SD nu 3:e störrsta parti. Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker det är obehagligt när våldtäkter ställs mot varandra som någon typ av argument mot invandring.

Alla våldtäkter är fruktansvärda för den som är utsatt och ofta leder den här argumentationen till att en viss typ av våldtäkter (i det här fallet då våldtäkter med en gärningsman, eller våldtäkter i hemmet) trivialiseras, plötsligt dyker skuldbeläggande i stil med "man kan faktiskt lämna maken" upp i samma andetag som man kritiserar en annans kvinnosyn. Då bidrar man till en våldtäktskultur där vissa typer av våldtäkter är lite ok och där vissa våldtäkter är något som offret har skuld i. Det föder en slags blindhet inför den egna sexismen. Man ondgör sig över gruppvåldtäkter samtidigt som man tycker offret faktiskt får skylla sig själv lite som inte lämnar sin man utan bara fortsätter bli våldtagen på det där inte så farliga svenska sättet.

Hagamannen som blir fri nu till sommaren tex, är det så oerhört mycket bättre då att bli anfallen av en svensk man, grovt våldtagen, misshandlad och utsatt för mordförsök? Hagamannen är ett exempel på det här hemmablinda sättet att betrakta sexuellt våld på, då polisen relativt tidigt fick in ett tips på vem det kunde vara men de tog det aldrig på allvar för det handlade om en "vanlig småbarnsfar".

Ett annat exempel, i det här fallet från min närhet, är någon som efter ett skräckdygn med en man hon trodde var en vän fortfarande lider av allvarliga fysiska skador och psykiskt trauma, whiplashskada av att ha kastats runt i håret etc. Att då läsa här om hur jävla lätt det är att bli våldtagen av en person i hemmet som man känner jämfört med en gruppvåldtäkt med främlingar är bara så motbjudande.

Jag tycker man måste inse när man övergår från att kritisera en våldtäkt till att ursäkta, trivialisera och normalisera en annan. För då är man ute på oerhört tunn is.

Samtidigt läste jag inget om de 100tals våldtäkter som begicks i svenska hem i helgen. Men visst var det ett speciellt fall.
Tack vare SD får vi nu tillbaka möjligheten för skolorna att ha sin skolavslutning i kyrkan. Om det inte passar andra så får dom ha sin skolavslutning i mosken. Det blir lag på det snart

Jag tycker det är obehagligt när våldtäkter ställs mot varandra som någon typ av argument mot invandring.

Alla våldtäkter är fruktansvärda för den som är utsatt och ofta leder den här argumentationen till att en viss typ av våldtäkter (i det här fallet då våldtäkter med en gärningsman, eller våldtäkter i hemmet) trivialiseras, plötsligt dyker skuldbeläggande i stil med "man kan faktiskt lämna maken" upp i samma andetag som man kritiserar en annans kvinnosyn. Då bidrar man till en våldtäktskultur där vissa typer av våldtäkter är lite ok och där vissa våldtäkter är något som offret har skuld i. Det föder en slags blindhet inför den egna sexismen. Man ondgör sig över gruppvåldtäkter samtidigt som man tycker offret faktiskt får skylla sig själv lite som inte lämnar sin man utan bara fortsätter bli våldtagen på det där inte så farliga svenska sättet.

Hagamannen som blir fri nu till sommaren tex, är det så oerhört mycket bättre då att bli anfallen av en svensk man, grovt våldtagen, misshandlad och utsatt för mordförsök? Hagamannen är ett exempel på det här hemmablinda sättet att betrakta sexuellt våld på, då polisen relativt tidigt fick in ett tips på vem det kunde vara men de tog det aldrig på allvar för det handlade om en "vanlig småbarnsfar".

Ett annat exempel, i det här fallet från min närhet, är någon som efter ett skräckdygn med en man hon trodde var en vän fortfarande lider av allvarliga fysiska skador och psykiskt trauma, whiplashskada av att ha kastats runt i håret etc. Att då läsa här om hur jävla lätt det är att bli våldtagen av en person i hemmet som man känner jämfört med en gruppvåldtäkt med främlingar är bara så motbjudande.

Jag tycker man måste inse när man övergår från att kritisera en våldtäkt till att ursäkta, trivialisera och normalisera en annan. För då är man ute på oerhört tunn is.

Självklart kan och ska man inte ställa två typer av brottsoffer mot varandra.
Men våld o våldtäkter i hemmet är en betydligt mer komplex fråga än ex den nu aktuella våldtäkten på färjan.

När det gäller våld i hemmet så måste dels kvinnan själv aktivt göra ett val, samhället aktivt stödja henne i det valet samt aktivt och hårt slå mot alla hot o våld som riktas mot kvinnan för hennes val. Där brister mycket idag.

Problemet har diskuterats här tidigare, bevisningen är alltid en intrikat fråga när det inte finns ngr vittnen.

Händelsen på färjan ska naturligtvis lagföras. Inte bara för ev. våldtäkt utan även för misshandel och kvarhållande i hytten.

För att kasta lite bensin på diskussionsbrasan kan jag ju referera vad färjans kapten beskrev som det typiska skeendet vid våldtäkter på färjan.

En kvinna, oftast yngre inser till slut att hon druckit för mycket, lämnar bar eller diskotek för att ta sig till sin hytt. På vägen dit fångas hon upp av en man som säger sig villig att "hjälpa" henne till sin eller hennes hytt så hon får sova.
Väl framme sker det som inte får ske.
Så alkohol har en klart negativ inverkan på statistiken, vilket jag alltid hävdat.

Försvarar man det ena så försvarar man det andra. Och det var ju det dom gjorde 1 knu***de och resten tittade på sen byttes dom av. Härligt att du kan försvara det. Jag undrar jag vem som har sjuka fantasier.

Du påstår saker om mig och hur jag skulle agera som är sjuka. Det är i dina fantasier. Jag försvarar exakt ingenting av gärningen.

Tack vare SD får vi nu tillbaka möjligheten för skolorna att ha sin skolavslutning i kyrkan. Om det inte passar andra så får dom ha sin skolavslutning i mosken. Det blir lag på det snart

Perfekt. Nu ska vi ha skolavslutning i mosken, synagogan och pastahallen och propagera för Allah, Gud och det rosa spaghettimonstret lika många år som vi vart i kyrkan och hört om Jesus. Hoppas många skolor följer efter för att visa hur puckat det är att en obligatorisk skola ska tillåtas ha konfessionella inslag. Så dumt så man baxnar.

Kan iofs tillägga nu på samma tema, med tanke på att jag använde väldigt våldsamma exempel, att även när det använts lägre grad av våld/i princip inget fysiskt våld, tex om personen befunnit sig i särskilt utsatt situation eller drabbats av chock etc, så är det fortfarande fruktansvärt att bli utsatt för en våldtäkt.

Det ska helt enkelt inte trivialiseras, ursäktas eller normaliseras alldeles oavsett vilken våldtäkt det handlar om.

Perfekt. Nu ska vi ha skolavslutning i mosken, synagogan och pastahallen och propagera för Allah, Gud och det rosa spaghettimonstret lika många år som vi vart i kyrkan och hört om Jesus. Hoppas många skolor följer efter för att visa hur puckat det är att en obligatorisk skola ska tillåtas ha konfessionella inslag. Så dumt så man baxnar.
Ja så delar vi upp det i vi o dom.

De som inte vill gå i kyrkan får väl gå i moskeen, synagogan eller nån annanstans. Var ligger problemet?

Självklart inte. Alla ska till samma ställe, man får köra olika för olika år helt enkelt. Så har det ju alltid varit förut.

Varför då? Och var har du gått i skolan? Här hos oss på landsbygden har alltid avslutningarna varit i kyrkan och så är det fortfarande. Det är dock inte närvarotvång.

De som inte vill gå i kyrkan får väl gå i moskeen, synagogan eller nån annanstans. Var ligger problemet?

Att skolan inte har med konfession inom religioner att göra alls. Ska skolan alltså anordna 3 - 18 (minst) olika skolavslutningar så att var och en med sin speciella livsåskådning ska få ha skolavslutning på sin hemmaplan?

Självklart inte. Alla ska till samma ställe, man får köra olika för olika år helt enkelt. Så har det ju alltid varit förut.
Förut ja. Nu blir det ny lag o skolorna sköter detta. Dom som inte vill gå i kyrkan får då gå till mosken eller nån annan byggnad. Då blir det ju uppdelat.

Varför då? Och var har du gått i skolan? Här hos oss på landsbygden har alltid avslutningarna varit i kyrkan och så är det fortfarande. Det är dock inte närvarotvång.

Då är det väl dags att ta nästa religion, eller hur? Vi är en sekulär stat med religionsfrihet och skolan ska inte hålla på och lägga sig i och bara samarbeta med vissa skumma religioner, som kristendomen.

Men poängen är att skolan ska vara fri från konfessionella inslag, helt och hållet. Jag bara raljerar om de orimliga konsekvenserna av att inte ha det så.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Relationer och är på väg att bli näst störrsta partiet i Sverige. I senaste Yougov tilldelas SD hela 19% och nu är det hausse på SD. Å det som är...
107 108 109
Svar
2 178
· Visningar
89 404
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar