Sena löp i vinter?!

Swat

Trådstartare
Har pratat med ett par andra uppfödare och vi upplever alla att flera tikar "väntar" med sina löp denna vinter. Själv har båda mina planerade parningar nu "gått över" det normala löpstarts datumet med över en månad :(

Aldrig har jag tillbringat så mycket tid med att titta mina damer i "rumpan" som denna vinter ;)

Både jag, hanhundsägarna och valpköparna börjar nu lessna och hoppas damerna behagar dra igång under 2010 i alla fall!

Är det några fler här inne som upplever samma sak?
Har hört förklaringen att det kan bero på den tidiga och kalla vintern..men jag vet inte...

/Swat

Sv: Sena löp i vinter?!

Min jack russel tik började löpa igår, har vart väntat i över 1 månad nu.
Hon har alltid varit exakt med sina löp, denna gången blev jag faktiskt orolig att de var något fel på henne men nu när du skriver att du väntat så lugna jag mig :).

Hon ska dock inte paras men har en papillon hane som jag måste ha koll på för vill inte ha några blandisar här inte :o

Här var det tvärtom. Vinterlöpet brukar alltid infalla i slutet av januari/början på februari. Men inte i år inte, dagen efter att jag bestämt med veterinären att kastrera tiken innan jul så började hon löpa. 1½ månad för tidigt. :mad:

Mina har löpt som vanligt, men vet andra som har väntat på löp. I regel har dock deras tikar inte speciellt regelbundna löp annars om åren heller iofs..

Att tikar skjuter på löp är ju inget som är direkt ovanligt.

Här är en till som tittat för mycket i "rumpen" Dobbisen och ena frallan löpte för 7v sedan,den jag väntar på var den som började svullna först,men sen verkade det avstanna,det blir lite mer svullet för var vecka men inget blod än :devil::mad:
Och jag som räknade med att ha 2 kullar med någon veckas mellanrum,nu hinner en kull nästan lev,när jag börjar om igen och om allt går som det ska ,så ska 3:dje frallan löpa jan-feb.

mina drog igång tidsenligt runt första november båda två *ack så smidigt när de synkat sig*

Nu kan jag inte vara säker på hur "normalt" Camaros intervall är då detta blir hennes andra löp. Men iallafall, hon löpte första gången i juni och har nu svullnat rejält så det lär sätta igång när som helst. Och dryga halvåret mellan löpen är skapligt tätt för att vara RR, kan inte tänka mig att det är uppskjutet på något sätt.

Svar till flera!

Visst kan löpen "flytta" lite på sej ibland.
Och olika tikar är ju olika regelbundna/oregelbundna!

Jag brukar dock kunna "ställa klockan" efter mina, som dessutom
i minst tre års tid startat med exakt 4 dagars mellanrum vid samtliga löp.

Nåja, det är inte mycket att göra och kanske är det just för att
jag själv går o väntar som jag uppmärksammar många andra i
samma sits?!

Bara att önska alla er som också väntar Lycka till!!

/Swat

min tik är sen.. hon brukar alltid vara mitt i löpet eller just slutat löpa vid jul....
säkert beror det på att det är kallare än vanligt.....

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 822
Senast: Lisen82
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
14 552
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Nej detta är inte en - "Jag funderar på att ta en kull på min söta tik tråd"!! :) Jag har en tik som är inköpt för tävling och avel...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 715
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
6 006
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka