sen kastning? varför?

Evergreen

Trådstartare
ett av våra dräktiga ston kastade sitt föl förra veckan... hon var då dräktig i 7:e månaden och skulle föla i mitten av maj. Såklart känns det väldigt tråkigt.
Vilken brukar vara den vanligaste orsaken till att stoet kastar såhärpass sent och hur vanligt är det?
Stress? Defekt på fölet? Virus?

Sv: sen kastning? varför?

Vågar nästan inte säga det, men abortvirus kan vara en orsak. Vi drabbades av det för 4 år sedan. Fick 6 dödfödda föl, fruktanskvärt. För att få svar på det så måste man ta vävnadsprover och skicka in till SVA. Håller tummarna för att det inte är det.

madde++++

Abortvirus är det jag oroar mig mest över. Jag var tyvärr inte hemma då stoet kastade eller då veterinären kom. Jag hade velat ta ett prov för att se om det var något virus inblandat, men veterinären hade tydligen inte tyckt att det var nödvändigt, utan resonomerade som så att "är det abortvirus kommer det andra stoet kasta hur eller hur" ( :mad: ) så nu går jag runt och oroar mig...

Hur pass lång tid brukar det ta innan det andra stoet också kastar om det nu rör sig om abortvirus?

Jag hade ett sto som kastade i 7 månaden för några år sen, och det var inte abortvirus. Vi fick dessutom försent veta att det då var kostnadsfritt (plus frakt) att skicka fostret till obduktion, då Ultuna forskade på just sen fosterdöd. Så vi fick aldrig veta, bara spekulera. Vet. sa att de vänder sig i den månaden och att det kan sno in sig i navelsträngen, men jag har verkligen ingen aning. Han sa säkert det bara för att han inte hade nått annat att komma med, för att trösta en jätteledsen ägare.

Jag hade också ett sto som kastade för en månad sedan i sjunde månaden. Eftersom jag har ett sto till så satte vi stoet som kastade i karantän och skickade in vävnadsprover. Det var som tur var inget abortvirus.

Tror helt enkelt att det var något fel på fostret och även om det var tråkigt känns det bättre att det hände nu än om några månader..

Verkar vara en kritisk period, just i 7-månadersstadiet, just innan fostertillväxten startar.

Säkert inte fallet här men om man betäcker två konstantskimlar löper de risk att kasta fölet i sent skede.

Varför tror du det var abortvirus? Är inte det anmälningsplikt på det? Konstig inställning hos veterinären...

Varför tror du det var abortvirus? Är inte det anmälningsplikt på det? Konstig inställning hos veterinären...

Håller helt med dig angående veterinärens sätt att se på det hela.

Man brukar ju alltid sätta upp extra skyddsåtgärder när ett sto kastat..

AM

Jag hoppas såklart att det INTE är abortvirus, chansen för det är förövrigt inte speciellt stor då våra hästar står i ett privat stall och mycket sällan(aldrig) träffar andra hästar. Vi har heller inte hört om några fall av virus här i trakterna... Fast riktigt säker kan man ju aldrig vara.

Ja, jag vet att veterinären agerade konstigt, egentligen hade jag velat ha ut en annan veterinär då jag har haft lite "dålig" erfarenheter av denna innan, men de andra var inte tillgängliga...

Nej, det var inte Amira utan det andra stoet.
Tur i oturen, eller vad man ska säga...

Men om du står i ett stall så borde ju någon av de andra hästarna drabbats också. Min valack har haft abortvirus, han fick hög feber och svullna ben, sedan fick han även kvarka. Stallet fick karens och det berodde både på abortvirus och kvarka om jag inte minns fel?

Så du kan nog vara lugn för ditt andra sto.

När vi fick abort virus så lärde jag mig en massa om det. Det kan alltså ligga och "vila" sen vid en stressig situation så poppar det bara upp. Mina ungshästar fick rinniga ögon, gult snor och 39,5 i feber. Allihop. De åt och var friska i övrigt. Det var några äldre ston som inte fick feber men de kastade sina föl ändå. Vaccinet är väl bra men inte fullständigt, 70% säger de. Man kan vaccinera även om det är för sent egentligen (5, 7 och 9 månaden). Det som var så konstigt var att mina småhästar som gick i lösdriften, fick inga symptom och inga antikroppar syns på blodproven heller. Man kan nästan se på inälvorna om det är abortvirus eller inte, de ser inte friska ut. Får en gulaktig hinna liksom.

Men vi ska väl inte förhasta oss. Det finns ju faktiskt andra orsaker också.

Anledningen till att vet. inte gjorde mer får vi väl inte veta, men det blir ju alltid en massa mer jobb om det skulle vara abortvirus. Allt får de ju inte betalt för heller.

Håller tummarna för ditt andra sto!

madde++++

Har själv inte haft ston som kastat så sent men den erfarenhet jag har av det är att det då varit antingen trauma exp stoet har gått omkull rejält eller abortvirus.

Beklagar verkligen och hoppas den andra blir en fin frisk fölis.

Säkert inte fallet här men om man betäcker två konstantskimlar löper de risk att kasta fölet i sent skede.
Fast det där är alldeles tokigt! ;)
OM man parar två konstantskimlar så är det 25% risk/chans att embryot får konstantskimmelanlaget i dubbel uppsättning (homozygot). DETTA verkar inte vara förenligt med fosterutveckling, av någon anledning som man inte vet. (Dvs det finns inga homozygota konstantskimlar - tyvärr...)
Det innebär alltså att var fjärde dräktighet (statisktiskt sett) inte fortskrider, utan stoet brunstar om helt enkelt.

Det är INGEN ÖKAD RISK för sen kastning bara för att båda föräldrarna till det blivande fölet råkar vara konstantskimlar!

När jag växte upp sas det att kastar stona så brukar det bli till Jul, och tänker man efter så var det ju ungefär i 7:e månaden, då man ville att stona skulle föla före vårbruket i mitten av april (detta är vad de äldre hästkarlarna berättade för mig när jag var barn)

Mitt sto kastade i 8:e månaden jag skickade fölisen på obduktion och det visade sig vara abortvirus. Vi hade ett sto till i stallet som var dräktig men hon klarade sig och födde en frisk liten herre. Jag sanerade typ hela stallet efter at hon kastat vet inte om det var därför det andra stoet klarade sig.

Mitt sto kastade i 8:e månaden jag skickade fölisen på obduktion och det visade sig vara abortvirus. Vi hade ett sto till i stallet som var dräktig men hon klarade sig och födde en frisk liten herre. Jag sanerade typ hela stallet efter at hon kastat vet inte om det var därför det andra stoet klarade sig.

Vilken tur att nästa klarade sig. Jag blir lite nyfiken när du skriver sanerade, hur typ gick ni till väga?
(Om detta hemska nu skulle hända mig.)Hade stona gått tillsammans eller haft boxar intill varandra eller annan kontakt?

Jag tvättade nästan hela stallet med viricon, hade en spruta och körde i princip överallt.
Stona gick i samma hage men hade en boxrad mellan sig i stallet. Glömde skriva att vi efter detta även vaccinerade alla hästar i stallet, även valackerna. Vet sa att det inte var nån mening med att bara vaccinera stoet, det var därför min inte var vaccinerad...

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
950
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej... 2
Svar
25
· Visningar
2 722
Senast: Karro-Lina
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 501
Senast: Puffindog
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som... 23 24 25
Svar
481
· Visningar
58 550

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hull..?
  • Skänkla mer?
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka