Sensationslystnad, eller??

Jag sökte info när det var nytt för att ta reda på om det var någon vi kände, jag känner till mannen men har ingen relation till honom så på sätt och vis var det skönt. I det här fallet tror jag att den enda förklaringen är att han var så sjuk i sin depression att han tog det här fruktansvärda steget. Jag tror inte att man kan förstå hans logik för att den går emot allt som en förälder ska kunna göra. Men sen har jag bara sett den info som har blivit "serverad" genom att öppna sociala medier.

Det som gjorde mig ledsen och fundera över mänskligheten var okända människor som började skicka hatfulla meddelande till vänner som la ut RIP om mannen och barnen och till mannens instagramsida. Jag förstår inte varför, mannen själv är borta sen länge och han blir inte påverkad av vad de har skrivit, men anhöriga och vänner som är i djup sorg får läsa dem och måste bearbeta även det. Jag hörde till och med att folk har ringt till hans mobilsvar och pratat in hatfulla meddelande. Det får mig att undra vad det är för fel i huvudet på de människorna. :(
Att som utomstående uttrycka hat mot folk som är borta gör mig så betryckt och arg - fast kanske handlar det om att försöka övertyga sig själv om att (andra) människor kan vara onda så att man slipper oroa sig över att man själv eller någon man älskar blir sjuk och gör något riktigt dumt.

Jag kan dock inte förstå att man inte kan låta de närmaste få vara ifred. Runt den här mannen finns släktingar och vänner och de måste få komma ihåg hela människan (måtte de orka det!). Och oavsett vad som hände på slutet, det verkar ju som om han en gång också hade egenskaper som ledde till att någon ville ha barn med honom...

Jag är totalt ointresserad av att läsa och Spekulera kring såna saker. Vissa människor är sjuka, andra reagerar på sätt som inte jag förstår. Det bara är så.
Jag vill försöka förstå - jag vill kunna skydda människor både från att bli sjuka och från att bli skadade av någon som är sjuk. Jag vill veta hur människor fungerar så att jag stöttar när jag kan, flyr när jag måste och inte lägger sten på någon annans börda!

Tänk om det går omkring många människor som är sjuka och som kämpar som hjältar för att inte toka till det totalt... och jag bara bemöter deras kamp med ett "kamma dig och skaffa dig ett jobb!"...eller om jag ursäktar och underhåller någons tokerier.

Jag vill försöka förstå - jag vill kunna skydda människor både från att bli sjuka och från att bli skadade av någon som är sjuk. Jag vill veta hur människor fungerar så att jag stöttar när jag kan, flyr när jag måste och inte lägger sten på någon annans börda!

Tänk om det går omkring många människor som är sjuka och som kämpar som hjältar för att inte toka till det totalt... och jag bara bemöter deras kamp med ett "kamma dig och skaffa dig ett jobb!"...eller om jag ursäktar och underhåller någons tokerier.
Jag tror inte att det går tyvärr. Människor blir sjuka hela tiden. Vissa föda sjuka. Folk är med om saker som förändrar dem.

Jag tror det underlättar att jag jobbat ganska länge på psyk.

Alla mördare har vänner, släktingar, nära anhöriga som såklart får det svårt med att få ihop bilden av personen de känner och älskar med fakta att personen är en mördare.

Mina tankar går i första hand till mamman till de två små offren. Mördaren känner jag inga sympatier alls med.

Att man mår psykiskt dåligt, såpass att självmord blir en realitet är tragiskt, det håller jag med om, men att mörda sina egna barn är bara ofattbart vidrigt.

Alla mördare har vänner, släktingar, nära anhöriga som såklart får det svårt med att få ihop bilden av personen de känner och älskar med fakta att personen är en mördare.

Mina tankar går i första hand till mamman till de två små offren. Mördaren känner jag inga sympatier alls med.

Att man mår psykiskt dåligt, såpass att självmord blir en realitet är tragiskt, det håller jag med om, men att mörda sina egna barn är bara ofattbart vidrigt.
Som jag sagt; Det finns många känslor kring det här och igen är fel.

Jag har läst och mina funderingar går till varför en människa vill ta med sina anhöriga i döden?

Det händer ju emellanåt - att män dödar sina anhöriga innan de tar sitt eget liv. Vi hade det i bygden för ett gäng år sedan. Han slog ihjäl sin fru och tände på huset men misslyckades ta sitt eget..
Vad jag kunnat följa efter det är att det extremt sällan är kvinnor som gör så? Vad är det för tankemönster som gör självmordet till ett utöka dito?

Jag tror människor vill veta för att försöka förstå.
Sedan har vi ju genom historien varit fascinerade av våld och död. Gladiatorspel, offentliga avrättningar etc. - de drog mycket folk. Men varför? Antar att det finns forskning, men jag begriper inte.
Kontroll.

Fruktansvärt tragisk händelse på alla sätt, en person som gör en sådan sak kan ju omöjligt må bra och det är hemskt att det kan gå så långt.

Det händer ju emellanåt - att män dödar sina anhöriga innan de tar sitt eget liv. Vi hade det i bygden för ett gäng år sedan. Han slog ihjäl sin fru och tände på huset men misslyckades ta sitt eget..
Vad jag kunnat följa efter det är att det extremt sällan är kvinnor som gör så? Vad är det för tankemönster som gör självmordet till ett utöka dito?

Som @Migo är inne på handlar det nog om någon form av kontroll. Var väl några få år sedan som en man valde att bränna inne sina barn för att hämnas på modern? Minns att åtminstone ett barn flydde och klarade sig. Jag har samma uppfattning som du, att män oftare än kvinnor väljer att "ta med sig" någon in i döden.

Ja, vilket helvete, rent ut sagt. :cry::cry::cry:
Särskilt som han lade skulden på henne i live-videon, så otroligt grymt:cry: Måtte hon få all den hjälp hon behöver :heart

Som sagt, ofattbart. Hur lever man vidare efter en händelse som denna?

Men det finns ett spann mellan att känna sympati och hata på nätet. Oavsett vad och vem han var är han borta nu

Men det finns ett spann mellan att känna sympati och hata på nätet. Oavsett vad och vem han var är han borta nu

Jag hyser inget hat emot mördaren, så var du fått det ifrån är för mig en gåta.

Snarare är jag helt känslolös när det kommer till honom även om jag tycker handlingen är vedervärdig och helt oförlåtlig. Att må psykiskt dåligt, ens i den utsträckningen att man tar sitt eget liv ger inget frikort att begå ett väl planerat dubbelt barnamord.

Var det inte ett fall i Göteborg för något år sen då mamman tog livet av sig och sina barn? Där tror jag man pratade en hel del om att hon upplevde att hon var tvungen att "rädda" barnen från världen eller något liknande. Nu har jag inte läst alls om det här fallet, försöker för det mesta undvika det, men det ju handla om nåt sånt också.

Tänkarna går till mamman till barnen och jag tycker väldigt synd om henne.

Annars har jag svårt att se det som en tragisk händelse utan ser det som mord på två barn av en sjuk fader. Att ta livet av sig själv är en sak, att ta livet av små barn en helt annan sak. Oavsett hur sjuk han var. Dock förstår jag mig inte på de som går på hans vänner, bekanta och familj.

Jag läste i samband med artikeln om detta i Aftonbladet att ju yngre barnoffren desto mera sannolikt(?) är det kvinnan som mördat sitt barn (ber om ursäkt för slarvig formulering, jag minns inte exakt vad det stod). Jag kan tänka mig att om det är en kvinna som mördat sitt yngre barn är det av någon slags (felaktig såklart) omtanke, att de tänker att barnet inte kommer klara sig utan dem. Medan när det är en man så tror jag också att det handlar om kontroll när de mördar sina barn.
Cyniskt kanske, men jag tror att det oftast finns en sådan skillnad mellan könen även om undantag säkert finns.

Det var inte så längesen som en hel familj begick självmord och mord heller, bägge föräldrarna och deras två sjuka barn.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 102
Senast: Sassy
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 544
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 382
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 113
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar