Jag tror att människor är rädda för islamiseringen och trötta på nedskärningar. Om det är rasistiskt eller inte behöver jag inte uttala mig om, jag jag tror att det är där skon klämmer för många.
Isis härjar som aldrig förr i Syrien etc, Boko Haram på andra ställen, osv, osv, utan att världen reagerar. Och medias bild är att ingenting händer och att dessa terrororganisationer som vill konservativislamisera hela världen får härja helt fritt, kidnappa människor, döda människor, sälja människor på de mest brutala sätt. Så ser vi hur det är upplopp i förorterna, det kastas sten på myndigheter som är till för att hjälpa och serva medborgarna. Personer med invandrarbakgrund som lägger upp isis-positiva kommentarer på Facebook eller andra sociala medier får massor med likes från andra i de invandrartäta förorterna. Och sen viker sig svenska kommuner för vissa invandrares krav, det blir särskilda tider i badhuset för kvinnor och män, osv.
Samtidigt som detta sker så känner många av den åtstramade budgeten. Lägre pensioner, sämre sjukvård än tidigare där det krisar eftersom det inte finns tillräckligt med varken läkare eller sjuksköterskor, kvinnor som kommer in med värkar skickas till andra sjukhus eftersom många BB-avdelningar har fullt, människor som väntar flera år på lätta operationer som förbättrar deras liv, etc. Och som någon annan skrev, vårdcentraler som lägger ner, skolor som stänger igen, osv.
När folk ser en ekonomi som blir sämre och sen ser att invandringen ställer till med problem så är det väl inte så svårt att dra slutsatsen att ifall vi inte tog emot några så skulle vi inte ha problemen.
Det handlar inte så mycket om dålig människosyn på invandrare och att man inte vill hjälpa andra. Det handlar om att man vill leva i ett samhälle där fred och frihet styr. Där demokrati är ett krav och där man vill kunna vara fri.
Och just eftersom det svenska samhället inte har kunnat avhjälpa problemen med invandringen så har denna frågan blivit dunderhet. Förstås!! När man ser att ett gäng ungdomar med invandrarbakgrund bränner pride-flaggan, när man inser att det är invandrade muslimer som står för judehatet och judeförföljelsen i Malmö som gjort att många judar valt att flytta därifrån, när man ser att försämrad service i kommunerna är det klart att folk reagerar!!
Det är svårt för M att få de väljarna som är utsatta för invandringens problem att öppna sina plånböcker. Allt folk vill är att leva i fred och frihet. Och när man känner att man varit generös och att det inte uppskattas utan att Sverige istället hotas att gå bakåt i utvecklingen - då reagerar människor!!
Sen är det enligt mig inte rätt väg att rösta på SD. Men jag förstår varför folk röstar. Folk är rädda för sin och sina barns framtid!!
Jag tror dessutom att många fler är rasister och vill bevara Sverige svenskt än vad man tror. Jag tror att många inte alls är intresserade av att få ett mångkulturellt samhälle, eftersom de tar för givet att allt de har är byggt av det svenska folkhemmet. Och de ser att folkhemmet inte längre finns och därför försöker de få tillbaka den utopin och den drömmen.