Se upp för fruset gräs

Sv: Se upp för fruset gräs

En sak för att tänka på för hästägare med fång - och kolik - känsliga hästar.
Citat: "RIDSPORT har pratat med Strömsholms foderlärare Linda Kjellberg, som berättar att frostnupet gräs kan öka risken för fång och kolik. Även frusna äpplen och morötter bör undvikas om man inte vill riskera kolik."

En sak för att tänka på för hästägare med fång - och kolik - känsliga hästar.
Citat: "RIDSPORT har pratat med Strömsholms foderlärare Linda Kjellberg, som berättar att frostnupet gräs kan öka risken för fång och kolik. Även frusna äpplen och morötter bör undvikas om man inte vill riskera kolik."

KL + 1 på den. Bra att poängtera!

Har länge vetat om det men inte haft hästen i grushage på evigheter, undrar då hur man ska göra för att hästen inte ska vräka i sig fruset gräs...

I stallet går de på en del grus och en del gräs så hästarna får välja mellan hösilaget eller gräs, de verkar gärna äta av både...

*delvis kl*

För egen del blir jag nyfiken på hur hästarna klarar sig i vilt tillstånd? Är det för att vi tar in våra hästar över nätterna som de blir känsligare? Tar dom från bete så tidigt? Stoppar vi i hästarna för mycket annat onödigt foder?

Våra djur går på bete från slutet av maj in till 1-2 veckor in på oktober beroende på hur betet ser ut och de fortsätter att gå ute dygnet runt nu till någon vecka in i november, de har gått så i flera år och aldrig någonsin besvärats av kolik eller liknanden. De är också äldre hästar, i år 14, 18 och 19 år, snart ett år äldre. Nu har de fri tillgång på hösilage men väljer ändå att gå och täcka betesbehovet på den del av hagen där det finns lite gräs kvar. Men något extra kraftfoder går de inte på, tillräckligt pigga och fina i hullet.

*delvis kl*

För egen del blir jag nyfiken på hur hästarna klarar sig i vilt tillstånd? Är det för att vi tar in våra hästar över nätterna som de blir känsligare? Tar dom från bete så tidigt? Stoppar vi i hästarna för mycket annat onödigt foder?

Spånar fritt. :)
Kan det inte ha något med att de hästar som inte klarar av att leva i sådana marker helt enkelt dör och inte för generna vidare?
Samt att vilda hästar har bättre förutsättningar att välja vad de vill äta, och att de även har möjligheten att "välja in sig" lite i taget på olika foder eftersom de kan plocka/äta vad de vill.

Det var intressant när jag hade hästarna i trädgården förut. Massor av gräsmattegräs, massor av äpplen och sen en storbal med hö att välja på. Jag var orolig att de skulle föräta sig på äpplen och gräs, men döm av min förvåning när de varvade med de olika maträtterna. De åt lite äpplen, lite hö, lite gräs, vila, hö, gräs äpplen, vila etc. Ingen blev dålig eller lös i magen, de verkade ha koll på hur mycket de kunde äta. Jag tyckte det var väldigt intressant.

Spånar fritt. :)
Kan det inte ha något med att de hästar som inte klarar av att leva i sådana marker helt enkelt dör och inte för generna vidare?
Samt att vilda hästar har bättre förutsättningar att välja vad de vill äta, och att de även har möjligheten att "välja in sig" lite i taget på olika foder eftersom de kan plocka/äta vad de vill.

Det var intressant när jag hade hästarna i trädgården förut. Massor av gräsmattegräs, massor av äpplen och sen en storbal med hö att välja på. Jag var orolig att de skulle föräta sig på äpplen och gräs, men döm av min förvåning när de varvade med de olika maträtterna. De åt lite äpplen, lite hö, lite gräs, vila, hö, gräs äpplen, vila etc. Ingen blev dålig eller lös i magen, de verkade ha koll på hur mycket de kunde äta. Jag tyckte det var väldigt intressant.

Exakt detta har jag lagt märke till med våra hästar också!!!!
Vi har ett gäng som går i en väldigt varierad hage ,där finns en del klöver,ett område med finare örter ,ett parti med grövre gräs ,lite sly och småbuskar m.m
Där finns även ett äppelträd.
Hästarna som går där har aldrig haft fång kolik eller dylikt.Ledarstoet visar resten av gänget vad de ska äta för tillfället och de varierar hela tiden och rör sej mycket i hagen.
Detta tror jag är kärnan i hela alltet.Vi har våra moderna hästar på insådda vallar med bara en eller ett par sorters fröer,detta är inte naturligt för dem,och de intvingas på denna ensidiga kost.
Sedan öser vi på med kraftfoder istället,helst färdigblandat pelletterat.
Jag är inte emot kraftfoder som sådant,ger själv våra tävlingshästar det,men inte kilovis och bara för att ersätta för bristerna i grovfodret!

Har länge vetat om det men inte haft hästen i grushage på evigheter, undrar då hur man ska göra för att hästen inte ska vräka i sig fruset gräs...

I stallet går de på en del grus och en del gräs så hästarna får välja mellan hösilaget eller gräs, de verkar gärna äta av både...

Det är bra att "bädda" med hö så att de fått äta en portion innan de släpps ut och frosten förhoppningsvis har hunnit tina.

Exakt detta har jag lagt märke till med våra hästar också!!!!
Vi har ett gäng som går i en väldigt varierad hage ,där finns en del klöver,ett område med finare örter ,ett parti med grövre gräs ,lite sly och småbuskar m.m
Där finns även ett äppelträd.
Hästarna som går där har aldrig haft fång kolik eller dylikt.Ledarstoet visar resten av gänget vad de ska äta för tillfället och de varierar hela tiden och rör sej mycket i hagen.

Det får helt enkelt inte bli för mycket av det goda :idea:

Gäller även oss människor :angel:

Helt klart väldigt intressant! Vi har stora beten att låta våra djur på och i en hage finns det god variation, kortare och mer lättillgänglig, magrare skogsbete (tidigare en kohage = mycket gott rensat från buskar/slyn) och ängsbete där de en gång har avverkat skog. Det är väldigt kul att se hur de väljer sina områden!

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 308
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 044
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 482
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar