Semmeltider stundar

1738572121228.webp

Jag gillar verkligen vanliga traditionella bäst av alla jag provat. Jag tror att problemet med de flesta andra varianter jag sett/provat är att det inte är någon mandelmassa i utan de har vaniljkräm istället vilket jag personligen tycker är jättetråkigt.

Min absoluta favorit av alternativa former är semmelprinsesstårta. Det skulle jag kunna äta hur många bitar som helst av.

Jag älskar semlor! Föredrar den traditionella varianten med så mycket grädde som möjligt. Bodde förut mellan två fantastiska semmelbagerier, det ena har vunnit flera tester. Nu har jag ätit en bra och en mindre bra (för kompakt bulle) i år.

För flera år sedan hade 7-11 en citronsemla som jag älskade, har någon sett något liknande i år?

Varför ens käka torra bullar med mandelmassa och vispgrädde från butik när man kan göra det så mycket godare själv med saftiga nybakade (norska recept) bullar med mandelmassa och vispgrädde? Sök på boller så hittar ni recepten.
Jag köper inga torra från butik utan nybakade färska från bageri. För slö för att baka egna men vägrar butikssemlor, de är inte goda.

Jag älskar semlor! Föredrar den traditionella varianten med så mycket grädde som möjligt. Bodde förut mellan två fantastiska semmelbagerier, det ena har vunnit flera tester. Nu har jag ätit en bra och en mindre bra (för kompakt bulle) i år.

För flera år sedan hade 7-11 en citronsemla som jag älskade, har någon sett något liknande i år?
Näe inte ännu iaf. För nått eller några år sen såg jag bailys semla

Jag kör keto-kost och provade på ett lchf-recept för semlor igår men det var verkligen inte samma sak alls, smakerna var goda men brödet blir ju kompakt och inte fluffigt. :arghh:

Jag köper inga torra från butik utan nybakade färska från bageri. För slö för att baka egna men vägrar butikssemlor, de är inte goda.
Här säljer många butiker semlor från antingen eget bageri (varierande kvalitet men ofta bra) eller från närliggande kondis (också varierande men oftast finfint). Gäller bara att man får tag på just nybakade.

Med butikssemlor, menar ni typ de där från industriellt bakade Easybake och liknande?

Här säljer många butiker semlor från antingen eget bageri (varierande kvalitet men ofta bra) eller från närliggande kondis (också varierande men oftast finfint). Gäller bara att man får tag på just nybakade.

Med butikssemlor, menar ni typ de där från industriellt bakade Easybake och liknande?
Jag tycker inte alls att de är goda ändå, jag vill köpa direkt från lilla bageriet som gör allt för hand i mitt kvarter.
Inget stort industribageri eller typ Maxi kökets egna semlor. Nä de smakar inte alls gott med grädde gjort på pulver som stått i en kyldisk i två dagar.
Det är rätt stor skillnad på kvalitet på de semlorna och de jag köper nygjorda från mitt bageri. Med handgjord mandelmassa.
Betalar hellre mycket för en riktigt god semla. Köpte fyra underbara semlor igår för 248kr. Dyrt, men sjuk gott.

Ni som bakar egna, har ni nåt superrecept att tipsa om? Jag tycker det är svårt att få till bullen riktigt bra. Tänkte testa Roy Fares recept med fördeg (verkar bara ska vila i en kvart så inte alltför komplicerat). Nåt annat?

Jag tycker inte alls att de är goda ändå, jag vill köpa direkt från lilla bageriet som gör allt för hand i mitt kvarter.
Inget stort industribageri eller typ Maxi kökets egna semlor. Nä de smakar inte alls gott med grädde gjort på pulver som stått i en kyldisk i två dagar.
Det är rätt stor skillnad på kvalitet på de semlorna och de jag köper nygjorda från mitt bageri. Med handgjord mandelmassa.
Betalar hellre mycket för en riktigt god semla. Köpte fyra underbara semlor igår för 248kr. Dyrt, men sjuk gott.

I fredags köpte jag väldigt goda semlor på kondis för 14 kronor styck. (Det var jubileumsvecka.)
Får komma tillbaka och köpa ett par till för ordinarie pris, så samvetet kan återhämta sig.

Alltså, jag håller med om att nybakade handgjorda semlor kan vara mycket bättre, men att beskriva allt butikssålt (som i vissa butiker är exakt samma handgjorda från samma kondis) som torrt och "inte alls gott", håller jag inte med om. En nackdel är att i butiken säljer semlorna i flera dagar, så man får kolla lite på bakdatum.

Och så beror det lite på var man är nånstans. I förskingringen kan man inte välja och vraka, utan om livsmedelsnasaren man är hos haft den goda smaken att köpa in hantverkssemlor är jag gärna med och uppmuntrar - och åker inte 5 mil tur och retur extra för att hämta egna från samma ställe :-)

Senast ändrad:
I fredags köpte jag väldigt goda semlor på kondis för 14 kronor styck. (Det var jubileumsvecka.)
Får komma tillbaka och köpa ett par till för ordinarie pris, så samvetet kan återhämta sig.

Alltså, jag håller med om att nybakade handgjorda semlor kan vara mycket bättre, men att beskriva allt butikssålt (som i vissa butiker är exakt samma handgjorda från samma kondis) som torrt och "inte alls gott", håller jag inte med om. En nackdel är att i butiken säljer semlorna i flera dagar, så man får kolla lite på bakdatum.

Och så beror det lite på var man är nånstans. I förskingringen kan man inte välja och vraka, utan om livsmedelsnasaren man är hos haft den goda smaken att köpa in hantverkssemlor är jag gärna med och uppmuntrar - och åker inte 5 mil tur och retur extra för att hämta egna från samma ställe :-)
Jag har aldrig sett bra (hantverksmässiga) semlor i butik bara, har ändå ätit en del men alltid blivit besviken.

Liknande trådar

Mat Jag är nu i en relation där mitt ointresse för mat och matlagning börjar bli ett problem. Det är inte nytt för mig att vara i denna...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 336
Senast: Freazer
·
Kläder & Bli fin Halloj, Jag tror här finns några som har piercingar och kanske vet. Har provat googla, men känner mig ändå lite osäker. Jag har...
Svar
16
· Visningar
832
Mat Har vi några kaffenördar här? Jag, tedrickare, behöver er hjälp med vad julklappstips till min espressodrickande pojkvän. Vi är rimligt...
Svar
13
· Visningar
389
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag har troligen åkt på nån form av stressutslag. Det kliar så jag blir tokig, självklart mest nattetid också. Har kontaktat vården och...
2 3
Svar
47
· Visningar
1 961

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka