Sen kastrering

Sv: Sen kastrering

Min häst kasterades när han var 5 år. Och han är lugn och snäll som en valack men har fortfarande lite resning kvar som han hade som hingst. Men världen snällaste mot både ston och valacker.:bump:

Oftast brukar dom vara trötta efter kastreringen men när dom blivit piggare tror dom fortfarande att dom är hingstar och då kan dom vela försöka lite på ston. Så var min sköthäst när han blev kastrerad som fyra årig.

Tacka tusan för att de är trötta efter ingreppet - sambon sitter och blänger på mig så fort jag nämner att jag skall kastrera hästen. Han och hästen står liksom på samma sida i den frågan tror jag... ingen kastrering om de får bestämma :rofl:

Kan tänka mig att han kommer att försöka få till det med stona... får kanske låta honom gå med de andra killarna ett tag tills han verkar ha fattat läget. OM han fattar läget :p

Lugnade din kille ned sig senare eller försöker han fortfarande? Kan ju bli lite drygt för att inte tala om att det kan bli skador om han skall försöka bestiga ston hela tiden. Han är ju ganska stor också så det kan väl finnas ett och annat sto som tycker att han är en stor luns bara och bli redigt förbannad...

tänk på att det tar ett par veckor innan han blir garanterat steril.

lånar en häst just nu som blev kastrerad vid ca 12 års ålder...
är 15 nu...

Helt cool ingen hingstighet kvar utom lite pip i hagen och nåt framben ibland mot andra hästar, men det ser jag gamla valacker göra också...

// M

Min kastrerades som fyra åring,han hade hunnit tjuvbetäcka (och med andra ord fått smaka på det goda i livet:D ) han hade sitt värsta hingst beteende kvar ca 1 år efter kastreringen.men sedan blev han bara lugnare och lugnare.

alla hästar är ju individer,men jag tror att dem allra flesta lugnar ner sig även om det kan ta tid i vissa fall.

Mvh Arabizar

tänk på att det tar ett par veckor innan han blir garanterat steril.

Det visste jag faktiskt inte - vilken tur att du nämnde det... hade ju kunnat få oanade konsekvenser annars...:o

Fast jag är ju förtjust i föl och stoet är ju inte mitt så :devil: nejdå jag skojar bara! Små fölisar skall vara planerade och önskade!!!

Det verkar som att det finns en risk för att det tar tid med andra ord - men det kan jag leva med. Det skönaste är ju att höra att alla verkar ha fått en valack utan allt för mycket hingstighet kvar efter en tid i alla fall!!!

Man vill ju våga rida förbi en hage med ston utan att grabben skall få för sig att riva staketet - så småning om i alla fall :rofl:

jag kommer inte ihåg just nu hur många veckor det gäller, fråga din veterinär närmare om det. för säkerhets skull ;) (har för mig att det är 6 veckor, men är osäker)

lycka till med din pålle ;)

Hejsan! Jag har en fundering - om man kastrerar en häst som är fyra år gammal, hur mycket av hingstigheten brukar försvinna då? Jag har hört så mycket olika...

En del säger att det blir en valack. Punkt. Det kan möjligen ta ett tag men det blir en valack (alltså till temperament etc. valack är han ju förstås per definition genom att han är kastrerad :) )

En del säger att en del av hingstigheten kommer att sitta kvar. Att många väljer att kastrera sent just för att behålla resningen etc. hos hästen men att man då kan få en del hingstbeteende kvar.

En del säger att man sannolikt har en valack som beter sig som en hingst.

Jag blev lite rädd att jag har rusat iväg och köpt mig en hingst som alltid kommer att vara väldigt hingstig... men han verkar i och för sig ganska cool som hingst så om bara lite av hingstigheten försvinner så kanske det blir ok. Tyvärr har jag bara pratat med folk som hävdat det förstanämnda tills alldeles nyligen - det vill säga efter att köpet är genomfört men hästen ännu inte har kommit hem. Så nu är jag lite nervös.

Någon som kan det här?

Varför inte behålla honom som hingst då? Har han varit hanterbar upp till 4 år så förändras han ingemärkvärt. neb de är min åsikt som bara har hinstar

Har han betäckt tar det normalt lite längre tid för hingstigheten att försvinna.
Det tar upp till 3 år innan alla hormoner är ute ur kroppen, så har du otur kan du få vänta ett tag.
Jag har dock varit med om en hingst som kastrerades som 3-åring men där ränderna aldrig gick ur. Det gick inte att lita på honom alls. var omöjlig att tävla tex om det var ett brunstigt sto i närheten. Det var liksom som att kroppen fattade men inte hjärnan.

Dock har jag varit med om hingstar som varit ganska så jobbiga som hingstar, men som lugnat ner sej inom ett par månader och blivit coollugna valacker som fungerat i alla lägen.

Varför inte behålla honom som hingst då? Har han varit hanterbar upp till 4 år så förändras han ingemärkvärt. neb de är min åsikt som bara har hinstar

Dels finns det ingen poäng i att ha en icke-godkänd hingst tycker jag. Jag har inget intresse av avel heller.

Dels är det mycket mycket svårare att få fatt i stallplats åt en hingst än åt en valack. Dessutom vill jag ha en häst som kan gå med hästvänner i hagen och eftersom det bor några ston i stallet och hagarna ligger som de gör så kan man nog lösa det kortsiktigt men på lång sikt blir det svårare.

Dels är jag inte erfaren i hingsthantering - har lite erfarenhet men inte mycket.

Dels vill jag ha en valack för att de generellt sett är så mycket enklare att hantera.

Sedan finns det ganska många ston i trakten och jag vill ju inte att han skall försöka riva hagen varje gång det går förbi ett sto på vägen...

På grund av att han är så pass lugn är det ju inte så allvarligt om hingstigheten sitter i ett tag men på sikt vill jag ändå/hoppas jag att han skall bli en vanlig snäll valack.

Tror nog inte de blir några problem om du tar honom sent. han kommer ju iaf hålla sin hingstsnygghet =)
Själv har ja ju turen att kunna ha kvar min som hingst. Och han står ilag med dom andra hästarna i hagen utan problem.

Dels finns det ingen poäng i att ha en icke-godkänd hingst tycker jag. Jag har inget intresse av avel heller.

Dels är det mycket mycket svårare att få fatt i stallplats åt en hingst än åt en valack. Dessutom vill jag ha en häst som kan gå med hästvänner i hagen och eftersom det bor några ston i stallet och hagarna ligger som de gör så kan man nog lösa det kortsiktigt men på lång sikt blir det svårare.

Dels är jag inte erfaren i hingsthantering - har lite erfarenhet men inte mycket.

Dels vill jag ha en valack för att de generellt sett är så mycket enklare att hantera.

Sedan finns det ganska många ston i trakten och jag vill ju inte att han skall försöka riva hagen varje gång det går förbi ett sto på vägen...

På grund av att han är så pass lugn är det ju inte så allvarligt om hingstigheten sitter i ett tag men på sikt vill jag ändå/hoppas jag att han skall bli en vanlig snäll valack.

jag kastrerade en 9 åring i höstas, han är valack idag och beter sig som en. Han går ihop med sitt favoritsto :) Men han ser ut som en hingst, med nacke å så.
Han har betäckt som hingst men jag satte ihop honom efter 1 månad och det funkar kanon

Min kastrerades som 7 eller 8 åring.Han är lugn och fin men vill ha sina ston...han klättrat dock inte på dom eller så..

Min kallblodstravare är kastrerad som 5-åring, jag köpte honom när han var 12 och han är nu 14. Hos förra ägaren gick han med ett sto, men dom var tvugna att sära på dom när hon brunstade för han försökte betäcka. Nu går han med en annan valack och det fungerar bra, de leker en hel del och så.

Min andra valack vet jag inte när han är kastrerad, han var 11 när jag köpte honom och hade haft flera ägare före det. Men det är så många (inkl. veterinärer, hovslagare) som har tagit honom för ett sto så han är väl inte speciellt hingstig:o .

Kallblodet däremot har en helt annan resning, hingstnacke och en hel del hingstbeteenden kvar, bl.a. ormar han med nacken, vevar med frambenen och kan även vara lite nafsig om man inte håller efter han. Han gillar också att valla diverse smådjur som kommer in i hagen...:p Han är rätt hård i psuket, men det lär hans mamma har varit också (känner uppfödaren) så där kanske det inte skulle ha gjort någon skillnad om han skulle ha blivit kastrerad tidigare...

Så det där kan säkert variera en hel del....

Så det där kan säkert variera en hel del....

Det där sista låter som en sammanfattning av allt som hittils sagts i denna tråd. Nu håller jag tummarna för att allt skall bli bra med andra ord... man kan ju ALDRIG veta med de rara djuren vad som kommer att ske :D

Min gamla häst blev kastrerad som 8-åring bara ett halvår innan jag köpte honom. Han var tydligen en väldigt lugn och cool hingst, han gick lite som ridskolehäst tillsammans med ston och valacker.
Inga problem alls.
Dom hade även använt honom till lite avel.
Han var kompakt byggd och med hingstnacke, såg ut som en riktigt machokille:love:
Han gick tillsammans med vårt sto och brydde sig inte när hon brunstade..

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 919
Senast: Joro253
·
Hästhantering Jag har nyligen börjat hjälpa till i ett stall och fått ansvar för en nytillkommen häst som blir väldigt stressad av att vara själv i...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 535
Senast: Naria2020
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 712
Senast: yamyam
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 453
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar