Semenering

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Hildaz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 866
Sv: Semenering

väldigt varierat pga stoet.
Min stog i tre dagar men hon var redo att semineras på första dagen, vissa har dem där hela sommaren. du och seminstationen bestämmer det.

Jag brukar köra dit mina när de börjar brunsta och sen hämta dom ca 5-7dagar senare när dom är seminerade och klara.

Sen kör jag tillbaka på 16 dygn och ultaljudar, är de inte dräktiga då så lämnar jag kvar dom.

Alla stationer har olika, där jag hade mitt ena sto förra året fanns det möjlighet att lämna kvar henne på bete efter seminering tills hon var konst. dräktig och även längre om man ville. På den andra stationen där jag hade de andra två några mil från Jönköping har de inget bete så de har ingen möjlighet att ha kvar ston tills 16dygns kollen. Utan de vill att man hämtar så kost de är seminerade.
Så det är olika mellan stationer..

Det beror på om de tar sig, om det krånglar, hur länge de brunstar etc.

Min stod sammanlagt ca 30 dygn förra året :crazy: för att vi valde en infertil hingst först och sedan fick byta. Men hon stod inte 30 dygn i rad utan 9 dygn, 4 dygn, 17 dygn typ..

Beror också på hur man bor i förhållande till seminstationen.
Det finns allt frå dom som bara är där 30 minuter. Då bor man nära och kör dit bara för seminerning. Till ston som bor långt ifrån och stannar någon/några månader för att man ska vara säker på att hon verkligen är dräktig.

Tsss det är ju INGENTING.

Min var inne 10 veckor i sträck.

70dgr.

Då tog jag hem henne innan 16 dygn.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 148
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 702
Senast: ildiko
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
761
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka