SD nu 3:e störrsta parti

Status
Stängd för vidare inlägg.
Å andra sidan har jag minimalt förtroende för deras konsekvens- och analysförmåga, och de har ju en grandios självbild så jag skulle inte bli förvånad om de förvånar mig med sina röster på onsdag :meh:
Regeringskris är inte automatiskt nyval så alldeles oavsett hur det går kanske inte så mycket ändras ändå. Intresset för riksdagspolitiken hålls vid liv i alla fall!

Regeringskris är inte automatiskt nyval så alldeles oavsett hur det går kanske inte så mycket ändras ändå. Intresset för riksdagspolitiken hålls vid liv i alla fall!

Men Löfven har väl sagt att han avgår om Alliansens budget går igenom? Och Alliansen har vad jag vet ingen framförd kandidat för tillfället? Så vilka ska bilda regering?

Visst är det mycket i media om det nu, men jag kan tycka att det är tråkigt att det ska till sån röra för att folk ska bli intresserade av nåt av det viktigaste vi har i landet. Det verkar nog inte positivt för det politikerförakt som redan finns hos många. Förhoppningsvis inser folk dock hur viktigt det är och engagerar sig ordentligt i kommande val.

Men Löfven har väl sagt att han avgår om Alliansens budget går igenom? Och Alliansen har vad jag vet ingen framförd kandidat för tillfället? Så vilka ska bilda regering?

Visst är det mycket i media om det nu, men jag kan tycka att det är tråkigt att det ska till sån röra för att folk ska bli intresserade av nåt av det viktigaste vi har i landet. Det verkar nog inte positivt för det politikerförakt som redan finns hos många. Förhoppningsvis inser folk dock hur viktigt det är och engagerar sig ordentligt i kommande val.
Det står är väl det enda som står tämligen klart, att förlorar regeringen och får sin budget bortröstad, så avgår den.
För utan sin budget kan ingen regering föra sin politik.

Nu misstänker jag att SD kommer att vika ner och inte rösta igenom alliansens alternativ.. men vi får se.

Fast det är ju INTE så att SD tar ansvar i det här läget. Det handlar inte om att SD ska samarbeta med S - tvärtom, det är ingen som vill samarbeta med SD. Men man kan kräva att partier tar ansvar för sin politik, och det är knappast särskilt ansvarsfullt att taktikrösta på ett förslag - inte för att man tycker att det är bra, utan bara för att förstöra. "Det är ingen som vet vad som händer om Alliansens budget går igenom" sa SD:s företrädare häromdagen, vilket han verkade tycka är något positivt. Så argumenterar man inte för något i min värld.
Alla riksdagspartier och deras ledamöter ska rösta på det de själva eller deras parti anser stöder sin egen politik mest.
Nu anser jag ju inte att det är säker att SD tjänar på att fälla regeringens budget så...

Alla riksdagspartier och deras ledamöter ska rösta på det de själva eller deras parti anser stöder sin egen politik mest.
Nu anser jag ju inte att det är säker att SD tjänar på att fälla regeringens budget så...

Ska och ska... noterar din åsikt om vad man ska. SD sade i radio att de har 13% av rösterna och därför tycker att de ska få igenom 13% av sin politik. Det är deras åsikt. De har liksom inte fattat att i opposion för man igenom 0%.

Ska och ska... noterar din åsikt om vad man ska. SD sade i radio att de har 13% av rösterna och därför tycker att de ska få igenom 13% av sin politik. Det är deras åsikt. De har liksom inte fattat att i opposion får man igenom 0%.

Om man inte kan göra avtal. Vilket inget parti gör med ett rasistiskt enfråge-parti.

Ska och ska... noterar din åsikt om vad man ska. SD sade i radio att de har 13% av rösterna och därför tycker att de ska få igenom 13% av sin politik. Det är deras åsikt. De har liksom inte fattat att i opposion för man igenom 0%.
För SD;s del har man mandat motsvarande 13% att spela med.
Det gäller ju inte enbart att vinna omröstningar (för det gör man inte med enbart 13%) utan att bilda opinion, att skapa mentala beslutsvägar för beslut man kan stödja och strategiskt välja när man ska säga ja eller nej.
Att man lyckats skrapa ihop 13% gör, på sikt att parlamentets partier kommer att driva ner mot SD;s åsikter i sina försök att återvinna röster. Ett sätt som partiet påverkar med det också.

Man behöver inte ingå avtal. Se bara vad man lyckats uppnå hittills.

Man kan idag inte öppna en tidning utan att den(Tidningen alltså) har artiklar om invandrare, tiggare och brott begångna av dessa grupper. På sikt göder detta SD.

Och nu pratar vi toppskiktet. Liknande kommentarer har vi garvat åt förr när intelligenseliten diskuterat loss på Facebook. Men det går att läsa samhällskunskap på Komvux, 49 ledamöter kanske borde erbjudas det i julklapp av Löfven?

På nyheterna igår sades det inget om att han tänkt avgå om Alliansens budget går igenom i alla fall. Där sades det att det alternativ han har är att lägga en ny budget efter årsskiftet, en ändrings-/tilläggsbudget till den som är tagen. De nämnde också något om att dra tillbaka budgeten för att komma tillbaka med den senare, men den delen hörde jag inte riktigt. Det är väl lagstadgat när budgeten måste vara klubbad för att regeringen ska få fortsätta regera?

Ja, och SD anser att Alliansens budget INTE står nära deras egna prioriteringar och vet att detta alternativ sätter Sverige i en ansträngd politiskt situation. Det rimliga är då att lägga ner sina röster, vilket är praxis när man förlorat. Det känn väldigt barnsligt att som SD nu säger sig göra, använda sina röster för att obstruera. "Vi ska minsann visa de där PK-partierna", "Vi ska minsann tvinga dem att göra om vi vill etc".

Ni har förlorat ett val, det är bara att tugga i sig och sedan jobba framåt. Istället för att skapa kaos för landet som man sedan naturligtvis tänker skylla på att alla andra är så j-vla PK i det här landet...

Omoget är vad det är, men det är ju deras hemarena och jag fattar inte att folk tycker att de jönsarna är attraktiva.

Nej, inte enligt vad de sa i nyheterna igår kväll. Jag skrev om det i ett inlägg ovan.
Utan att ha fått en budget klubbad som godkänd kan en regering inte bedriva sin politik, framförallt om budgeten innebär skattehöjningar.
Kör han en tilläggsbudget som godkänns så har han en godkänd budget.

Alternativ finns, att köra som tidigare gjort, att istället för nyval köra med hoppande majoriteter ram till nästa val

p
För SD;s del har man mandat motsvarande 13% att spela med.
Det gäller ju inte enbart att vinna omröstningar (för det gör man inte med enbart 13%) utan att bilda opinion, att skapa mentala beslutsvägar för beslut man kan stödja och strategiskt välja när man ska säga ja eller nej.
Att man lyckats skrapa ihop 13% gör, på sikt att parlamentets partier kommer att driva ner mot SD;s åsikter i sina försök att återvinna röster. Ett sätt som partiet påverkar med det också.

Man behöver inte ingå avtal. Se bara vad man lyckats uppnå hittills.

Man kan idag inte öppna en tidning utan att den(Tidningen alltså) har artiklar om invandrare, tiggare och brott begångna av dessa grupper. På sikt göder detta SD.
Det är precis som med homo och alla andra bokstäver att det har varit fult och oacceptabelt att prata om men numera vågar man komma ut o öppet diskutera detta med den sk importerade brottsligheten. Det anses ok att göra det jämfört med förr då man sa att det inte alls finns några problem inget som vi känner till *sop sop under mattan*

Ja, och SD anser att Alliansens budget INTE står nära deras egna prioriteringar och vet att detta alternativ sätter Sverige i en ansträngd politiskt situation. Det rimliga är då att lägga ner sina röster, vilket är praxis när man förlorat. Det känn väldigt barnsligt att som SD nu säger sig göra, använda sina röster för att obstruera. "Vi ska minsann visa de där PK-partierna", "Vi ska minsann tvinga dem att göra om vi vill etc".

Ni har förlorat ett val, det är bara att tugga i sig och sedan jobba framåt. Istället för att skapa kaos för landet som man sedan naturligtvis tänker skylla på att alla andra är så j-vla PK i det här landet...

Omoget är vad det är, men det är ju deras hemarena och jag fattar inte att folk tycker att de jönsarna är attraktiva.
Nu har man ju chansen att påminna sossestyret hur dom inte följde praxis förra året då det gällde budgeten. Jag förstår inte varför sossestyret ska få bryta praxis med inga andra. Kan du föklrara det för mig.

Det står är väl det enda som står tämligen klart, att förlorar regeringen och får sin budget bortröstad, så avgår den.
För utan sin budget kan ingen regering föra sin politik.

Nu misstänker jag att SD kommer att vika ner och inte rösta igenom alliansens alternativ.. men vi får se.
Jag tror inte SD viker ner sig. Kom du ihåg när Ian hade chansen att kasta ut regeringen. Han var ju väldigt stöddig o även Bert. Men han vek ner sig. SD vill nog inte skämma ut sig som NyD gjorde utan här fullgör man sin plikt gentemot sina väljarna. Å 71% av deras väljare vill att regeringen kastas ut.Snart närmar sig dommedagen :nailbiting:

Japp: M har ju flaggat för att skärpa kraven på anhöriginvandringen dvs att minska den.
Det största problemet är ju att SD inte beskrivit rent teknisk hur man vill minska asylinvandringen.
För, vad är det som hindrar en asyllant med uppehållstillstånd i ex Spanien att komma och bo hos sina släktingar i Sverige? Med det spanska uppehållstillståndet så får han ju enligt EU-rätt komma. Och jobb får han i sin morbrors pizzeria...

Japp: M har ju flaggat för att skärpa kraven på anhöriginvandringen dvs att minska den.

De har också flaggat för att arbetare hårdare med integrationsfrågorna så att vi kan på ett bättre sätt ta emot fler. Moderaterna som inte luktar unket av bruna skjortor jobbar hårt för sin linje.

De har också flaggat för att arbetare hårdare med integrationsfrågorna så att vi kan på ett bättre sätt ta emot fler. Moderaterna som inte luktar unket av bruna skjortor jobbar hårt för sin linje.

Hm alltså luktar alla som inte delar din åsikt i det här fallet av unkna brunskjortor?
Ingen kan väl hävda att vi inte måste ha vissa restriktioner vad det gäller utomeuropeisk invandring.
Ingen i alla fall som är medveten om verkligheten därute.
10 till 20 miljoner flyktingar bara från Syrien/Irak. Vad som händer när ryssarna drar igång sin form av lekstuga i Moldavien och Ukraina kan man bara spekulera om.

Och medlemskap i SA har man till 100%, inte lite eller mycket och alla som diskuterar olika former av begränsningar bär ju enligt dig bruna skjortor så....
Vilket parti luktar alltså inte av unkna bruna skjortor dvs man vill ha bort alla restriktioner för invandring ?

Hm alltså luktar alla som inte delar din åsikt i det här fallet av unkna brunskjortor?
Ingen kan väl hävda att vi inte måste ha vissa restriktioner vad det gäller utomeuropeisk invandring.
Ingen i alla fall som är medveten om verkligheten därute.
10 till 20 miljoner flyktingar bara från Syrien/Irak. Vad som händer när ryssarna drar igång sin form av lekstuga i Moldavien och Ukraina kan man bara spekulera om.

Och medlemskap i SA har man till 100%, inte lite eller mycket och alla som diskuterar olika former av begränsningar bär ju enligt dig bruna skjortor så....
Vilket parti luktar alltså inte av unkna bruna skjortor dvs man vill ha bort alla restriktioner för invandring ?

Jag menar bara att det finns moderater som har samma skeva inställning till människovärde som SD, och en gemensam ultrakonservativ värdegrund i övrigt. Därför kan ett väljarflöde ska. Samtidigt som det finns starka krafter för att öka mottagningskapaciteten inom m. En polarisering.

Centern har aviserat vision om fri migration. Diskussion finns även i andra partier om den visionen. Inte praktiskt genomförbart idag, men likväl en önskvärd målbild för framtiden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Smoothi
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 014
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 092
Senast: Sassy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 121

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat