men jag ville flika in med det ändå.

Jag läste i samband med artikeln om detta i Aftonbladet att ju yngre barnoffren desto mera sannolikt(?) är det kvinnan som mördat sitt barn (ber om ursäkt för slarvig formulering, jag minns inte exakt vad det stod). Jag kan tänka mig att om det är en kvinna som mördat sitt yngre barn är det av någon slags (felaktig såklart) omtanke, att de tänker att barnet inte kommer klara sig utan dem. Medan när det är en man så tror jag också att det handlar om kontroll när de mördar sina barn.
Cyniskt kanske, men jag tror att det oftast finns en sådan skillnad mellan könen även om undantag säkert finns.

Det var inte så längesen som en hel familj begick självmord och mord heller, bägge föräldrarna och deras två sjuka barn.
Flera fall har förlossningsdepriession som orsak.

Jag läste i samband med artikeln om detta i Aftonbladet att ju yngre barnoffren desto mera sannolikt(?) är det kvinnan som mördat sitt barn (ber om ursäkt för slarvig formulering, jag minns inte exakt vad det stod). Jag kan tänka mig att om det är en kvinna som mördat sitt yngre barn är det av någon slags (felaktig såklart) omtanke, att de tänker att barnet inte kommer klara sig utan dem. Medan när det är en man så tror jag också att det handlar om kontroll när de mördar sina barn.
Cyniskt kanske, men jag tror att det oftast finns en sådan skillnad mellan könen även om undantag säkert finns.

Det var inte så längesen som en hel familj begick självmord och mord heller, bägge föräldrarna och deras två sjuka barn.
Kvinnor kan ju få Mynchausens disease, de skadar sina barn för att få uppmärksamhet, ibland dör barnen.

Ett liknande fall var ju tragedin här nere i Bjärred där föräldrarna i samförstånd dödade sina två sjuka barn innan mannen dödade kvinnan och sedan sig själv. Nu var detta planerat av båda föräldrarna tillsammans men det är också ett exempel på en tragedi där man har svårt att förstå hur det kunde bli som det blev och hur personerna kunde komma fram till det beslutet och dessutom i samförstånd fullfölja det hela.

Eftersom jag jobbar med det jag gör så ventilerar och diskuterar vi mycket kring händelser som dessa. Men det är nästan omöjligt att närma sig någon slags förklaring som är logisk ur gemene mans synvinkel.

Ett liknande fall var ju tragedin här nere i Bjärred där föräldrarna i samförstånd dödade sina två sjuka barn innan mannen dödade kvinnan och sedan sig själv. Nu var detta planerat av båda föräldrarna tillsammans men det är också ett exempel på en tragedi där man har svårt att förstå hur det kunde bli som det blev och hur personerna kunde komma fram till det beslutet och dessutom i samförstånd fullfölja det hela.

Eftersom jag jobbar med det jag gör så ventilerar och diskuterar vi mycket kring händelser som dessa. Men det är nästan omöjligt att närma sig någon slags förklaring som är logisk ur gemene mans synvinkel.
Just detta fall menade jag tidigare i mitt inlägg, tack för förtydligandet.
Det där fallet var unikt, nästan som en slags "sampsykos" - det har något särskilt namn men jag minns inte det just nu. När två (eller fler) liksom matar varandra vidare i en psykos eller liknande.

Inte första fallet med det motivet.
:(
Det kanske är ologiskt av mig, men jag har lättare för sympatier för någon som känner sig så desperat att de mördar de sina och tar självmord än någon som gör samma sak för att hämnas på någon annan. Bägge fallen är såklart en tragedi men jag får olika slags känslor inför dem beroende på motivet.
Fast det är ju svårt att veta vad hans motiv egentligen var, kanske han förklarade det i sin video men än så länge vet vi (jag) inget om det.

Just detta fall menade jag tidigare i mitt inlägg, tack för förtydligandet.
Det där fallet var unikt, nästan som en slags "sampsykos" - det har något särskilt namn men jag minns inte det just nu. När två (eller fler) liksom matar varandra vidare i en psykos eller liknande.
Follie à deux. väldigt ovanligt.

Det finns en enorm tråd på Flashback.

Jag har läst några hundra inlägg. Jag blir "nyfiken" (kändes som ett dåligt ordval :confused:) och läser ganska mycket. Både om det här och det i Skåne, men kommenterar inget någonstans.

Jag tycker det är sjukt intressant med olika fall och kan nörda ner mig totalt i olika mord. Läsa FUP mm. Jag har ju oxå ett stort intresse för beteendevetenskap och rättspsykiatrin och har jobbat lite inom det senare området. Hade jag valt karriären framför att tävla med hästarna när jag var yngre så hade jag definitivt utbildat mig mer inom de områdena. Nu jobbar jag bara inom den vanliga psykiatrin.

Ptja, ordnar man med alla papper, ser till att alla räkningar och sånt är klart, ser till djuren, skriver över hästarna osv för att underlätta för dödsboet, så tyder det på att det är väl planerat och inte en spontan handling.

Och helt oavsett, så har han mördat 2 barn med berått mod.

Han sa det själv och han hade även gjort en del arrangemang för att underlätta boupptäckningen.

Okej, det är något jag missat. Tack för info.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 102
Senast: Sassy
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 544
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 382
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 113
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar