Semper vs Nestlé

doglover

Trådstartare
När ni köper i affären, vilket väljer ni och varför?

Har hört massor om det ena och det andra---
 
Sv: Semper vs Nestlé

Kanske inte hör till din fråga, men jag köper bara NAN, det funkar bra med lilleman.
 
Sv: Semper vs Nestlé

Valde babysemp då jag började med ersättning för det är svenskt.

Men Rasmus spydde massor, fick magknip, trög i magen, fick röda prickar. Dessutom luktade spyor, pruttar och bajs som de kommer från någon som är regält bakfull :eek:
Prövade lemolac och det var ingen skillnad.

Köpte sen Nan, och han luktar inte alls lika illa, inte lika trög i magen, inga prickar och hittills ingen magknip.


Blandar det 50/50 med nutramigen men hade helst bara gett nutramigen men bvc tycker jag ska blanda så han får vänja sig med lite komjölksprotein, ska dit på torsdag och höra om de kan ta ett allergitest på honom.
 
Sv: Semper vs Nestlé

*KL*

Jag brukar väl oftast köpa Nesté när det gäller välling och gröt. Ibland nån puré.

Vi valde NAN från första början och han har aldrig haft problem med den.
 
Sv: Semper vs Nestlé

Köpte först semper men oj vad Matilda blev dålig i magen av det. Det luktade pyton:eek: Provade sedan Nan och det har funkat jättebra! Gröt har jag också bara köpt Nestles. Puré har jag adrig köpt, gör egen.
 
Sv: Semper vs Nestlé

Semper, utan tvekan, av ideologiska skäl.
Semper är svenskägt och svensktillverkat.
De har inte lurat i mammor i tredje världen att det är bättre att ge ersättning än bröstmjölk - att dessa stackars fattiga mammor sen spädde ersättningen för mycket (för att den skulle räcka längre) och tillagade den i otillräckligt rent vatten (man tager vad man haver) gjorde väl inte direkt deras bäbisar friskare...

Har inte haft några problem med magar på mina barn.
 
Sv: Semper vs Nestlé

Innan sonen började med mjölkfri kost, så åt han NAN. Därefter fick han då byta ersättning till Nutramigen, och burkarna jag köpte fick bli det som var mjölkfritt helt enkelt.

Så är det även nu, jag köper alla rätter som finns som är mjökfria, oavsett märke. Jag har ett rätt litet utbud, så jag får ta det som finns helt enkelt.

Vällingen är från EkoGo, som har mjölkfri välling och gröt.
 
Sv: Semper vs Nestlé

På bb fick Idun BabySemp, men när vi kom hem fick vi för oss att byta till NaN och det funkade fin fint men sen blev det extrema leverans avbrott på Nestle och det gick inte få tag på NaN någonstans i hela länet... Så då hade vi inte så stort val utan vi bytte till Babysemp.

Nu förtiden köper vi Vällingen från Semper men gröt och puréer köper vi dom som låter godast :D Har inget särskilt märke på det..
 
Sv: Semper vs Nestlé

Vi kör med sempers ersättning och välling.

Nestles gröt

Å bådas burkmat
 
Sv: Semper vs Nestlé

Min dotter äter i princip bara Hipps burkmat.
Ett mycket moget beslut av henne, att vara så miljömedveten o att främst äta ekologisk mat vid bara 8 månaders ålder, tycker jag är bra! ;)
Favorit är Pasta med brocolli. :d

Vissa burkar av Nestlé funkar, främst frukt.
Sempers barnmat går INTE ner. *äckligt*

Gröt är förtillfället Hipps, men har ätit Nestlés tidigare o hon tycker om den.

Välling är Sempers fullkornsvälling. :d tycker hon.
 
Sv: Semper vs Nestlé

Gör inga mammor egen barnmat? jag ska endast göra egen barnmat o frukt.. är ju så lätt i en mixer??

Själv älskar jag sempers pastasnäckor med skinka i ost och tomatsås, ha ha jag äter minst en burk i veckan o älskar den om man sätter på lite salt o peppar :) (jag är 31 år)
 
Sv: Semper vs Nestlé

När det gäller välling så har jag kört båda. Mjölkersättning likaså. Burkmat varierat där med. Det har fungerat väldigt bra. Dock är jag inte så förtjust i semper längre då han fick ont i magen av deras, så därför är det endast nestle välling nu.
 
Sv: Semper vs Nestlé

När ni köper i affären, vilket väljer ni och varför?

Har hört massor om det ena och det andra---

Körde alltid med semper till min stora grabb.

Både ersättning, gröt, välling och burkmat.
(aldrig några magbesvär)

Ang. burkmaten tyckte jag att sempers var mera "matig" och nestlès lite "blaskigare", inte lika mättande.
 
Sv: Semper vs Nestlé

Av idéologiska skäl borde det vara Semper jag köpte, det är svenskägt och de har, mig veterligen, inte pytsat ut ersättning till svältande mödrar som inte har tillgång till rent vatten. (Hmm, såg nu att någon annan skrivit exakt samma sak, var inte meningen att upprepa.)

Men tyvärr kräks mitt äldsta barn av Sempers välling. Vi provade att blanda Semper och Nestlé, men när vi kommit upp i ungefär hälften Semper började han kräkas igen. Vi har testat några gånger till genom åren, men med samma resultat. Affären vi har nära säljer bara Sempers välling...
 
Senast ändrad:
Sv: Semper vs Nestlé

Jodå, jag har gjort egen mat. Som smakar gott, enligt mig iaf :angel: Men Ina vägrar för det mesta. Hon kan smaka en tugga men sen kniper hon igen munnen.
Frukt är ju inga problem, mosad banan, rivet äpple, mixad kiwi, mixad mango är mums!

I början när Ina skulle börja smaka små portioner gjorde jag eget. Kokade potatis o blandade med bröstmjölk. Kokade morot o palsternacka o blomkål.
Då åt hon, men nu när det ska vara grövre bitar o få in fler grönsaker, kolhydrater o protein blir det knepigt att få till det, tycker jag. Har provat o hon äter inte, så varför ödlsa en massa tid när hon ändå inte vill ha.

Hon älskar burkmaten o äter den med glädje, så då får hon göra det ett tag till.
 
Sv: Semper vs Nestlé

Mat gör jag själv, det jag köper är ersättningen och katrinplommonpurén ( min mixer vägrar katrinplommon, det är så äckligt....:angel:). Våran lilleman äter allt som vi äter, med några få undantag.
 
Sv: Semper vs Nestlé

Ersättning gav jag NAN.
Fick det rekomenderat och det funkade bra för Jason.
Sen fortsatte jag med Nestlés gröt och välling.
Burkmat får han både och.

Men nu äter han inte mycket burkmat längre utan äter det vi äter.
 
Sv: Semper vs Nestlé

Jag gör en del mat själv, framförallt fruktpuréer (katrinplommon, mango osv) och potatismos om vi ändå ska koka potatis. Jag har resonerar så här: jag vill att mitt barn ska kunna äta allt, burkmat, hemlagat, alla olika sorters smaker och märken. Jag vill inte ha ett kräset barn :D. Visserligen känner jag mig duktigare när han får hemlagat men han gillar verkligen den mesta burkmaten och det är ju överlägset mest praktiskt när man är ute eller på resa.
 
Sv: Semper vs Nestlé

Vi har gjort den mesta maten själva från början. Men efter ett tag blev jag bekväm av mig och köpte en del burkmat. Gröt och välling köper vi.
Nu är Emil så pass stor så han äter det vi äter. Enkelt och bra!
 
Sv: Semper vs Nestlé

Dottern som flaskmatades fungerade bättre på Nestlé så hon fick det. Annars köper vi inte barnmat över huvudtaget.
 

Liknande trådar

Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 080
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Jag är en 34-åring invandrare som har separerat sig från sin partner nyss. Jag känner att jag vill skaffa barn, helst i Sverige, för att...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 742
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 196
Senast: Modest
·
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 011
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • E-coli hund
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp