Sen eksemsäsong??

Sv: Sen eksemsäsong??

MSM har jag provat på mig själv med bra resultat..Tibra....MSM kostar runt 500 kr kg..sök på internet(goggle)

Gejsa! Vad jag har hört så får exemhästar exem av att de får i sig för mycket socker..
nyvuxet gräs som inte hunnit växa sig klart är det mest socker i..de ska helst äta de som hunnit växa sig en bit.
Men som sagt, det finns så mycke teorier om det där, man vet inte riktigt vad som är sant!
Jag har en islandshäst som har exem, jag har stängt ena hagen, så gräset ska få växa till sig!
Men det klart, det finns ju socker i vanligt högt gräs med men inte lika mycket som det nyväxta. En forskare berättade att man inte skulle ge hästen något gräs alls utan att den skulle stå i en paddock eller grushage samt medicineras med äppelcidervinäger,
men vem vill inte låta sin kompis få beta av det gröna?
Så jag undviker bara det nyväxta och kommer låta henne beta av det "gammla" i sommar!
mvh/Linda

p.s Äpplen, morötter och annat gott man brukar ge hästen är också mycket socker i

D.S

Inga tecken på eksem här heller, dock går pållen med sin pyamas på och verkar inte besvärad alls på något sätt.

*lånar knapp*

I senast nummret av HästFocus finns en artikel om hästar och eksem. Där förs bla teorin fram om att det är gräset som är boven i dramat, och att insekterna kommer senare och förvärrar saken.

Kan kanse vara intressant läsning.

Häls Embla

Ja, jag pratade med en tant i går (id-kontrollant) som sade att hon hört att BETFOR inte är bra att ge till eksemhästar heller, pga SOCKERHALTEN. Hon trodde också på det här med att eksem kommer "via magen" och framförallt av sockerhaltiga foder som betfor och nyvuxet gräs...
(sen förvärrar väl knotten/insekterna/solen symtomen)

Hennes russ och shettisar hade haft eksem förr men numera är dom friska. De får inte längre någon betfor... och de går ute dygnet-runt, året om.
Hon använder också en speciell kräm på dom som verkar hjälpa jättemycket, sade hon. Speciellt på hästar som har fått symtom och börjat klia sig... och fått sår och avskavd man. Då hjälpte denna kräm att LÄKA såren snabbt och manen/hårremmen växer snabbt tillbaka.
En ny tjej i stallet använder den krämen till sin isis och hon säger att den fungerar bra!

Nu ska de andra i stallet med eksemhästar pröva också! :smirk:
(min häst har inte eksem)
och pröva med att sluta med betforen.

Jag förstår inte hur man låter en man som flera gånger fått näringsförbud i olika kommuner pga vanvårdade hästar komma till tals i ämnet :eek:

Ser ni den vanskötta eksemhästen på bilden i tidningen?

Jag har ingen som helst tolerans för det här humbugeriet efter att ha varit med och genom SHV nödslaktat och omhändertagit gravt vanvårdade utmärglade islandshästar hos detta gäng.

Gissa hur de s.k. "gräsallergiska" islandshästarna såg ut ?

:mad: :mad: :mad:

Självklart härstammar mycket av eksemet från magen, i tarmen sitter den största delen av hästens immunförsvar. Men det är inte hela sanningen, för det krävs lite mer för att få eksemet att bryta ut än enbart nedsatt immunförsvar.

Gräset i sig är nog inte boven i dramat, men om du själv skulle vara insekt var skulle du vilja bo? I en torr skröplig hage med 2 strån per kvadratmeter, eller i en grön frodig hage med täta grässtrån? Man har konstaterat att de flesta eksemorsakerna beror på insekter, och då framförallt bitande sådana.

Min brukar normalt komma igång rätt sent med kliandet, så sent som i mitten av juli nåt år, men nu har hon satt igång redan.. :smirk: Blir inte klok på henne, helt enkelt...
Får passa på att knäppa några snygga kort på henne, för snart är hon är tjock och skallig igen... :(

Ännu ett svar från Östergötland. Knott till f-b men min shettis har gått heltäckt sedan mitten av april så inget kli ännu! Har i år ett Sh*r* flugtäcke de lux med UV-skydd, halskrage samma som täcket och H*rsew*re flughuva med öron. Hon är så söt, ser ut som ett litet hästspöke...
//marti

Boj skrev:
Självklart härstammar mycket av eksemet från magen, i tarmen sitter den största delen av hästens immunförsvar. Men det är inte hela sanningen, för det krävs lite mer för att få eksemet att bryta ut än enbart nedsatt immunförsvar.

Gräset i sig är nog inte boven i dramat, men om du själv skulle vara insekt var skulle du vilja bo? I en torr skröplig hage med 2 strån per kvadratmeter, eller i en grön frodig hage med täta grässtrån? Man har konstaterat att de flesta eksemorsakerna beror på insekter, och då framförallt bitande sådana.

Nja..det där tror jag är väldigt olika...min SLUTAR ju klia i augusti och då finns ju både mygg o knotten kvar....jag blir inte klok på detta :cool: Men ÄNNU har hon inte börjat..och nu har hon gått "naken" i tre dar (regnigt) men jag smörjer/sprayar med Näckens/Nylanders istället....NÅDE eksemen om den kommer tillbaka :devil: :devil:

Slutet av maj och fortfarande....

Min har fortfarande håret i behåll och har inte haft sitt täcke en enda dag... Hon har gjort EN tendens till hårfällning och smordes då i man och svans med kräm och det har vi fortsAatt med.

Men man törs väl knappast hoppas??? :crazy:

/// ghost

De importer som kommer till Svergie från Island, kommer från ett bete som slår vårat med hästlängder. När hästen ta en tugga gräs, ser det ut som den äter lusern med kraftig salvavsöndring just därför att gräset är så kraftigt och fylld med mycket vätska. Skillnaden här är att på Island har de inte så mycket bitande insekter, utom i enstaka områden. Förekomsten av eksemhästar på Island är liten, förekommer ytterst sällan.

Man har påvisat att bitande insekter är den största orsaken, att eksemet lugnar sig mot sensommaren kan bero på att de gift knott och mygg sprutar in vid bettillfället är betydligt svagare vid aktuell tidpunkt, men en ny kläckning brukar ske runt augustimånad och då kan man även se att vissa blir starkt påverkade igen av sitt eksem.

men dom som inte kommer från island då?? Min kommer från frankrike, men jag har en granne som har en svenskfödd travare(dock med fransk far)..fast min började eksemen på redan som ettåring och då var hon ju kvar i frankrike, hennes mamma hade inte eksem..pappan tror jag inte.....

Hos oss uppe i norr är det lugnt med min gubbe, än så länge i alla fall. Han har faktiskt inte börjat använda eksemtäcket ännu, men nu åker det nog på vilken dag som helst. Vågar inte vänta längre än så här :crazy: .

Han började klia för ett par veckor sedan, men då blev han preparerad med Nyl***ers, och efter det har det hållit sig helt bra. Jag har fortsatt att preparera honom var tredje dag, och än så länge har det räckt med det :banana:

I år, mitt första år med honom, har vi dessutom en hel del tillskott i maten, så vad det är som hjälper vet jag inte, bara att det hjälper. För tidigare år har kliandet varit i full gång vid det här laget. Vi är så tacksamma för varje dag som passerar utan eländet :bow:

Det finns svenskfödda islandshästar också, även dessa får eksem om ej i samma utsträckning som importer. Även här är grundorsaken i störst utsträckning knott eller annan bitande insekt, det är inte så många som har andra orsaker. Från början trodde man att det var solen som orsakade eksem, sen trodde man att det var gräset och numera vet man efter forskning att de flesta utbrotten sker pga insekter.

martha skrev:
men dom som inte kommer från island då?? Min kommer från frankrike, men jag har en granne som har en svenskfödd travare(dock med fransk far)..fast min började eksemen på redan som ettåring och då var hon ju kvar i frankrike, hennes mamma hade inte eksem..pappan tror jag inte.....

Sommareksem finns i många hästraser världen över. I Frankrike heter det Dermite estivale récidivante eller Ardeurs. HH

Jag kan inget om eksem, jag ville bara tipsa om artikeln, och man kan väl för f*n inte hålla ordning på alla människor som skriver i olika tidningar!!!

För övrigt är jag oxå lite kritisk till artikelförfattarna i HästFocus ibland. Tidningen känns emellanåt lite flummig.

milly skrev:
Ja, jag pratade med en tant i går (id-kontrollant) som sade att hon hört att BETFOR inte är bra att ge till eksemhästar heller, pga SOCKERHALTEN. Hon trodde också på det här med att eksem kommer "via magen" och framförallt av sockerhaltiga foder som betfor och nyvuxet gräs...
(sen förvärrar väl knotten/insekterna/solen symtomen)

.

Ibland blir jag förundrad över varför det är så svårt att ta till sig fastlagda och rätt enkla samband. Människor kan vara allergiska och ofta mot pollen och pälsdjur. Hästar kan vara allergiska och då ofta mot insekter. Sommareksem är en sådan allergi, i Sverige ffa mot svidknottet. För några år sen var det många som reducerade proteinet till sin eksem häst, nu är det kolhydratsvält som propageras

Sommareksem är inte protein känslighet och inte relaterat till sockerintag. Svält inte eksemhästen. Den behöver näring för att läka sår. HH

fast man behöver ju inte svälta hästen för att man utesluter betfor??

Jag tror mer på magteorin i allafall....NÅT vajs i magen tror jag det blir och det gäller nog att försöka hålla den i topptrim för att kunna motarbeta eksemen och hjälpa immunförsvaret...detta är bara mitt andra år som eksemhästägare, men åtm min märr håller på sin vinterpäls mycket längre än dom andra....så även i år...hon är fortfarande ful i pälsen och har en hel del kvar att fälla....alla andra är färdiga och blanka o fina i pälsarna......på vintern ser hon ut som en strävhårig tax

Nu blev jag besviken. Så det är rent humbug detta som stod i tidningen? Jag trodde verkligen att någon hade hittat något sätt att kanske lindra plågan för våra isisar. Inte för att bli av med den för det fattar jag att man inte kan.

Ja, då är det ju eg bara MSM som fattas att pröva då. Kanske är värt ett försök iaf. Håller ju på med alger nu som så många andra.

Msm hjälpte ju som sagt min dotters eksem.

Msm finns att köpa på granngården och i hästportbutiken iaf hos oss.
1 kg kostar här 450 kr och man ska bara ta några kryddmått om dagen eller om det var 2 matskedar, så det räcker ju länge.

Liknande trådar

Hästvård Har en ponny som under de senaste dagarna verkat få någon typ av eksem. Hon har alltid varit känslig mot insekter och sol och går därför...
Svar
10
· Visningar
1 553
Senast: HeleneF
·
Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 818
Hästvård Jag undrar om det som kallas eksem finns i olika varianter? Är alla eksem tex vätskande eller kan det vara mjälligt/torrt och ändå vara...
Svar
3
· Visningar
879
Senast: Boj
·
S
Islandshäst Min häst har ju nån typ av väldigt lindrigt eksem, som hon fick förra året. Mankammen blir lite bucklig ibland (huden blir ej förändrad...
Svar
14
· Visningar
1 582
Senast: wizo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama