Semmeltider stundar

1000012229.webp

Årets första Vaniljsemla blev en från Vete-katten som åts upp på tåget, passade på var i Sveriges huvudstad 😁
Hade sug på vaniljemla så var bara hitta nått ställe.

Funderar på beställa en från lokala konditorit när är semledag 😁

Jag har inte orkat läsa igenom tråden. Men jag älskar (goda) semlor! Välgjorda ska de vara, ingen torr bulle eller köpemandelmassa! Absolut ingen äcklig (sorry, men jag avskyr det..) vaniljkräm!

Den stora favoriten är hjortronsemla från Fiket i Färnebo. Outstanding mandelmassa, riktigt god bulle (absolut inte torra bullar där inte!), rikligt med "hemgjord" hjortronsylt. Mmm! Till och med sambon, som inte gillar semla särskilt mycket, tycker att den är riktigt god.

Hittills i år har jag testat några från ett bättre kondis i Uppsala:
Nutella - nutella istället för mandelmassa och nutella blandad i grädden. Mycket god!
Blåbär - "hemgjord" mandelmassa, blåbär blandat i grädden. God den också, men inte full poäng.
Semmelwrap - mycket god! Trevlig mandelmassa och god wrap. Synnerligen populära på kondiset och jag förstår varför. Riktigt bra.

Jag har inte orkat läsa igenom tråden. Men jag älskar (goda) semlor! Välgjorda ska de vara, ingen torr bulle eller köpemandelmassa! Absolut ingen äcklig (sorry, men jag avskyr det..) vaniljkräm!

Den stora favoriten är hjortronsemla från Fiket i Färnebo. Outstanding mandelmassa, riktigt god bulle (absolut inte torra bullar där inte!), rikligt med "hemgjord" hjortronsylt. Mmm! Till och med sambon, som inte gillar semla särskilt mycket, tycker att den är riktigt god.

Nutella - nutella istället för mandelmassa och nutella blandad i grädden. Mycket god!
Blåbär - "hemgjord" mandelmassa, blåbär blandat i grädden. God den också, men inte full poäng.
Semmelwrap - mycket god! Trevlig mandelmassa och god wrap. Synnerligen populära på kondiset och jag förstår varför. Riktigt bra.
Är det i Västerfärnebo där dom gör glassen

Efter att ha ätit några stycken :bag: så kan jag tycka att de där lchf-semlorna var helt okej ändå. :p Men om jag gör dem igen halverar jag nog sötningen.
20250203_201909.webp

Räknade på näringsinnehållet med och fick det till att om man gör 6 små semlor av den här satsen så blir det ca 616 kcal, 8 g kolhydrater och 13 g protein per semla. Rätt mkt för en så liten kan jag tycka?

Och ja, jag är såklart fortfarande lite sugen på en vanlig hederlig med hetvägg ändå...

Jag har alltid varit team vaniljsemla men... En butik här har de senaste åren haft semmelbuffé och jag föll pladask för hallonsemlan :love: Har inte ögonen öppna nog för att upptäcka nåt nytt men hallonsemlor håller jag utkik efter!

På fredag ska barnets pappa hämta upp 6 kartonger med semlor till mitt jobb. Det är 8 olika minisemlor som ska provsmakas.

Jag mår lite illa i förväg.

Men är även pepp!

Jag gillar semlor men ”vanliga” är alldeles för stora egentligen. I butik här finns det från en rimligt lokal leverantör som är goda. Fluffig bulle och lagom med grädde som inte är för hårt vispad.

Jag känner mig så tråkig som inte testat en sån där wienerbrödssemla (de har säkert ett namn, men jag kommer inte på det nu), eller något med choklad istället. Finns det semlor med chokladmousse i?
Tycker sånt kan vara spännande. Men man får inte glömma klassikern semla med hetvägg!
Det måste du testa! Wienersemlan alltså. Jag var skeptisk men provade för något år sedan, och sen dess är det den enda typ av semla jag äter :p De är så löjligt goda.

Vanliga semlor äter jag om någon bjuder, wienersemla kan jag köpa för egna pengar. På Ica köper jag dock bara om de är på halva priset pga kort datum eller så. De är goda, men innehållet är inte imponerande. I år ska jag försöka hitta något nytt bageri med wienersemla. Tyvärr har mitt närmsta stängt ner.

Var har du hittat blåbärssemlan med mandelmassa? Alla blåbärssemlor jag har sett har varit med vaniljkräm och jag älskar mandelmassa så jag vill ha det.

Jag älskar semlor :love: Mitt Ica Maxi och Gulf Härnösand har de godaste semlorna jag smakat hittills. Dock är jag inte ett jättefan av originalsemlor, men både Maxis och Gulfs går faktiskt bra.
Helst vill jag ha en blåbärssemla 🤤
Jag har ätit alldeles för många den senaste tiden.. :angel:

I Göteborg dominerade Cederleufs semmelscenen i många år. De gjorde med god marginal den godaste semlan. Med dagens provsmakning är det bara att konstatera att de är frånåkta rejält. Smaklös grädde. Mandelmassa som var en ganska lös helt slät puré. Nej! Klart underkänt!

Liknande trådar

Mat Jag är nu i en relation där mitt ointresse för mat och matlagning börjar bli ett problem. Det är inte nytt för mig att vara i denna...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 336
Senast: Freazer
·
Kläder & Bli fin Halloj, Jag tror här finns några som har piercingar och kanske vet. Har provat googla, men känner mig ändå lite osäker. Jag har...
Svar
16
· Visningar
832
Mat Har vi några kaffenördar här? Jag, tedrickare, behöver er hjälp med vad julklappstips till min espressodrickande pojkvän. Vi är rimligt...
Svar
13
· Visningar
389
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag har troligen åkt på nån form av stressutslag. Det kliar så jag blir tokig, självklart mest nattetid också. Har kontaktat vården och...
2 3
Svar
47
· Visningar
1 961

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka