Semester ö i Grekland

Sv: Semester ö i Grekland

Probably, the guy's name was O'Donnell.

Underbart med informativa människor, Niffe! Den där sambon verkar ju vara en outsinlig källa till bildning! ::D
Faktum är att han är det, även om just denna mannens historia inte är inom hans expertis direkt :)

Debe su nombre al político y general Leopoldo O'Donnell (Santa Cruz de Tenerife, 12 de enero de 1809 - Biarriz (Francia), 5 de noviembre de 1867), líder de la Vicalvarada (sublevación del año 1854). (It owes its name to the politician and General Leopoldo O'Donnell (Santa Cruz de Tenerife, January 12, 1809 - Biarritz (France), November 5, 1867), leader of the Vicalvarada (1854 uprising).)

Det här kan du visa honom:devil:
Will do! :up:

Japp.

tiogreker
:rofl:

Tack så jättemycket för alla svar! Roligt att höra lite Grekland historier.:)

Nu har läget blivit lite ändrat. Ev. följer min man och våra pojkar 7 och 9år gammal med , med eller utan mormor vet vi ej ännu.:)

Så då räcker inte en paradis strand. Pojkarna är bortskämda med all.inkl. och vattenruschkanor m.m. Tyvärr. mitt eget fel...

Så vart åker vi? Vill gärna förändra deras syn på "utomlands" och ge dem en strand bara att vara nöjda med. Ok någon rutschkana kan väl gå an.

Nu är det bokat!
Ja jag vet tidigt, men då har jag något att längta efter:).

Det blev Thassos! Med mannen och våra tre barn 3, 7 och 9år gamla.
Vi ska till Golden Beach i mitten av aug.

Någon som har tips på bra resturanger, stränder m.m?

battur---en-dag-pa-havet-21067760-1351841649-ImageGalleryLightbox_zps546f8ad2.jpg

Apollos bild

Den här årstiden börjar jag alltid drömma om nästa utlands semester.:)
Jag har svårt att få tid att resa bort under vintern, men till sommaren när hästarna går på bete är det lättare att komma iväg.

Jag vill åka till Grekland i sommar. Någon som har ett bra tips?
Önskemål är fina sandstränder, gärna boende vid havet. Reser med min dotter på 3år och ev. min mamma.
Har själv tittat på Thassos, Skiathos och Mykonos.
Har inte alls varit såld på Grekland förrän vi åkte till Kefalonia förra året.
Alldeles underbara stränder, den närmast oss (bodde i katelios) var långgrund och kritvit medan den i grannbyn bestod av små runda härliga stenar. Båda uppskattades enormt av vår då 2åring:up:

(oops gammal tråd, såg ju först efter postning att det tom var bokat :o)

Återupplivar en greklandstråd! Ni som hade varit på karpathos, vad vet ni om den lilla byn Lefkos?? :-D

Det är en liten vacker badort med fina sandstränder. Gillar man att göra utflykter ligger den lite avigt till, men vill man mest slappa och bada med småbarn är Lefkos jättefint. Det KAN vara lite blåsigt där - men det är förstås omöjligt att förutsäga.

I mitt tycke är Lefkos mycket finare än öns andra barnvänliga badort, Amoopi.

Har inte alls varit såld på Grekland förrän vi åkte till Kefalonia förra året.
Alldeles underbara stränder, den närmast oss (bodde i katelios) var långgrund och kritvit medan den i grannbyn bestod av små runda härliga stenar. Båda uppskattades enormt av vår då 2åring:up:

(oops gammal tråd, såg ju först efter postning att det tom var bokat :o)

Vad lustigt, jag var på Kefalonia i maj förra året och jag tyckte att stranden i Katelios var den sunkigaste vi besökte och då var vi runt en hel del. I kanten av stranden rann det ut vad som såg ut att vara ett avlopp och stranden gav allmänt ett lite sopigt intryck. Kritvit sand känner jag inte heller igen. Men mysigt att bo i en by som ligger lite avsides, inte samma charterkänsla som Lassi kan jag tänka mig.

Kan jag ha tagit fel på bynamn då tro :p måste jag ju kolla upp. För några sopor såg vi inte skymten av och nåt avlopp ber jag till gudarna att vi inte missat.:p
Tänkte jag skulle lagt upp nån av alla bilder jag tagit, men de verkar inte ligga kvar på mobilen :nailbiting:
Vad lustigt, jag var på Kefalonia i maj förra året och jag tyckte att stranden i Katelios var den sunkigaste vi besökte och då var vi runt en hel del. I kanten av stranden rann det ut vad som såg ut att vara ett avlopp och stranden gav allmänt ett lite sopigt intryck. Kritvit sand känner jag inte heller igen. Men mysigt att bo i en by som ligger lite avsides, inte samma charterkänsla som Lassi kan jag tänka mig.

@Diskurs Ni kanske var där så tidigt att stränderna inte var röjda för säsongen än? Har dock inte varit på Kefalonia så det är bara en fundering. Stränderna måste alltid röjas efter vintern.

Det är en liten vacker badort med fina sandstränder. Gillar man att göra utflykter ligger den lite avigt till, men vill man mest slappa och bada med småbarn är Lefkos jättefint. Det KAN vara lite blåsigt där - men det är förstås omöjligt att förutsäga.

I mitt tycke är Lefkos mycket finare än öns andra barnvänliga badort, Amoopi.
Ja var ju inne på amoopi förut med Lefkos verkar ha finare stränder :D
Vi vill bada gräva i sanden o äta god mat ;) Ja barnen som vill gräva i sanden mest då hehe

Älskar kefalonia!
Vi bodde i lourdas :) lugnt o skönt o fina bad! (Föredrar klappersten, fanns båda)

Älskar kefalonia!
Vi bodde i lourdas :) lugnt o skönt o fina bad! (Föredrar klappersten, fanns båda)
Lourdas var vi också en dag. Jättefin strand och byn låg fint. Men jag hade inte velat gå upp och ner för den backen varje dag..,

Ja var ju inne på amoopi förut med Lefkos verkar ha finare stränder :D
Vi vill bada gräva i sanden o äta god mat ;) Ja barnen som vill gräva i sanden mest då hehe

Ja, Lefkos har finare stränder. Jag föredrar ju egentligen klappersten och Amoopi har ett par fina sådana stränder - men de är så överexpolaterade, precis som hela orten är, att jag blir galen. Lefkos är också expolaterat men ändå mycket mer naturskönt.

Dock trivs många barnfamiljer alldeles ypperligt i Amoopi så du ska inte bara lyssna på mig ;)

Ja, Lefkos har finare stränder. Jag föredrar ju egentligen klappersten och Amoopi har ett par fina sådana stränder - men de är så överexpolaterade, precis som hela orten är, att jag blir galen. Lefkos är också expolaterat men ändå mycket mer naturskönt.

Dock trivs många barnfamiljer alldeles ypperligt i Amoopi så du ska inte bara lyssna på mig ;)

Du, Greklandsexperten. :D Om man vill åka till Grekland och kunna gå på dagslånga vandringsturer, ha tillgång till en fin strand och helst inte en miljon turister, var åker man då?

Jag kan rek Rhodos. Delar av ön och mycket av Rhodos stad är ju överexploaterar men det finns en del annat att se och ön är så liten att man lätt kan hyra bil och ge sig ut på äventyr utan att åka bort sig. Grekerna ute på landsbygden är dessutom snälla och hjälpsamma även om man inte talar grekiska.

Du, Greklandsexperten. :D Om man vill åka till Grekland och kunna gå på dagslånga vandringsturer, ha tillgång till en fin strand och helst inte en miljon turister, var åker man då?

Hm, många öar har fina 1-5-timmars vandringar ... Men mesta vandringsön med dina önskemål skulle jag säga är Kreta! Jag har dock aldrig varit där så du får absolut inte fråga något mer. ;) Men jag har för mig att det finns några här som gått t ex Samaria-ravinen, en klassisk vandring på västra Kreta.

En miljon turister är det nästan överallt om du åker i juli-augusti. I maj, början av juni och i september är det betydligt lugnare.

Nu äntligen har vi varit på paradis ön Thassos!:)
Vi är jättenöjda med resan och det passade barnen perfekt.
Vackra jättefina lång grunda stränder där vi tillbringade våran mesta tid.
Jättegod mat! Och hyffsat billigt!
Kan jag verkligen rekommendera om man mest vill sola, bada och äta gott!

Båtresan(transfern) var ett rent nöje.
20140820_143005_zpsd4441f2c.jpg

Härligt matställe!
20140821_144615_zpsd21a1a90.jpg

Marknad
20140825_123216_zpsae4aed4b.jpg

Utsikt från vägen
20140825_131203_zps1cb581ec.jpg

Härliga stränder fanns det gott om!
20140825_150041_zps5ee55b26.jpg

20140823_141328_zps691c0bf3.jpg

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 287
Senast: Fetaost
·
W
Övr. Barn Till sommaren ska våran familj på sin första utlands semester, Rhodos. Våran dotter som nästan har hunnit bli 3år när resan sker, ska...
Svar
6
· Visningar
1 112
Senast: pemi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama