Sen kastrering

Sv: Sen kastrering

Åh - precis vad jag vill ha... en kille som ser ut som en machokille men är värsta toffeln därinnanför :love: :rofl:

"Jag tror du kan hålla dig lugn. De flesta som är sent kastrerade och deras ägare säger att de är "hingstiga", de är oftast helt igenom bara ouppfostrade."

Bra svarat!!!!:bow:

"Varför inte behålla honom som hingst då? Har han varit hanterbar upp till 4 år så förändras han ingemärkvärt. neb de är min åsikt som bara har hinstar"

också ett väldigt bra svar!!:bow:

Åh - precis vad jag vill ha... en kille som ser ut som en machokille men är värsta toffeln därinnanför :love: :rofl:

Han var verkligen en toffel, jag lastade i och ur honom själv ur transporten, red dressyrprogram barbacka (jättemjuka gångarter).

Det enda han inte tålde var karlar, dom fick inte gå i närheten av honom, han var inte dum men han backade helst långt ifrån.

Han var Polskt hbl / arab ca 153 hög.
Jättevacker skäck, Brun och vit, det såg ut som om man hade hällt vit färg på honom som sen runnit ner, rätt bred bläs, fyra jämna vita strumpor.:banana: Jätteläcker va han.
Ångrar många ggr att jag sålde honom:cry:
Hade han vart hingst när jag köpte honom hade jag nog behållt honom..

Hej Knut och tack för dina svar. Jodå jag har i alla fall ambitionen att se till att hästen blir väluppfostrad... och jag är helt och fullt medveten om att det är mitt ansvar. Jag är kanske inte världens mest erfarna hästmänniska men jag har i alla fall så pass koll att jag inte skyller på hästarna när de är dåligt uppfostrade :cool:

Just min bristande erfarenhet i kombination med att jag inte har något intresse av avel och därtill inget eget stall utan hyr stallplats gör att jag bedömer det som bäst att kastrera. Jag vill inte ha en häst som får gå ensam i en hage för att han är hingst - och jag vill inte upptäcka att jag inte kan få tag på en stallplats av det skälet heller... Det är ju många som är "rädda" för att ta emot hingst till sina stall.

Tja - visst hade jag kunnat behålla honom som hingst (för jag förmodar att det var den åsikten du menade var bra?) men du vet ju redan skälen till att jag valde att kastrera stackars Tom...

Stallplats och hagplats är de främsta orsakerna. Eftersom jag inte har egen gård, med eget stall, egna hagar etc. är jag beroende av att kunna hitta bra stallplatser åt min lillkille. Det är viktigast tycker jag - att han ska kunna få hagkompisar och en BRA stallplats!

Sedan är det ju säkerhetsaspekten - om jag vore säker på att jag skulle klara att rida/köra ut och behålla kontrollen även om ett sto ställer sig och "pissar" framför honom så visst, då hade saken varit annorlunda. MEN jag är inte säker på det, och jag vill ju att både jag och Tom ska få ett bra och säkert liv tillsammans.

Det pratade vi ju om när jag köpte Tom dessutom... och ni var ju helt inne på min linje (åtminstone var Styrbjörn det).

Kan i alla fall meddela att kastrationen gått bra (en liten infektion några dagar men penicillin gjorde slut på det eländet) och att Tom mår bra och är glad och pigg. Han beter sig exakt som innan kastreringen också - stegrar ibland men inte så farligt och han är kontaktbar även när det är en "upprörande" situation. UTOM ibland när något sto visar allt för stort intresse och lyfter svansen - då får matte kämpa lite för att få lille Tom att reagera på att hon finns där och vill något...

Men det är en underbar häst!!! Jag är så lycklig över att ha fått denna härliga kille i mitt liv.

Hej :) Vi funderar på att kastrera våran hingst som är 8 år :) Kastrerade ni stående i stallet eller sövd på klinik? :)

Hej! Vi funderar på att kastrera våran hingst som är 8 år, han låter som hästen du berättade om, en trevlig individ. Men vi vet inte om vi ska göra det stående i stallet eller sövd på klinik? HUr gjorde ni med den hästen? :)

Tacksam för svar! :)

Jag kastrerade mina vid 6 och 7 och de blev valacker dagen efter. Men de var lika lugna som hingstar.:p:love:

Valacken som är sent tagen beter sig bara "hingstigt" i hagen när stona i grann-hagen brunstar och uppvaktar honom...Det var dock inga problem att gå in i hagen till honom, det var värre med stoets bettende (hon sprang längs staketet när han gick och betade tex)

Övrig bufflighet och problem vid hantering på marken beror på vem personen som hanterar honom är och hur man beter sig. Valacken är alltså delvis ouppfostrad, dock gör han nästan inget i min närhet (typisk ögontjänare) och accepterar "mina regler". Men när han känner att han lyckas skrämmas så passar han på, det är iofs inga stora grejor utan mest markeringar...

Valacken som är sent tagen beter sig bara "hingstigt" i hagen när stona i grann-hagen brunstar och uppvaktar honom...Det var dock inga problem att gå in i hagen till honom, det var värre med stoets bettende (hon sprang längs staketet när han gick och betade tex)

Övrig bufflighet och problem vid hantering på marken beror på vem personen som hanterar honom är och hur man beter sig. Valacken är alltså delvis ouppfostrad, dock gör han nästan inget i min närhet (typisk ögontjänare) och accepterar "mina regler". Men när han känner att han lyckas skrämmas så passar han på, det är iofs inga stora grejor utan mest markeringar...

Ledarskap är ett måste vare sig det gäller hundar eller hästar. Det är egentligen ingen skillnad.

fast det får jag väl en massa kommentarer om.
För en märr så behövs nästan det bara en vallack för att hon ska visa brunst.:angel:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 919
Senast: Joro253
·
Hästhantering Jag har nyligen börjat hjälpa till i ett stall och fått ansvar för en nytillkommen häst som blir väldigt stressad av att vara själv i...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 535
Senast: Naria2020
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 712
Senast: yamyam
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 453
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar