Sele till unghäst?

C

cafu

Vad har ni för selar till era unghästar? Har en 07:a (bruks-nsv) som jag ska försöka börja tömköra snart. Vill helst ha en riktig sele (och inte en tömkörningsgjord) så jag har möjligheten att ev. längre fram låta henne få dra saker efter sig. Har en loksele till 4-åringen, men den känns ju lite för stor för den lilla än så länge.

Sv: Sele till unghäst?

Jag har börjat köra in min och vi använder en bröstsele :) kanske kan lägga in en bild senare, men den är inte så komplicerad vilket gör att jag använder den i början

Vi har samma sele vid inkörningen som den vanliga körningen, i början när vi bara drar saker använder vi arbetsselen som annars används till att bereda potatislandet och dra hem veden med :)

Men är inte en sele för en vuxen häst lite för tung/stor för en liten åring?

Vi har samma sele vid inkörningen som den vanliga körningen, i början när vi bara drar saker använder vi arbetsselen som annars används till att bereda potatislandet och dra hem veden med :)

Ja, nu ska hon inte köras in redan, utan vi ska bara prova att tömköra några ggr innan sommaren. Men i stället för att skaffa en tömkörningsgjord bara för detta tänkte jag att det kanske vore smartare att skaffa en riktig sele redan nu som hon kan ha även ett tag framåt (i alla fall under hösten). Men jag vet inte hur man provar in en sele till en så liten häst, den ska ju inte vara för stor nu och samtidigt ska hon kunna växa i den?

Det är den nog ja, vi kör inte in några åringar.

Det beror ju lite på vad du ska göra med selen, ska du bara tömköra eller dra däck mm för att träna och inte spänna för henne för vagn så räcker det ju med en enkel bröstsele, men sedan när du ska börja köra henne på riktigt så behövs ju en riktig sele, men för våran del så körs inte hästarna "på riktigt" förrän vid ca 2,5-3 års ålder och då passar dom i den vanliga selen.

Ja, problemet är att jag inte riktigt vet. Antingen lämnar jag bort henne för inkörning som 2,5-åring...och då tömkör jag bara själv fram till dess...eller så fortsätter jag med inkörningen själv (med hjälp) om det verkar gå bra. Och då blir det kanske aktuellt att släpa grejer nu till hösten eller nästa vår. Så då är det väl en mindre loksele i lagom storlek jag skulle skaffa, vad nu det kan innebära?

Det beror ju lite på vad du ska göra med selen, ska du bara tömköra eller dra däck mm för att träna och inte spänna för henne för vagn så räcker det ju med en enkel bröstsele, men sedan när du ska börja köra henne på riktigt så behövs ju en riktig sele, men för våran del så körs inte hästarna "på riktigt" förrän vid ca 2,5-3 års ålder och då passar dom i den vanliga selen.

Jag har en liten bröstsele som jag använt till mina ettåringar, har nu en 07a som ska få ha den, är den tredje åringen som ska ha den. Jag har araber, så selen är till b/c ponny, tyvärr ingen baksele, men har svanskappa. Det är ingen sele som jag spänner för med, utan jag går ut och går, tömkör, sätter på draglinor, går runt och skramlar lite. Kör in med loksele, som har baksele, när hästen är två år.
/Stina

du kan gott använda en enkel "skitsele" när du börjar tömköra eller när du börjar släpa draglinor osv efter hästen. Ha gärna med en baksele också så blir den helt naturlig från början. Eller köp en begagnad ordentlig sele som du säljer sedan när hästen har vuxit ur den.

Ja det lutar väl åt det. Hur är marknaden för att sälja begagnade selar? Å andra sidan skadar det ju inte att ha en mindre sele lagom till unghäst, planerar ju att betäcka 4-åringen i år så den kommer förhoppningsvis till användning längre fram.

Men om jag köper via nätet då tex, hur vet jag att den är lagom i storleken? Vilken storlek/modell ska jag titta efter? Alternativt hur mäter jag storleken på hästen?

du kan gott använda en enkel "skitsele" när du börjar tömköra eller när du börjar släpa draglinor osv efter hästen. Ha gärna med en baksele också så blir den helt naturlig från början. Eller köp en begagnad ordentlig sele som du säljer sedan när hästen har vuxit ur den.

Ja det lutar väl åt det. Hur är marknaden för att sälja begagnade selar? Å andra sidan skadar det ju inte att ha en mindre sele lagom till unghäst, planerar ju att betäcka 4-åringen i år så den kommer förhoppningsvis till användning längre fram.

Men om jag köper via nätet då tex, hur vet jag att den är lagom i storleken? Vilken storlek/modell ska jag titta efter? Alternativt hur mäter jag storleken på hästen?

inga problem att sälja begagnade selar. och man får skapligt bra betalt också.

du ska leta efter en riktig bröstsele eller en loksele.
ang måtten prata med säljaren till selen och sedan mäter du bröstans längd ca... runt bålen, längd från däckel till svans så vet du ca. att selen passar på din häst.
Vad den bör ha för storlek på sin sele vet jag inte för jag håller själv bara på med åsnor och Welsh mountain.

Jag har lite olika storlekar på lokselar här hemma. Mindre till unghästarna osv. Tycker det av nån sorts princip ska va loksele på NSV:p

Har en 06:a (halvblodskorsning) som jag fick inkörd i somras, dvs som 1-åring! Gick bra, o går fortfarande jättebra med honom!
Köpte nylonselen till honom via http://www.selar.se för 1300:-, just pga att han fortfarande växer. (Men han blev iof sig inkörd i travsele.)

Shiloh, sommaren -07.
krftor138.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 602
Senast: fixi
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
1 232
Senast: GoLightly
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 363
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 890
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka