Sele för inkörning av ardenner

Sv: Sele för inkörning av ardenner

Jo jag förstår, jag är inte heller klen men det är inte så lätt att jonglera med 20 kg loksele:D
Värst tyngd tycker ja de är i lokorna, men nu har jag ju letat på lätta lokor och ska göra en sele av det...Nån gång när tid finns:angel: (o min nordis e ju inte inkörd än heller så;))

Så om du får tag e en sån sele, många olika namn:angel:
Finsele, kyrksele, vagnssele, artillerisele...
Kan även se ut olika! Va ja fattar var det inte ovanligt att vaje ort eller län hade sin modell på loksele förr:idea:
Några ex:
Nytillverkade, dom två översta (snackar ja om):idea:
http://w1.515.telia.com/~u51507819/selar.htm
Beg:
http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_17/04260000-04269999/640x480/4262690.jpg?0
http://hastutrustning.hastnet.se/produktbilder/91191.jpg
http://hastutrustning.hastnet.se/produktbilder/84600.jpg

Dessa selar förekom ofta på parhästar, därför ser man tråkigt nog att folk säljer ena selen, vilket ofta innebär klen smal däckel... Men har man däckelunderlägg under, blir en sådan däckeln ändå bättre än en läderdäckel - kanske inte passar mkt breda ryggar...?
Men det finns även bågdäcklar till:)

Be folk mästa selen, kolla på bilden å tala om vilka punkter dom ska mäta ifrån. Tex från dragläder till övre lokrem, däckelns bredd osv.:idea:

*drägel* Vilka fina selar!
Tidigare i sommras fick jag och min far tillåtelse att rota runt bland hästgrejorna på en gammal gård som skulle säljas och se i fall där fanns något av intresse. Vi hittade faktiskt en hel del bland annat en sorts finare loksele med däckelbåge. Den är väldigt nett och har en sorts kantig form på tömringarna som jag inte sett förut. Vi hittade också ett huvudlag som är väldigt fint och hade tillhörande stuptygel. Sedan är tömmändarna (vid huvudlaget/selen) rundsytt. Allt i brunt läder med mässingsdetaljer. I ärlighetens namn förstår jag inte hur dessa grejer har kunnat hamna på en bondgård i norrlands inland.

wow:laugh:
Måste vart nån förbipasserande, som slutade sin resa där, får ett antal sekel sen:crazy:
Bilder??:d

Nu har jag tagit lite bilder, blidde sådär, blev lite mörkt innan barnen somnade.
Selen är inte tillpassad, den är bara pålagd för att man ska se på ett ungefär. Och förresten, min hudfärg blev väl fin i blixten? :o:D

web_IMG_5390.jpg

webMG_5372.jpg

Ja det där tycker jag ser bra ut! Som sagt justeringar ska väll till, men första intrycket lixom!

Va fin han är:love:
Gillar hans hållning.
Jag tror jag bara tänkt fråga, eller har jag redan gjort de, vad det e för stam? Han har vacker hals (välutvecklad bog) min nordis e mer tjocknackad...
Helst ska ju ardennrar/vissa kallblod ha bred kraftig hals, dock har jag aldrig ansett det som snyggt eller spec fördelaktigt:angel:

Nått jag reagerade på, redan innan jag sett bilderna, är varför en tärnsjösele skulle vara så billig...?
Visst 20 år, men kvaliten har den ju behållt...
Har du hittat stämplar?
Va fick du tag på den? Vilket län typ?
Men oavsett märke, är den i gott skick har du gjort ett bra fynd för det priset!:idea:

Påminner om mina selar, det jag vet om dom är att det var en (i skåne) som sydde dom av tärnsjöläder...
19495443.jpg

Måste bara tillägga att min 2åriga (halvår äldre nu) nordis är både mer proportionell än sådär och inte sådär grinig:D men där ser man som bäst selen:idea:

Ja måste kommentera ena bilden, nedersta, det ser ut som ni är på promenad, men går åt varsitt håll!:D
Hoppas ni kommer fortsätta ha det lika bra ihop som jag tycker det ser ut att ni har redan nu!:idea:

Senast ändrad:

wow:laugh:
Måste vart nån förbipasserande, som slutade sin resa där, får ett antal sekel sen:crazy:
Bilder??:d

Mjo, det skulle jag kunna ordna men just nu bor jag borta o kommer inte åt bilderna. Men när jag kommer hem igen så...;)

Han är faktiskt väldigt reslig för att vara en ardenner, kommer passa finfint sen i ridningen (tänkte testa lite akademiskt).

Det finns ett märke (mer som en gammal klisterlapp, typ) på ena lokan som har Tärnsjös logga. Jag köpte den inte som Tärnsjösele utan som en tranemosele vilket den var utannonserad som. Det var inte förrens jag fick hem den som jag såg märket och tänkte att det vore ju bra om det är en tärnsjösele, men att märkningen såg lite klen ut. På däckeln finns det en märkning i järnet, nåt med WL Eskilstuna. Det är de enda märkningarna jag har sett. Men i vilket fall oavsett märke/modell så måste jag säga att jag är nöjd, kvaliten är verkligen skitbra.

Aha på det viset!:D
Ja du vet de där om att vrida å böjja hårt på allt läder? :angel:;)
Bara att putsa upp den, smörja in å sen köra hårt;):D

Du får gärna ta lite fler bilder på selen:)
Är det typ mocka på bukgjorden å svanskappan?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 560
Senast: Queen
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
19
· Visningar
1 192
Utrustning Vi ska köpa en ponny som hos nuvarande ägare enbart rids i dressyr och de har därför inte satsat på hoppsadel till honom utan köpt en...
Svar
13
· Visningar
4 122
Senast: Harbor
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 664
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka