Sen eksemsäsong??

Sv: Sen eksemsäsong??

Min islänning är född i Sverige och fick eksem när han var 1 år redan. Jag började ge honom proteinrik mat eftersom han hade smalnat av så mycket efter betet i naturhage utan gödning. Så för min del så var det nog maten som gjorde att han fick eksem. Men ser nu att det även är knott och ev solen.
Gräs går han inte på än men har ändå börjat klia sig på svansen.

martha skrev:
fast man behöver ju inte svälta hästen för att man utesluter betfor??

Jag tror mer på magteorin i allafall....NÅT vajs i magen tror jag det blir och det gäller nog att försöka hålla den i topptrim för att kunna motarbeta eksemen och hjälpa immunförsvaret...detta är bara mitt andra år som eksemhästägare, men åtm min märr håller på sin vinterpäls mycket längre än dom andra....så även i år...hon är fortfarande ful i pälsen och har en hel del kvar att fälla....alla andra är färdiga och blanka o fina i pälsarna......på vintern ser hon ut som en strävhårig tax

Hmmm, min travardonna har kort tät päls på vintern (kortast i stallet) och fäller alltid först av alla så hon har ingen likhet med din där...

/// ghost

Hoppar på er tråd för jag måste få fråga lite om eksem!
Har en Arab valack som är 6år, och idag upptäcte jag att han kliat sönder svansroten rejält och lite i manen. Huden ser lite skorvig ut. Han har aldrig gjort detta förut.
Jag har släppt på bete för en vecka sedan. Han får dessutom betfor blandat med kraftfodret. Såg i tråden att det kan vara en "bov" vid eksem.
Jag har aldrig sett en eksem häst. Och funderar på om det kan vara det han fått.
Vad tror ni? Jätte tacksam för hjälp.

mina andra hästar utav "min" moderstam har också extremt kort päls även på vintern..jag körde iväg mina fölmärrar i februari ett år till ett stuteri, där fick dom stå i ett uppvärmt stall....dom trodde inte sina ögon när jag kommed mina som stått i utebox utan täcke hela vintern...dom var jättekorta i pälsen...men denna eksemdamen är nåt helt annat...
bild på min treåring för 3 veckor sen

KattenSnygg.jpg

Senast ändrad:

Gräs går han inte på än men har ändå börjat klia sig på svansen.

Och därför bör ju inte gräset vara den stora boven i dramat, likaså utgår jag ifrån att pållen INTE kliar sig vintertid vilket visar att hästen ej heller reagerar på proteinrik mat. Att den börjar klia sig nu beror på att insekterna har vaknat till liv igen.

Min eksem gosse har gått på gräs varvat med vinterhagen och han började klia sig långt innan första släppet på gräs.Så därav kan jag utesluta "sockerintaget" som bov. Däremot så är knott,mygg och annat stick "mög" igång och han fick fnatt varje kväll.Inskaffade MJ salva och han kan nu lugnt beta med tjejen.Men täcke ska på ändå när han ska på bete .Kan mao rek MJ:s salva!

Mj salva

Senast ändrad:

Men Boj läs vad jag skrev. Han går inte på gräs just nu. Men han har ju redan eksem. Så klia sig kommer han ju att göra när som helst i vilket fall.
Men jag skrev hur han fick eksemet. Han var 1 år gammal hade gått på naturbete hela sommaren otäckad och utan någon salva. För jag fick inte tag på honom på hela sommaren. :) Ville absolut inte bli tagen så han fick gå då. Även då oborstad förstås. :rofl:
Men när han kom hem på hösten så fick han gå på mitt bete som var gödslat konstgjort och även fick proteinrik mat för att äta upp sig. Då efter ca 10 dagar började han klia sig. Förklara det.

Jag är inte arg så hoppa inte på mig. Vi ska kunna diskutera det utan att bli arga. Jag tror nog att både du som jag och alla andra vill försöka få en förklaring varför hästar får eksem. Och om det går att bota.

Har fortfarande inte fått något svar från någon ang MSM. Det är alltså ingen som prövat det?
Då ska jag åka och köpa det för att pröva. Eftersom så många har prövat alger och det bara fungerar så där. Har ju själv det plus mitt medel som inte botar men gör att det håller sig i schack bra.

Senaste veckan har det brutit ut ordentlig. Det är ju först nu medeldygnstemperaturen har ökat här. Ca 2 dm av mankammen är helt fri från tagel. Sår runt ögon, på mulen, i öronen, på snoppen och strängen under magen. Svansroten är helt "frisk" än så länge.

Han har gått med Boetttäcke + mössa dygnet runt sen 2 april. Nu kommer han att smörjas med AVS och "superbra grön salva-någonting" varje morgon och eftermiddag/kväll.

:cry: :cry: :cry:

Jag har inte sett min klia sig någonting...men igår kom hon inte in förrän vid 22 tiden(har gått utan täcke 4 dgr, men sprutad med insektsmojs) och imorse såg jag att det flagnat lite på ett ställe vid mankammen...täcke på idag....

Om du läser igen, så skrev jag faktiskt att gäset INTE var boven i dramat så därför kan ej heller din häst ha reagerat på det. Ofta är det den myten som folk har att just gräset är orsaken till eksem, ej heller protein som man felaktigt trodde tidigare och därmed svalt hästen under sommarhalvåret.

När det gäller din häst så har den med stor sannolikhet en ärftlighetsfaktor, och då kan i princip vad som helst orsaka ett utbrott som blir permanent.

Insekter har olika kläckningstider under sommaren, att hästen kliar sig även på hösten kan just bero på att den sista kläckningsperioden ger en hel hög med bitande monster vid gynnsam väderlek för dessa.

Alla hästar är ju olika individer. En del kan kanske få eksem av just sol en del av protein en del av knott osv....
För i mitt fall som jag skrev förut så var det faktist av proteinet som han fick eksem. Det finns inga tvivel. Det var så jag menade.
Så jag förstår inte att du kan skriva att min häst inte har fått det av gräset. Eftersom mitt gräs är gödslat med konstgödsel. Utan det fick jag inte så mycket gräs. Tyvärr som ju är en nackdel för just min islänning. Han fick även krafft protein osv som jag ju givetvis ångrar att jag gav honom.

När det gäller din häst så har den med stor sannolikhet en ärftlighetsfaktor, och då kan i princip vad som helst orsaka ett utbrott som blir permanent.
Det kan ju kanske stämma. Men varken stoet eller hingsten hade eksem konstig nog. Men å ena sidan vet man ju inte hur långt bakåt ärftlighetsfaktorn går.

Det är ett j...la dilemma detta eksem. Tänk om någon kunde hitta på ett botemedel. "drömmer"

För i mitt fall som jag skrev förut så var det faktist av proteinet som han fick eksem. Det finns inga tvivel. Det var så jag menade.

Tvivel kommer att finnas så länge hästen inte har genomgått en utredning för sin allergi, varken du eller någon annan kan med säkerhet påstå varför just din häst har eksem och vad den reagerar på. Att man skyddar hästen mot bitande insekter beror på att merparten av all eksem faktiskt konstaterat kommer ifrån det, sen finns det naturligtvis enstaka individer som har annan orsak till utbrott. Men för att veta om din häst tillhör dessa bör man alltså genomgå en utredning av eksemet.

Men varken stoet eller hingsten hade eksem konstig nog.

Nej och det är här kruxet kommer, att veta varifrån eksemet härstammar. Dispositionen bär inviden med sig i en eller annan tappning, fel ihop parad tex med ytterligare en individ med stark disposition för eksem kan ge just en avkomma med eksem. Då behöver alltså inte stoet eller hingsten ha detta själv, endast bära på en disposition för att eksem skall bryta ut senare.

Så man förstår varför det hojtas högljutt i stugorna om att INTE avla på individer med eksem.

vart får människor sina soleksem från då?? det är ju solen som dom inte tål...jag tror det finns en massa olika eksem...olika från individ till individ...

eksem kan man få från traumatiska händelser som hänt...ex flytt. det finns folk som tappar allt sitt hår pga psykiska problem....

Soleksem är brännskador och inget egentligt eksem ( Jadzia med rejäla soleksem varje år)

men det kanske kan bli samma på hästar...för kliar gör det ju i vilket fall....

Ja, det kliar som sjutton. Ibland skulle jag vilja klä in sängen med sandpapper och ligga och åla mig i.

På hästar har jag bara sett den typen av soleksem på hästar med rosa hud och där pälsen varit tunn. Min blev bränd på bläsen under riktigt soliga somrar.

Hmmm, min märr är ju svart, eller svartbrun om man ska vara kinkig :D men hon fick idag som flagor bara, och förra året så hade hon inte direkta sår utan mer som att det började med att flagna och då kliade det...sår fick hon inte många( att det gick hål alltså)....det som funkat bäst på henne genonm åren enl den förra ägaren var helosan sol......så då kanske det är solen hon reagerar mot ändå....för knott/mygg och gräs har det ju funnits ett bra tag redan.....

Liknande trådar

Hästvård Har en ponny som under de senaste dagarna verkat få någon typ av eksem. Hon har alltid varit känslig mot insekter och sol och går därför...
Svar
10
· Visningar
1 553
Senast: HeleneF
·
Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 818
Hästvård Jag undrar om det som kallas eksem finns i olika varianter? Är alla eksem tex vätskande eller kan det vara mjälligt/torrt och ändå vara...
Svar
3
· Visningar
879
Senast: Boj
·
S
Islandshäst Min häst har ju nån typ av väldigt lindrigt eksem, som hon fick förra året. Mankammen blir lite bucklig ibland (huden blir ej förändrad...
Svar
14
· Visningar
1 582
Senast: wizo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama