Semester ö i Grekland

Sv: Semester ö i Grekland

Men vad synd. Henne behöver hon ju inte möta igen?

Lefkos är fint och ett eldorado för den som gillar sandstränder, förstås. Men blåsten kan ligga på där, det är lite utsatt. Så det är inte hundra att det är perfekt för en treåring ändå.

Ja jag sa det till henne, men hon har redan bestämt sig...envis mamma.:D
Så Karpathos går tyvärr bort.

Lutar åt Skiathos nu, har varit där förrut och tyckte det var jättefint, men väldigt dyrt allting.

Till Thassos finns det charter med Airtours, det är också en favorit nu.

Mykonos, är det bara dyrt och glamoröst där eller finns det en lugnare "barnavdelning" där?

Jätteroligt att höra era om era resor i Grekland!:)

Egentligen tror jag att alla öar har lugnare barnavdelningar men det kan vara lite långt att ta sig till dem. Med en treåring gissar jag att det ni behöver är en charterort där barnavdelningen redan finns...

Vad gäller Mykonos så skulle jag tippa att det är ännu dyrare än Skiathos.

En liten följdfråga på det.. Vilka öar sägs vara de billigaste respektive dyraste?

Jag skulle säga att det inte finns några billiga öar längre... Med euron har Grekland blivit dyrt. Det enda som fortfarande är billigt jämfört med många andra länder är boendet om man bokar det själv. Jag brukar betala 25-30€ per natt oavsett vilken ö jag är på.

Men just Mykonos och Skiathos har lite exklusivare turism, partyfolk med stil som inte är rädda att betala för sig. Det driver ju upp priserna. På Skiathos tror jag att man trots det kan leva mer normaldyrt, ön attraherar även 'vanlig' turism. Jag är inte lika säker när det gäller Mykonos.

Ja, jag tror det. Iaf 90% av byggnadens rum hade en balkong eller fönster ditåt.
Vi åkte sista minuten med ospecificerat boende. Aktiviteter med bolaget fanns men var mycket billigare att göra samma saker själv.
Ingen mat osv ingick men det fanns mängder med restauranger alldeles runt hörnet. Både lite finare och snabbmatställen. Maten var kanon överallt där vi provade och bra priser!

Alimounda mare är rena lyxhotellet, med chartergrekiska mått mätt.

Problemet med stranden utanför Pigadia på Karpathos, om man åker med en treåring, är precis det du säger: det är lite stenigt just när man gått i vattnet.

Många med småbarn bor i stället i orten Amoopi som har små stränder, både med klappersten och sand. Eller Lefkos, enbart sandstränder.

Kan tro det, det såg himla fint ut och personalen var himla trevliga!

Hur är det på Korfu?

Själv tänkte jag nästa gång åka till Ithaka och Kefalonia :D Verkar himla fint!

Vi var i Grekland i somras och förälskade oss i "vår" ö Kefalonia! Vackert och vår lilla by var så lugn och skön!
Hotellet var helt underbart, litet med lägenheter men bara utsikten höjde kvaliten flera snäpp! Men "tyvärr" kanske inte så barnvänligt då vår by låg högt upp på berget och det var svårt att gå ner till stranden med ett litet barn. Vi hade dock hyrbil då vi ville se mkt av de fina ön, så vi kunde åka till stränderna.
Det fanns både sandstränder och småsteniga stränder. Föredrog stenarna själv faktiskt, för att slippa sand överallt! I själva vattnet var det sand.

Så vår by Lourdas var kanske inte idealiskt för en barnfamilj, men vi skulle lätt åka tillbaka dit med dottern, just för lugnets skull och det trevliga folket och alla bra restauranger på gångavstånd. (Och dottern stormtrivdes hon med)

Men kefalonia har flera andra orter också som man kan kika på!

Alimounda mare är rena lyxhotellet, med chartergrekiska mått mätt.

Problemet med stranden utanför Pigadia på Karpathos, om man åker med en treåring, är precis det du säger: det är lite stenigt just när man gått i vattnet.

Många med småbarn bor i stället i orten Amoopi som har små stränder, både med klappersten och sand. Eller Lefkos, enbart sandstränder.

Rånar tråden lite :D V:Di förälskade oss i grekland i somras och vill besöka fler öar! Och just Karpathos och Amoopi har jag nog nästan bestämt mig för för nästa resa. Vill ha stränder, lugn, en del restauranger på gångavstånd... kändes iaf rätt ;) Men hört att det blåser väldigt mkt? Är det året om eller vissa tider?? Eller är det bara skönt att det blåser kanske?

Karpathos är en av de öar som är lite mer utsatt för blåst än andra, ja. Men det betyder förstås inte att det blåser överallt och jämt.

Delvis beror det lite på när man åker. Jag har varit där i maj/juni och september och haft en del blåsiga dagar, men inte så farligt.

I juli/augusti kan det periodvis vara värre, då blåser ofta den speciella medelhavsvinden meltemi. Då är det bättre att bada vid stenstrand (finns också i Amoopi), annars blir man sandblästrad.

Kan tro det, det såg himla fint ut och personalen var himla trevliga!

Hur är det på Korfu?

Själv tänkte jag nästa gång åka till Ithaka och Kefalonia :D Verkar himla fint!

Har inte varit på Korfu, inte den ögruppen alls. Men Kefalonia och i synnerhet Ithaka verkar jättefina.

Är det varmt så kan ju blåst bara vara skönt tänkte jag! Men hört att det kan blåsa så man måste hålla i sina tallrikar typ, och då är det ju inte lika roligt...
Men kollade på bilderna från Amoopi igen och känns verkligen som en plats för oss!
Ska läsa på lite mer om vindarna bara först :p

Vilken årstid åker ni?

Amoopi är ingen personlig favorit men för småbarnsfamiljer är det kanonbra. Fina små vikar, många kompisar, tavernor direkt vid stranden där personalen är van vid småbarn och flexibla när det gäller att fixa mat efter barns önskemål.

Tror det är Lakki village hotell som dessutom har ett fint poolområde om man gillar det.

Egentligen brukar vi ej åka på sommaren, men gjorde det nu sist och det var helt ok. Så troligen blir det juli.juli eller augusti... När det är som varmast ;)

Ja, har småbarn så därför kändes det som en bra plats, Amoopi.

Något mindre risk för hård blåst i juni, skulle jag säga. Men det går ju ändå inte att säga hur det blir när just ni är där.

Jag slår återigen ett slag för Parga som inte är en ö utan ett söt liten stad på fastlandet. Inte alltför lång transfer från Preveza där flyget landar. Bor man i Valtos har man en fin sandstrand, och man kan gå eller åka taxibåt till själva staden Parga. Absolut barnvänligt - dock backigt i själva staden!

Lefkas/Lefkada har fantastiska stränder på västra sidan men hotellen ligger på östra - Nidri verkar inte jättekul. Jag har bott i Ligia strax utanför Lefkada stad, helt ok om man har hyrbil och kan ta sig till de spektakulära stränderna då.

Mykonos är ett rätt flott och glassigt ställe. Jag har inte varit där på länge men jag tror man har byggt rätt mycket ute vid stränderna. Fina stränder, men inte så stora, och rätt långt till stan.

Syror, grannön till Mykonos, minns jag som väldigt trevlig. En stor ö med rätt stor stad. Stränderna verkar helt ok.

Mytilini/Lesbos är en stor ö med flera badorter. Trevligt, tyckte jag.

Skopelos har fina stränder men de ligger en bit från stan, har jag för mig. Alonissos var inte alls utbyggt när jag var där; en grön och fin ö men stränderna är stenstränder. Syras är den häftigaste ön jag varit på, men dit går ingen charter. Thassos har jag hört mycket gott om.

Syros gör faktiskt comeback på charterprogrammet nästa år, hos Ving. Enbart från Sthlm och i kombo med Mykonos.

Fast TS ville inte ha båttransfer så det går nog bort.

Korfu har sandstränder, iaf på västsidan. Om jag skulle åka dit igen skulle jag nog åka till Paleokastritsa, väldigt vackert område.
Vi bodde mer söderut med fin sandstrand (där bondfilmen ur dödlig synvinkel spelades in i sanddynorna) men rätt tråkig by.

Vi åkte med båt till två småöar, Paxos o Antipaxos. Så fina!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 287
Senast: Fetaost
·
W
Övr. Barn Till sommaren ska våran familj på sin första utlands semester, Rhodos. Våran dotter som nästan har hunnit bli 3år när resan sker, ska...
Svar
6
· Visningar
1 112
Senast: pemi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama