Nomina

Trådstartare
Nu har jag fått ihop foderstaten inför vintern såpass bra med bara hösilage + krafft muskel så att jag varken behöver tillsätta mineraler eller kraftfoder. Detta medför ju dock också att det enda selenet herrn får i sig är det ifrån hösilaget vilket inte lär vara speciellt mycket, och jag tänkte då ge honom Selevitan.

Har aldrig använt selentillskott innan, och behöver därför lite råd och hjälp på vägen :D Enligt FASS skulle man ge en häst på 500kg 50g 1-2ggr/månad, min häst väger 600kg ungefär och jag tänkte då att det kanske blir lagom med 50g 2 gånger/månad i så fall. Tänker jag fel? :)

Sedan är hästen rätt kräsen också, så att ge honom det med hans vanliga torra mat lär inte fungera. Tänkte då ge honom en skvätt betfor tillsammans med detta, blir det fel på något vis? Tänkte mest eftersom han inte får betfor annars.

Ni får gärna ge mig råd av alla de slag och berätta om era erfarenheter ang. Selevitan :)

Sv: Selevitan

Ni får förresten gärna skriva om ni vet något annat selentillskott som är bättre/billigare/smidigare :)

Jag har använt ett flytande tillskott från Lantmännen, Basic Selen E tror jag det heter. Kostar ca 1 kr/dag. Ges dagligen enligt rekommendationen på förpackningen.

I år kommer jag att använda selevitan och räknar med en kostnad på ca 25-30 kr/månad så det är prismässigt ungefär detsamma (fått recept på förp. m 1250 g och den räknar jag ska räcka 18-20 månader). 500-g förpackningarna är receptfria. Det står att man ska ge 1-2 gånger / månad men jag kommer nog att ge 1-2 ggr/vecka istället. Har läst att upptaget blir bättre om man fördelar dosen och ger oftare.

Tack för rådet!
Jag tror faktiskt att jag kör på Selevitan, det känns tillförlitligt på något vis :p

Det där med att ge en gång i veckan istället tror jag dock att jag anammar, måtten är vad jag förstått på 25g och han ska ha 4 sådana i månaden, så det blir ju lämpligt att ge en gång i veckan :)

Liknande trådar

Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
903
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
3 091
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 016
Senast: TinyWiny
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 020
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30