Sele till Arab?

S

_Sarah_

Är helt förvirrad över alla selar och jag undrar vad jag ska köpa för sele till min arab. Vill inte ha någon tung sele såsom loksele eller något sådant utan en mera smidig sele som man kan använda både vid tömkörning och vardaglig körning med lätt vagn.

Sv: Sele till Arab?

Hade inte tänkt mig någon travsele då jag inte kommer att köra med en sådann vagn utan jag vill även kunna variera och eftersom en arab är lätt i typen så ehöver jag en enkel och smidig sele.
Ingen annan som kör med sin arab?

Jo..

Åke (som tydligen har fått hjärnsläpp med tanke på svaret om sele här:eek: :D ) kör som f-n med sina araber.

Men sen om det är framför vagn vill jag låta vara osagt..

Om du söker i gamla trådar om selar så kommer du få en massa tips.

Under tiden vickar jag för _L_ och Snigel och slänger in en länk om en bröstselar till ett mkt bra pris.

www.equilex.se

Shoppen sedan Kusken så kommer selarna upp

Driveout.se har lite fler selar.

Riktigt bra selar är:
Hansbo finsele
Imperial driving selen hos selar.se
Ideal harness selen hos börjes
Alla dem kommer med snabbkoppling till skaklarna vilket gör att du kan ha vilka skaklar som helst och du får snabbt bort skaklarna om något händer.

på equilex finns även ergonomiska bröstselen som rekommenderas

Billigare alternativ utan snabbkopplingar är pfiff-selarna, och kostar från 2500:-

Bra bröstsele har alltid lös brösta, draglinor o baksele.

Vll du tömköra på volt, för att bygga o träna upp din häst rekommenderar jag att du införskaffar en riktig tömkörningsgjord. Men en kördäckel funkar såklart. Lite klumpigare bara. Du ska även köpa långa tömmar om du ska tömköra minst 16 meter, helst i läder. Och tärnsjös tömmar är bäst, men man kan nöja sig med hansbos eller chetaks med.
Tömmar medföljer alltid ny sele, men de brukar bara vara 10-12 m.

Jag har en lätt och smidig bröstsele till min arab. Selen är till salu även en rockard . Inresserad?

Vet inte märke men jag hade en loksele innan,snacka om skillnad att hanter en bröstsele. Jag tror hästen tyckte det med. Han ska till häst himmelen,min gamla arab, så det blir ingen körning mer...

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
677
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 583
Senast: fixi
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 287
Senast: Äpplet.
·
Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
553
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025