Semmeltider stundar

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Smoothi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 114
  • Visningar Visningar 4 417
Jag tycker bäst om vanliga semlor, förutom lussesemlor men de gör sig bäst innan jul. Jag har nog satt i mig kanske sju stycken semlor sammanlagt i år 😅, min sambo brukar göra egna med egengjord mandelmassa som är väldigt god! Vi har också börjat äta en semla på tisdagar på jobbet för att liva upp den dagen lite och i fredags hade vi semmeltest på jobbet med fem olika semlor som man fick en liten bit var av!

Har gjort egna semlor med rostad mandel i mandelmassan i ett par år nu. Hittar inte så mkt semlor lr variationer på sådana här i Norge ^^ men jag funderar på att "go crazy" och baka Alla hjärtans dag semla, från Brinken bakar i år. Är som en vanlig semla men färgad rosa av rödbeta och med hjärta som lock 💕😄

Jag föredrar ju hembakade semlor där inkromet blandas med mandelmassa och grädde, men jag vill ändå inte ha pistage, vaniljkräm, choklad eller nutella även om jag tycker det är skittrist med köpta med en klutt mandelmassa och en förbannat massa grädde under ett kladdigt lock. Jag gillar inte ens grädde. :wtf:

Dax för semlor igen. Vilken nyhet är ni mest nyfikna att prova. Själv ska jag ta tag i hajpen Dubai semla :D
Eventuellt är detta det enda du och jag nånsin varit överens om. Jag skulle gärna testa en dubaisemla (fast jag gissar att man orkar ca 2 tuggor, den ser lite öh mycket ut). Pistasch och choklad, mums!

Ingen! Jag är supertraditionell semmelreaktionär. Jag är bara sugen på att hitta det konditori som gör den allra godaste (traditionella) semlan. Som det ser ut idag så är Stenugnsbageriet i Landvetter rankad etta. Tätt efter ligger Nolbygårds bageri i Alingsås. Jag ser fram emot att undersöka om det finns några intressanta uppstickare eller om Stenugnsbageriet kommer att försvara sin förstaplacering ytterligare ett år.

Ingen! Jag är supertraditionell semmelreaktionär. Jag är bara sugen på att hitta det konditori som gör den allra godaste (traditionella) semlan. Som det ser ut idag så är Stenugnsbageriet i Landvetter rankad etta. Tätt efter ligger Nolbygårds bageri i Alingsås. Jag ser fram emot att undersöka om det finns några intressanta uppstickare eller om Stenugnsbageriet kommer att försvara sin förstaplacering ytterligare ett år.
Vem är det som rankar? Är det som typ Burgerduedes?

Varför ens käka torra bullar med mandelmassa och vispgrädde från butik när man kan göra det så mycket godare själv med saftiga nybakade (norska recept) bullar med mandelmassa och vispgrädde? Sök på boller så hittar ni recepten.

Dax för semlor igen. Vilken nyhet är ni mest nyfikna att prova. Själv ska jag ta tag i hajpen Dubai semla :D
Vaniljsemla är mest populär hemmavid numer. Premiär i fredags.

Själv är jag skeptisk till nästan alla söta bakverk (men min hallontartelette med vaniljkräm och vit choklad i helgen var god). Och det är ju nästan en semla :grin:

Varför ens käka torra bullar med mandelmassa och vispgrädde från butik när man kan göra det så mycket godare själv med saftiga nybakade (norska recept) bullar med mandelmassa och vispgrädde? Sök på boller så hittar ni recepten.

Nu är jag inte en stor semmelätare, men det finns gott om kondisar som erbjuder saftigt nybakade semlor. Som också säljer till butiker.

En fördel med att baka hemma är att man kan göra dem riktigt små, men förra året var det ganska vanligt med minisemlor. Perfekt. Annars är ungefär en tredjedels semla en lagom portion för ett fika, och det är trist om man inte har någon att dela med.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag var och lämnade prover i slutet på januari pga min ME-diagnos. I slutet på förra veckan signerades mina provsvar av läkare, dock...
Svar
8
· Visningar
653
Senast: corzette
·
Mat Jag är nu i en relation där mitt ointresse för mat och matlagning börjar bli ett problem. Det är inte nytt för mig att vara i denna... 2 3
Svar
47
· Visningar
4 382
Senast: Freazer
·
Kläder & Bli fin Halloj, Jag tror här finns några som har piercingar och kanske vet. Har provat googla, men känner mig ändå lite osäker. Jag har...
Svar
16
· Visningar
995
Mat Har vi några kaffenördar här? Jag, tedrickare, behöver er hjälp med vad julklappstips till min espressodrickande pojkvän. Vi är rimligt...
Svar
13
· Visningar
396
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka