Semmeltider stundar

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Smoothi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 114
  • Visningar Visningar 4 417
Jag är så tråkig att jag inte tycker om semlor längre. Men om mitt 8-åriga jag skulle ge ett tips så är det detta: häll ett TJOCKT lager florsocker på locket, och ät sedan bara locket och strunta i resten. Antagligen världens sämsta tips. 🙃

1000018071.webp

Igår testade vi semlor från ett annat av Uppsalas bättre konditorier.

Wienersemla - mycket mandelmassa, god wienerbulle. Inte lika söt som vanlig semla. God!
Banoffiesemla - fyllning av kola och banan, grädde smaksatt med banan (tror jag?). Mycket fyllning! Riktigt riktigt god, men minus för torr och lite smaklös bulle (fyllningen räddar upp det hela! Mycket fyllning, som sagt, utöver grädden). Denna testade vi redan förra året, så vi visste vad vi skulle få.

Jag har inte orkat läsa igenom tråden. Men jag älskar (goda) semlor! Välgjorda ska de vara, ingen torr bulle eller köpemandelmassa! Absolut ingen äcklig (sorry, men jag avskyr det..) vaniljkräm!

Den stora favoriten är hjortronsemla från Fiket i Färnebo. Outstanding mandelmassa, riktigt god bulle (absolut inte torra bullar där inte!), rikligt med "hemgjord" hjortronsylt. Mmm! Till och med sambon, som inte gillar semla särskilt mycket, tycker att den är riktigt god.

Hittills i år har jag testat några från ett bättre kondis i Uppsala:
Nutella - nutella istället för mandelmassa och nutella blandad i grädden. Mycket god!
Blåbär - "hemgjord" mandelmassa, blåbär blandat i grädden. God den också, men inte full poäng.
Semmelwrap - mycket god! Trevlig mandelmassa och god wrap. Synnerligen populära på kondiset och jag förstår varför. Riktigt bra.
Konditoriet på Brantings Torg? Dom har en underbar nutellasemla :)

Igår testade vi semlor från ett annat av Uppsalas bättre konditorier.

Wienersemla - mycket mandelmassa, god wienerbulle. Inte lika söt som vanlig semla. God!
Banoffiesemla - fyllning av kola och banan, grädde smaksatt med banan (tror jag?). Mycket fyllning! Riktigt riktigt god, men minus för torr och lite smaklös bulle (fyllningen räddar upp det hela! Mycket fyllning, som sagt, utöver grädden). Denna testade vi redan förra året, så vi visste vad vi skulle få.
Ska åka till Uppsala snart och undrar förstås var banoffiesemlan finns? Kan tänka mig att ta tidigare tåg för att få uppleva en sån😄

Ska åka till Uppsala snart och undrar förstås var banoffiesemlan finns? Kan tänka mig att ta tidigare tåg för att få uppleva en sån😄

Güntherska, men tror att de bara har den på tisdagar (jag fattade det så på deras facebook, men ring och fråga! Jag ringde och lade undan tidigare på dagen för att vara säker, ville inte stressa dit efter jobbet om de var slut.).

Güntherska, men tror att de bara har den på tisdagar (jag fattade det så på deras facebook, men ring och fråga! Jag ringde och lade undan tidigare på dagen för att vara säker, ville inte stressa dit efter jobbet om de var slut.).
Det ska jag absolut kolla upp!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag var och lämnade prover i slutet på januari pga min ME-diagnos. I slutet på förra veckan signerades mina provsvar av läkare, dock...
Svar
8
· Visningar
653
Senast: corzette
·
Mat Jag är nu i en relation där mitt ointresse för mat och matlagning börjar bli ett problem. Det är inte nytt för mig att vara i denna... 2 3
Svar
47
· Visningar
4 382
Senast: Freazer
·
Kläder & Bli fin Halloj, Jag tror här finns några som har piercingar och kanske vet. Har provat googla, men känner mig ändå lite osäker. Jag har...
Svar
16
· Visningar
995
Mat Har vi några kaffenördar här? Jag, tedrickare, behöver er hjälp med vad julklappstips till min espressodrickande pojkvän. Vi är rimligt...
Svar
13
· Visningar
396
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka