Sende häst till Norge på foder

G

Grethe

Har tänkt å sende en av mine häster till Norge på foder. Är det nogon papper jag trenger till tullen? Måste jag betale nogot?

Sv: Sende häst till Norge på foder

Du får på något sätt lämna garanti för tullavgifterna. Det kan ske t ex genom att du lämnar en ATA-carnet som du kan få från Handelskammaren Kommerskollegium. Ett annat alternativ är en temporär export. Hur och vad som blir bäst beror lite på hur länge hästen ska stanna i Norge och värdet på hästen.
Sedan behövs ju sedvanligt veterinärintyg o s v.

Men hör med Norska tullen vad de rekommenderar dig att använda metod.

Jag kan inte hitta att ATA-carnet funkar på djur? Det verkar ju bra mkt enklare i sådana fall.
Hon som ev. ska ha våran häst pratar om moms och tullavgifter (om det ej går med carnet). Är det någon som vet vad vi talar om för pengar?

Vi har ju tänkt låna ut hästen först, och vill de ha henne och allt fungerar kan de ev. få köpa henne. Hur blir det då?

Min dotter ska f.ö. bo i Norge ett tag. Det kanske förenklar det hela?

Det kan förenkla det så till vida att hon kan få hästen med sig som flyttsak om hon skriver sig i Norge. Tror inte norrmännen god tar det med en tillfällig adress bara. Vilka regler som finns i Norge för flyttsaker vet jag inte så jag vet då inte heller om det blir några avgifter.

Annars så gör en temporär export/import där ni deponerar avgifterna för hästen tills ni vet om den blir norsk eller inte. Blir den norsk så är avgifterna betalda genom deporteringen så man bara anmäler att den ska stanna. Ska den tillbaka så kan ansöka om att få tillbaka pengarna.

det gäller bara om hästen redan står skrivit på dottern, man får inte "sälja" i syftet att smuggla så tollen har garderat sig med en gräns för hur länge man måste ha ägt varan. tror det är ett år som gäller i norge också.

ts: jag tycker det låter struligt att lämna en häst på foder till norge. :crazy: tollen är inte helt enkla att ha att göra med, och alla papper måste vara 110% i ordning och jag är ganska säker på att ni kommer få tulla in hästen. är det en värdefull häst rör det sig om en ganska stor summa pengar..

När mina hästar skulle tillfälligt till Schweiz så tog jag in dem med en ATA-carnet. Fungerade bra men otroligt många stämplar och papper att hålla reda på.

Jag fick själv sätta värdet på mina hästar. Under 100,000 kronor så var det inte så dyrt. Ska vara trovärdiga värden.

en vara ska eg värderas av en fackman. så teoretisk tvivlar jag på att det är lagligt att själv sätta värdet, klart att alla hästar blir jättebilliga då. kanske så det går för sig ändå men det verkar knappast som en bra metod...

Det är ju så att om allt ska vara rätt så ska man vid gränspassagen visa upp faktura på hästen. Har man ingen så ska tullen antingen göra en värdering av hästen eller använda ett schablonvärde. Men vid vanlig export/import så ska man vissa upp fakturan ihop med tulldeklarationen. De fall där det tillåts utan är typ när man flyttar över gränsen och tar sin egen häst med sig som flyttsak.

Det kanske är annorlunda om man ska exportera hästen men med en ATA-Carnet förväntas ju hästen föras ut ur landet igen. Det är bara en tillfällig vistelse i landet.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För att inte kapa en annan tråd … Vad kostar det egentligen att ha häst idag? Priset varierar ju kraftigt beroende på var man bor och om... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 480
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 700
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 605
Senast: 13579vas
·
Ekonomi & Juridik En ridskola tänker börja använda en triangelmärkt häst i verksamheten. Detta mot att hästägaren får gratis uppställning. Vad jag vet är... 2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 178
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka