Selenpreparat?

mirage

Trådstartare
Finns det något preparat som innehåller endast selen? Hur hög tolerans är det på e-vitamin om man skulle ge tex Basic E för att höja selenet fastän E-vitaminbehovet är täckt?

Är det någon vänlig själ som har lust att skriva vilket standardvitamininnehåll det är i hösilage?

Mvh Linda :bow:
 
Sv: Selenpreparat?

Behovet hos vuxen häst (underhåll) är 75mg/100kg kroppsvikt och dag. Maxtolerans 3000mg/100kg kroppsvikt och dag.
/M
 
Sv: Selenpreparat?

Vid 3000 mg per 100 kg så är hästen garanterat död efter första dagsdosen.
Vid 75 tar det kanske ngn vecka.
Rätt värden år : behov 0,2 mg per 100 kg max toleransgräns 6 mg per 100 kg.
Det finns inget rent selenpreparat men tokosel ger mest selen för pengarna o innehåller ganska lite E-vitamin.
PL
 
Sv: Selenpreparat?

peter_lundin skrev:
Vid 3000 mg per 100 kg så är hästen garanterat död efter första dagsdosen.
Vid 75 tar det kanske ngn vecka.
Rätt värden år : behov 0,2 mg per 100 kg max toleransgräns 6 mg per 100 kg.
Det finns inget rent selenpreparat men tokosel ger mest selen för pengarna o innehåller ganska lite E-vitamin.
PL

Jag tror det är E-vitaminbehovet "Mirjada" har beskrivit och inte selenbehovet. Jag antar att h*n enar att maxtoleransen för e-vitamin är ganska hög.

mvh Jessica
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Fodermarknaden formligen översvämmas av dyra, dåliga foderprodukter som marknadsförs med felaktig och falsk information. Den senaste...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
18 630
Senast: spaderÄss
·
Foder & Strö Håller på att bli gråhårig när jag gogglar runt hittar olika uppgifter överallt och inga uppgifter på andra bitar. Någon som har mer...
Svar
5
· Visningar
1 909
Senast: Mariaauto
·
Foder & Strö Det enda i mineralväg som fattas i min foderstat är selen. (som så många andra) Ska nu in och köpa foder på fredag och har då lite...
Svar
5
· Visningar
1 422
Senast: Flaekja
·
Foder & Strö Har kikat runt efter ett komplett kraftfoder som har högt vitamin + mineralinnehåll då jag inte fodrar själv och vill slippa att andra...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 399
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp