Sv: Ströh Scandinavian Müsli - Skyhögt i mineral och vitamin....!
Naturligtvis är inte kostnaden oväsentlig men när det handlar om så små summor så spelar det ingen roll, speciellt inte om det undelättar hanteringen.
Obalans kan det bli på mineralsidan ffa Ca/p och på vitaminsidan är det d-vitamin och A-vitamin som är det man får vara mest uppmärksam på. E-vitamin och k-vitamin ska till mkt höga doser, k-vitamin uppåt 1000 ggr behovet.
Maxdos för min häst (vikt ca 450 kg) av A-vitamin = ca 216 000 IE, 400 g av Fibergi musli ger 24 000, drygt en tiondel.
Maxdosen av d-vitamin ca 30 000 IE och Fibergin ger 2 400 IE/400g = en tolftedel. Så är det en bra bit upp till toxiska doser.
E-vitamin har jag fått lära mig samspelar med Selen och det är därför Selentillskott innehåller E-vitamin. E-vitamin i högre doser verkar också ha effekt på immunförsvaret. E-vitamin i Fibergi 400 g = 575 mg, maxdos för min häst/dag = 13500mg, så en 26:e-del av maxdos.
Selen ligger perfekt på 0,84 mg/400 g - behovet 0,9g och toxisk dos 22,5g.
Förstår inte varför jag ska hålla reda på och ge doser en och två ggr per vecka när jag kan fördela det jämnt över veckan vilket är betydligt enklare att hålla reda på + att jag ju ändå vill ha nåt att stoppa i krubban.
Ser inte att jag med 3-500g av varken Scandinavian Musli eller Fibergi Musli riskerar att göra så att det blir obalans i mineral eller vitaminbalansen hos hästen. T ex måste ca/p-kvoten ses över utifrån grovfodret men några 3-500g av ovanstående foder kommer inte att kantra den skutan, behöver det grovfodret balanseras i ca/p-kvot så kommer det att behövas oavsett. Jag vill dessutom ligga lite åt det högre hållet på ca pga att det är en unghäst, och eftersom jag kommer att ge grovfoder till typ 95% så räknar jag med att kvoten kommer att vara ok. Ingen fosforrik havre kommer att serveras här.