Semmeltider stundar

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Smoothi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 114
  • Visningar Visningar 4 418
Jag är inget stort semmelfan men brukar äta någon per år, men vill då gärna att det ska vara en god semla från bageri och helst med hetvägg.

I år har jag hittills bara ätit en, från Vete-Katten i Stockholm men jag blev lite besviken, det var verkligen bara en helt vanlig semla som typ lika gärna hade kunnat vara från bageriet på Coop 🫣

Wienersemla gillar jag också, brukar bli en sån per säsong.

Inte en banoffisemla men en fantastisk skapelse ändå!
IMG_7396.webp

Da jag gor det mesta av mandelmassan sjalv (ibland river jag lite kopt mandelmassa I, for att dryga ut det jag gor) sa rostar jag alltid mandeln och skalar den inte innan jag hackar den. Jag rostar mandeln tamligen hart, sa det blir nastan lite brand smak nar man smakar pa en mandel.
Dessutom gor jag den sa los till semlor att det aldrig blir klumpar av mandelmassa. Den kopta kanns for sot att ha som den ar.

Idag blev det en tripp till Fiket i Färnebo, och vi köpte med oss varsin hjortronssemla. Oslagbar! Perfekt bulle, deras egen mandelmassa, mycket kardemumma, och mycket hjortronsylt (ordentligt med fyllning!), lagom med grädde (dessutom perfekt vispad).
1000001903.webp

Tidigare har det varit hjortronsylt blandad i grädden också, men i år/den här gången var det naturell grädde. Fortfarande väldigt mycket smak av hjortron dock, iom mängden sylt. Tror att de gör sylten själva också.
Känner att jag måste kolla hur långt jag har dit :angel: :rofl:

Jag har nu bakat brod till semlor 3 (tre!) ganger. :cautious: Den forsta satsen blev for torr, andra satsen for blek och fick for mycket smor sa bullarna flot ut, tredje satsen blev antligen bra ... sa I morgon ska jag gora semlor av dem och ta med dem nar vi ska till familjen over dagen.:D Min mandelmassa ar bast ... aven om min formaga att baka bullar ar mycket rudimentar.:p

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag var och lämnade prover i slutet på januari pga min ME-diagnos. I slutet på förra veckan signerades mina provsvar av läkare, dock...
Svar
8
· Visningar
654
Senast: corzette
·
Mat Jag är nu i en relation där mitt ointresse för mat och matlagning börjar bli ett problem. Det är inte nytt för mig att vara i denna... 2 3
Svar
47
· Visningar
4 382
Senast: Freazer
·
Kläder & Bli fin Halloj, Jag tror här finns några som har piercingar och kanske vet. Har provat googla, men känner mig ändå lite osäker. Jag har...
Svar
16
· Visningar
995
Mat Har vi några kaffenördar här? Jag, tedrickare, behöver er hjälp med vad julklappstips till min espressodrickande pojkvän. Vi är rimligt...
Svar
13
· Visningar
396
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka