sela med finsele?!

B

bambo

Behöver hjälp av någon med erfaren av finselar. Ska skaklarna ha fasta öglor som man trär igenom selens "byglar", eller ska skaklarna vara släta, och enbart vila i selen. Tacksam för svar!

Sv: sela med finsele?!

Enbart släta, men kan ha piggar på som stopp fram o bak. sk giggskaklarar och giggsele.

Till en maratonsele hör oftast en snabbkoppling som är öppningsbar och snabb att utlösa. Till dem kan man ha ringar på skaklarna, men ringarna ska vara stora så skakeln kan glida fram och tillbaka, tex i svängar.

vad har du för finsele?

Jag köpte selen beg. Skakelfästena på selen en läderklädd järnbygel med långa läder som jag fäster i en gjord under buken. Är det snabbfästen?

Aha! Antagligen en finsele från hööks med tilbury tugs snabbkoppling. har du bild?

Det finns en annan variant av snabbkoppling som är bättre än tilbury.

Till tilbury måste du ha väldigt stora skakelöglor eller inga alls, det är livsfarligt att köra med små skakelringar. De fastnar om hästen står snett, eller ligger ner. ..har gjort det misstaget :)

Jag har en bild på tilbury (hööks selen som jag lånade till tävlingen)

Senast ändrad av en moderator:

Jajamen...en sån är det! Tack snälla för alla goda råd :bow: Då ska jag se till att ta bort skakelfästet helt. Snygg häst på bilden!

En till fråga... Vilket spänner man på / av först om det ska vara korekt gjort. Draglinorna eller bakselen?:confused:

Ska du sela i rätt ordning för att tänka så mycket som möjligt på säkerheten selar du på så här: Först bröstselen, sedan däckeln,därefter bakselen,draglinorna, huvudlaget och sist tömmarna som sätts fast på ett säkert sätt i eller under ryggremen.
Inspänning sker i följande ordning: först sätts skaklarna fast i däckeln helst båda samtidigt om inte börja med den högra. Sedan vänster draglina i vagnen sedan den högra draglinan. Fortsätt med att den högra remmen från bakselen sätts fast i skakeln. Gå runt och sätt fast den vänstra sidans rem från bakselen och spänn den yttre gjorden. Kolla att bakselen sitter rätt genom att kolla om du får ca 3 fingrar mellan häst och sele.
Det här är faktiskt en del av det som man praktiskt måste visa upp att man behärskar för att få kusk-körkort i Holland. Förutom teoriprovet då.
Ha det/ Gunilla

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 070
Senast: Josefineeee
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
1 232
Senast: GoLightly
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 437
Senast: monster1
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 875

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka