Att som utomstående uttrycka hat mot folk som är borta gör mig så betryckt och arg - fast kanske handlar det om att försöka övertyga sig själv om att (andra) människor kan vara onda så att man slipper oroa sig över att man själv eller någon man älskar blir sjuk och gör något riktigt dumt.Jag sökte info när det var nytt för att ta reda på om det var någon vi kände, jag känner till mannen men har ingen relation till honom så på sätt och vis var det skönt. I det här fallet tror jag att den enda förklaringen är att han var så sjuk i sin depression att han tog det här fruktansvärda steget. Jag tror inte att man kan förstå hans logik för att den går emot allt som en förälder ska kunna göra. Men sen har jag bara sett den info som har blivit "serverad" genom att öppna sociala medier.
Det som gjorde mig ledsen och fundera över mänskligheten var okända människor som började skicka hatfulla meddelande till vänner som la ut RIP om mannen och barnen och till mannens instagramsida. Jag förstår inte varför, mannen själv är borta sen länge och han blir inte påverkad av vad de har skrivit, men anhöriga och vänner som är i djup sorg får läsa dem och måste bearbeta även det. Jag hörde till och med att folk har ringt till hans mobilsvar och pratat in hatfulla meddelande. Det får mig att undra vad det är för fel i huvudet på de människorna.
Jag kan dock inte förstå att man inte kan låta de närmaste få vara ifred. Runt den här mannen finns släktingar och vänner och de måste få komma ihåg hela människan (måtte de orka det!). Och oavsett vad som hände på slutet, det verkar ju som om han en gång också hade egenskaper som ledde till att någon ville ha barn med honom...