Tack! Aysu (den mörkare) är 8 1/2 år nu, Ebrah fyller snart 5.@Red_Chili Jag bara älskar dina bilder och hundar Hur gamla är dom? Det verkar vara full fart på dom varje gång ni är ute, stämmer det?
Vi hade en saluki på rallylydnads kursen, tycker dom är jätte fina, men den var lite "virrig" eller vad man ska kalla det. Inte så jätte fokuserad på träningen. Hur är dina hundar i träning?
Det är inte alltid full fart, när vi går med koppel så travar de lugnt och prydligt och är vädret bra kan de stanna och nosa runt lite. Men det är klart, de tycker det är roligast när det går fort Sedan jämfört med många andra så går vi ibland ganska fort även när vi går med koppel. Har en vän med cavalier tex. Den hunden vill ju nosa överallt mest hela tiden, åtminstone jämfört med mina damer. Deras promenadtempo blir därför betydligt långsammare än vårt.
Det svåraste med saluki är att just att få dem motiverade till någon typ av träning. Att försöka få dem att fokusera utan att ha klart för sig vilken belöning de gillar bäst är fullständigt meningslöst och hade jag inte varit helt på det klara med det så hade jag inte heller anmält till någon kurs. Även i träning så är det lite "allt eller inget" med dem. När jag tränar tex rallylydnad så kör jag kanske 5 minuter med en, byter, kör 5 minuter med den andra, byter tillbaka osv. Under de 5 minuterna tränar vi verkligen intensivt. Det är inte "gör ett moment, fundera lite, gör om" utan det är mer "pang-pang-pang" för så fort vi gör ett uppehåll så anser de att vi är klara och de går iväg för att hitta på något annat. Det går säkert att få till på annat sätt om man tränar dem för det, men jag har iaf inte lyckats. Deras mentala uthållighet är jättekort! Totalt under ett träningspass så blir det kanske 15 minuters aktiv träning, sedan leker vi bara om vi håller på mer än så, och så börjar jag alltid med något lätt och avslutar med något lätt, samt är noga med att inte träna för ofta. Allt bara för att försöka hålla dem motiverade.
När man väl lyckas så är de dock jätteroliga att träna med
Här tex är min förra saluki, Ebrahs moster: