Sen kastrering

schelin_j

Trådstartare
Hejsan! Jag har en fundering - om man kastrerar en häst som är fyra år gammal, hur mycket av hingstigheten brukar försvinna då? Jag har hört så mycket olika...

En del säger att det blir en valack. Punkt. Det kan möjligen ta ett tag men det blir en valack (alltså till temperament etc. valack är han ju förstås per definition genom att han är kastrerad :) )

En del säger att en del av hingstigheten kommer att sitta kvar. Att många väljer att kastrera sent just för att behålla resningen etc. hos hästen men att man då kan få en del hingstbeteende kvar.

En del säger att man sannolikt har en valack som beter sig som en hingst.

Jag blev lite rädd att jag har rusat iväg och köpt mig en hingst som alltid kommer att vara väldigt hingstig... men han verkar i och för sig ganska cool som hingst så om bara lite av hingstigheten försvinner så kanske det blir ok. Tyvärr har jag bara pratat med folk som hävdat det förstanämnda tills alldeles nyligen - det vill säga efter att köpet är genomfört men hästen ännu inte har kommit hem. Så nu är jag lite nervös.

Någon som kan det här?

Sv: Sen kastrering

Det är väldigt olika från individ till individ. Jag tog min fyraåring i höstas och han är helt igenom valack nu, men så var han inte speciellt hingstig innan heller. Inga problem att hantera, även i närheten av ston. Däremot en skitstövel vid betäckning (inga gentlemannafasoner här inte) därav kastrering. Nu går han med sto utan att bry sig det minsta.

Åh vad skönt att höra att det finns hopp i alla fall...jag blev så nervös ju. Jag vill ju ha en valack till både kropp och själ eller hur man skall säga.

min erfarenhet är att det är jätte olika från idivid till idivid. jag vet 2 åringar som det tagit lång tid innan dom lugnat sig, och äldre som ganska direkt blivit lugna. det finns så himla mkt. skrönor vad gäller det :crazy: ;) dom som skurits tidigt kan få mkt. mer resning än en senskuren, vet en halvblodshingst som skars vid 8. jätte kraftig och reslig (hingstkaraktär, skars just pga. humöret) men efter ett år hade han "sjunkt ihop" och blivit jätte trevlig att umgås med. det kan bli hur som, men "hingstigheten" försvinner ju iom. att hormonvärdena sjunker.

Jag har/ har haft hingstar som vart kastrerade som 4, 5 och 7åringar. Alla födda på lösdrift, minst en har betäckt (rymt ur hagen) och vi har inte haft några problem med någon av dem... Ingen av dem har vart hingstig i beteendet. Och nu pratar jag om ohanterade flockuppvuxna hingstar, inte kuvade saker...

Vår var hingst till han var sju. Det tog ett år för honom att lugna sig, men han har alltid varit väldigt lugn och trevlig. Vi kastrerade för att han skulle kunna gå med andra hästar. Det fungerar bra men han vill dock gärna betäcka om stoet brunstar, vilket inte är så bra... Fast det verkar lugna sig mer och mer. Skrikigheten försvann rätt fort, men han kan fortfarande ploppa ut ett bakben då och då om någon okänd häst skulle komma för nära:cool:

Tack allihop för era svar. Jag blev verkligen orolig när jag talade med en bekant som är duktig på hästar och han sade att jag måste utgå från att hingstigheten inte skulle komma att försvinna - men kunde ha tur och den gjorde det. Det låter på er som att det finns goda chanser i vart fall. Jag är inte så erfaren vad gäller hingstar och har förstått att det är bra mycket svårare och "farligare" att hantera hingstar än ston och valacker - så jag blev alldeles kallsvettig inför tanken på att stå där med en valack som beter sig som en hingst i alla avseenden.

På er låter det dock som att det finns hyfsade odds för att han skall bli en alldeldes vanlig snäll valack med tiden i alla fall vilket ju är mycket hoppingivande.

Om någon av er har lite tips om vad jag skall tänka särskilt på/vad som skiljer mellan hingsthantering och "vanlig" hästhantering tar jag gärna emot tips eller tips på var jag kan läsa mer. I de hästböcker och artiklar jag läst har jag inte riktigt hittat sådan information. Min tanke är ju alltså att hantera hästen som om han vore en hingst, sedan kan man kanske backa på vissa av de extra säkerhetsgrejor som man lägger sig till med i hingsthanteringen vartefter man ser att/om hingstigheten försvinner. Alla tips mottages tacksamt i alla fall.

Kan ju tillägga att det är en fyraårig shirehingst jag köpt mig och att han verkar väldigt snäll och välhanterad det jag sett av honom. Nu har jag ju bara träffat honom i hans hemmamiljö där han är lugn och trygg (samt ett par timmar på vet.stationen) och att han kan ju förstås ändra en hel del av beteendet efter flytten hem till mig. Han är liten för att vara shire men det är ändå en häst på 171 cm och med en matchvikt över 800 kg (uppskattningsvis) som jag skall hantera. Shirehästar generellt sett är lite mildare och inte så sparkbenägna som många andra hästar - men på individnivå kan det förstås vara annorlunda.

Någon mer som har erfarenhet av sen kastrering? Jag vill höra fler som har erfarenheter... så att jag vet hur mycket jag törs hoppas:D

Min häst kastrerades när han var sju år. Vet inte hur han var innan det, jag kände honom inte då, men när jag "provred" (han var inte inriden) ett halvår senare var han precis lika cool som han är nu.

Visserligen har han svårt för att få in andra pojkar i flocken, sist vi försökte gick det inte alls. Han är elak mot nykomna killar, jagar runt dem och vill ha bort dem från sitt område. men ston har han inget emot, inte så konstigt :smirk: Men går han ihop med bara valacker går det bra. Han har inte någon resning, men när stona brunstar kan han bli lite knäpp. Inte så ha försöker springa dit och betäcka dem, men han får lite mer hållning och stil. Jag klagar itne!

Nej de får ju gärna SE UT som hingstar - bara de inte beter sig som sådana :)

Tack för svaret! Ännu ett lugnande svar... snart törs jag nog sova om natten :p

Jag har inte läst alla inlägg - men har din hingst fått betäcka? Jag hade en ettåring som lärde sig betäcka. Han kastrerades kvickt o lätt men det beteendet försvann minsann inte. Och det var ett problem. Hästen var hur snäll som helst att hantera mm men ville betäcka så fort ett sto blev brunstigt. Rätt jobbigt eftersom han var den enda valacken i stallet- han fick gå själv ofta.

Min häst, som nu är 12, köpte jag när han var precis nyfyllda sex och han nyss blivit kastrerad. Han har fortfarande kvar den fina hingstkroppen, han leker precis som en hingst (går ner på knä, nyper i knäna och stegrar mkt). Annars märks det inte av alls att han blev sent tagen, förutom vid betäckningar. Har vart två stycken på gården, och då har han blivit alldeles vild, av ngn anledning! Han har aldrig betäckt som hingst, och han har aldrig sen kastrering (vad jag el. nån annan i stallet vet om) försökt resa sej på stona. Hans personlighet när man hanterar och umgås med honom är nuförtiden helt underbar!

Hantera hästen som om det vore en valack men kanske med lite extra säkerhetstänk. Hästar blir som man behandlar dem. Om man tar för givet att de ska uppföra sig så brukar de göra det. Om man ska ta i lite extra (tyvärr händer det allt för ofta för att folk ska visa sin hingst vem som bestämmer) för säkerhets skull så kommer man få en häst som också tar i lite extra. Led med träns eller kedja i början, men bete dig som om du hade en gammal kompis i långt grimskaft...

Ja tyvärr har han betäckt - det finns två föl efter honom och hur fina de än är så önskar jag nog att han aldrig hade fått "smak" på det där...men förhoppningsvis kan han gå med valackar (vad tusan heter pluralformen av valack?) i hagen i alla fall även om det inte skulle funka med ston.

Det var en tydlig och bra beskrivning av hur jag tänker ungefär. Behandla som en gammal kompis men tänka lite extra på säkerhet. Jättebra tips!!! Tack!

Har en bekant som kastrerade sin avelshingst när han var 8 pga att hon skulle lägga ner avelsverksamheten o inte ville sälja honom. Han hade alltså betäckt i flera år. dock himla trevlig att ha o göra med, gick bra att rida tillsammans med ston osv.
Tog kanske ett halvår innan han "blev" vallack. nu är han som vilken vallack som helst bortsett från att han ibland rymmer till stohagen, bara för att kolla läget. rider inte på stona eller nått utan bara går där o håller ordning.
I övrigt funkar han mycket bra som ridhäst. Faktiskt bättre än som hingst då koncentrationsförmågan ökat.

Jag tror du kan hålla dig lugn. De flesta som är sent kastrerade och deras ägare säger att de är "hingstiga", de är oftast helt igenom bara ouppfostrade.

Inga fler som har erfarenheter av lite sen kastrering?

Som sagt de beror på hur din häst är nu men den kommer med allsannolikhet bli lugnare. och de finns ju valacker som betäcker ston fast dom är kastrerade tidigt. så kastrera du men de kan ta allt från 3mån -1år. Men de blir nog bättre än nu. Vi har galopphästar som oftast kastreras när dom säljs som ridhästar.

Min kallblodstravare kastrerades när han var 8 år. Han behöll sin hingsthals, kunde "moppsa" sig mot hingstar men i övrigt så var han hur mycket valack som helst

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 919
Senast: Joro253
·
Hästhantering Jag har nyligen börjat hjälpa till i ett stall och fått ansvar för en nytillkommen häst som blir väldigt stressad av att vara själv i...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 535
Senast: Naria2020
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 712
Senast: yamyam
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 453
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar